|
Religie w Starożytności - art. przekrojowe
- autor : Rel-Club
02/05/2012 @ 00:22
Religie w Starożytności - wprowadzenie
Wierzenia religijne Sumerów
Życie Sumerów rozwijało się pod przemożnym wpływem religii, wiary w siły natury, czczonej pod postacią demonów. W toku tysiącletniej historii przeszli Sumerowie znaczną ewolucję religijną. Początkowo każde miasto czciło swoje bóstwo miejskie, później doszli do wytworzenia całego panteonu bóstw, którym budowano ogromne świątynie znane już w IV tys. Przy nich wznoszono wielostopniowe wieże o niejasnym przeznaczeniu, tzw. zigguraty; one też służą za wzór opowieści o "Wieży babilońskiej", znanej ze Starego Testamentu. Budowa świątyń była głównym wydarzeniem życia społeczności sumeryjskiej. Szczególnie czcili Sumerowie bóstwa płodności, boską parę, znaną pod różnymi nazwami, najczęściej jako bogini Inanna i jej męski partner Dumuzi.
/ czytaj więcej /
Chrześcijaństwo - artykuły przekrojowe
- autor : Rel-Club
30/04/2012 @ 02:44
Krzyż się źle kojarzył
Z prof. Elżbietą Jastrzębowską z Instytutu Archeologii Uniwersytetu Warszawskiego rozmawia Piotr Zychowicz Rz: Czy krzyż od początku był symbolem chrześcijan?
Absolutnie nie. W starożytnym Rzymie był bowiem instrumentem wyjątkowo okrutnej, upokarzającej kary. Kary stosowanej w stosunku do zbuntowanych niewolników. Warto choćby przypomnieć, jak zakończyło się powstanie Spartakusa uwiecznione w zbiorowej pamięci dzięki słynnemu filmowi z Kirkiem Douglasem w roli głównej. Ukrzyżowanie stosowano również wobec zbuntowanych przywódców rozmaitych obcoplemiennych rewolt w prowincjach.
/ czytaj więcej /
Religioznawstwo - Artykuły przekrojowe
- autor : Rel-Club
27/04/2012 @ 08:23
Psychologiczne źródła religijności
Stanisław Tokarski
WprowadzenieReligijności jest rzeczywistością złożoną. Oprócz elementów określanych jako nadprzyrodzone posiada ona także wymiar naturalny, dostępny obserwacji, co daje możliwość prowadzenia badań w tej dziedzinie. Psychologia jest jedną z licznych nauk zajmujących się religijnością. Przedmiotem jej dociekań jest głównie próba udzielenia odpowiedzi na trzy pytania:
- O motywację. Dlaczego ludzie wierzą w rzeczywistość wieczną? Jakie są podstawowe motywy wiary? Jakie okoliczności powodują, iż występują zwątpienia i nawrócenia? Czy motywacja zmienia się w zależności od okresu życia?
- O doświadczenie. Jak rozwija się i kształtuje doświadczenie religijne człowieka? Jakie są relacje między jego poszczególnymi składnikami, np. poznawczymi i emocjonalnymi? Czy, jak i kiedy doświadczenie religijne tworzy harmonię z pozostałymi elementami osobowości?
/ czytaj więcej /
Chrześcijaństwo i odłamy
- autor : Rel-Club
23/04/2012 @ 19:15

ZARYS HISTORYCZNY GREKOKATOLICYZMU
988 - 1946
Praźródło Kościoła greckokatolickiego wypływa z Rusi Kijowskiej. W tradycji wschodniej funkcjonuje historia, iż pierwszym krzewicielem wiary chrześcijańskiej na Rusi był św. Andrzej Apostoł. Początki chrześcijaństwa na tym terenie łączą się też z osobą biskupa Rzymu św. Klemensa, który umiera na wygnaniu na Krymie (88-97 r.) Wartości chrześcijańskie na wybrzeżu Morza Czarnego i wzdłuż Dniepru szerzyli także koloniści z Grecji i Rzymu. Pierwsze oficjalne przekazy świadczące o chrześcijaństwie na Rusi pochodzą z roku 865, gdy patriarcha konstantynopolitański wysyła na Kijowa arcybiskupa Aleksego, z którego rąk w maju 866 roku (lub 867 roku) chrzest przyjęli ruscy książęta Askolda i Dira. Pierwsza chrześcijańska świątynia w Kijowie wzniesiona jest po wezwaniem św. Proroka Eliasza. W ostatnich latach panowania Igora chrześcijaństwo stanowiło znaczącą siłę na Rusi. Nasilenie wpływów pogańskich połączone z opozycją wyznawców judaizmu przyczyniło się do znacznego osłabienia kościoła. W 945 r. podczas jednej z rebelii pogańskich ginie książę Igor, a władze przejmuje jego żona Olga.
/ czytaj więcej /
Chrześcijaństwo - wprowadzenie
- autor : Rel-Club
18/04/2012 @ 01:03

Sprawiedliwość mierzona w płomieniach
Kiedy Jan Paweł II ogłosił w Jubileuszowym Roku 2000 w Bazylice św. Piotra mea culpa Kościoła za winy jego kapłanów i wyznawców wobec ludzi innych religii i kultur, niektórzy członkowie Kolegium Kardynalskiego nie byli uszczęśliwieni. Papież dopilnował też, aby światło dzienne ujrzało dossier w sprawie inkwizycji.
Zbiór badań historyków, teologów i prawników – katolików i niekatolików – będący oceną tej czarnej karty historii Kościoła. Jest to rezultat historycznego sympozjum na temat inkwizycji, które odbyło się w Watykanie przeszło pięć lat temu.
/ czytaj więcej /
Islam i odłamy
- autor : Rel-Club
15/04/2012 @ 03:01
Sztuka Islamu
Portret za ornamentem
Przez świat muzułmański przetoczyła się ostatnio fala gwałtownych protestów przeciwko publikacji w europejskiej prasie karykatur Mahometa. Do wyjaśnienia owego niezadowolenia nie wystarczą polityczne analizy. Warto też poznać reguły rządzące od wieków sztuką islamu.
Jest 630 r. Po ośmiu latach tułaczki Mahomet triumfalnie wkracza do rodzinnej Mekki. Okazuje się wyrozumiałym zwycięzcą; wielu swym dotychczasowym politycznym wrogom daruje życie, a niektórych obdziela nawet podarkami. Ale w jednym jest bezwzględny: w niszczeniu obiektów lokalnych kultów. A jest z czym walczyć, gdyż w Mekce wraz z jej przyległościami panował nieskrępowany politeizm. Czczono tam całe mnóstwo bóstw, bogów, dżinów, stawiając ich posążki wszędzie tam, gdzie wydawali się mieszkać: nad brzegami rzek, w grotach, starych drzewach.
/ czytaj więcej /
Chrześcijaństwo - wprowadzenie
- autor : Rel-Club
14/04/2012 @ 23:21

Chrystianizacja Rzymu
Proces chrystianizacji Imperium Rzymskiego, a raczej Cesarstwa Rzymskiego od narodzin Chrystusa do 476 roku n.e., miał istotne znaczenie dla losów państwa. Niewykluczone jest, że to właśnie chrześcijaństwo w dużym stopniu zdestabilizowało życie polityczne Rzymu doprowadzając do jego upadku.
Chrześcijaństwo w I wieku n.e. było bardzo słabe i silnie uzależnione od judaizmu. Jak wiadomo religia narodziła się z nauk i kultu Chrystusa Zbawiciela, mającego odkupić grzechy całej ludzkości. Jego pokojowe nastawienie, przeciwne wszelkiej przemocy, wywołało w buntowniczym ludzie żydowskim, wielką wrogość i niezrozumienie dla jego osoby.
/ czytaj więcej /
Religie wymarłe
- autor : Rel-Club
13/04/2012 @ 12:57
MIT ADONISA
Widowisko dorocznych zmian dokonujących się na powierzchni ziemi zawsze robiło ogromne wrażenie na ludziach i pobudzało ich do rozmyślań nad przyczyną przemian tak olbrzymich i wspaniałych. Ciekawość ich nie była czysto bezinteresowna, albowiem nawet dziki człowiek musi dostrzec, jak ściśle życie jego związane jest z życiem przyrody i jak te same procesy, które powodują zamarzanie potoków i ziemię ogałacają z roślinności, zagrażają jego istnieniu. Na pewnym szczeblu rozwoju ludzie, jak się zdaje, wyobrażali sobie, że posiadają środki mogące zapobiec grożącym katastrofom i że za pomocą magii potrafią przyśpieszyć lub opóźnić przemijanie pór roku. Zgodnie z tym przekonaniem nakazywali obrządkami i zaklęciami, by deszcz padał, słońce świeciło, zwierzęta się rozmnażały, a płody ziemi rosły. Z biegiem czasu powolny postęp wiedzy, który rozwiał już tyle hołubionych złudzeń, przekonał w każdym razie bardziej myślącą część ludzkości, że następstwo zimy i lata, wiosny i jesieni nie jest jedynie wynikiem magicznych zabiegów, lecz że za kulisami przyrody działają jakieś siły potężniejsze, jakieś głębsze przyczyny.
/ czytaj więcej /
Azja i Europa - Japonia
- autor : Rel-Club
11/04/2012 @ 18:15
Wieczne potępienie i męki – wizja piekła w japońskiej kulturze
Japońskie wierzenia i obrzędy religijne swoje korzenie wywodzą z zamierzchłych czasów. Pierwotna kultura japońska nie wykazuje jednak większego zainteresowania pośmiertnymi losami człowieka. W tym przypadku tendencja jest zupełnie odwrotna. W okresie Jōmon dominuje kult płodności i pochwała życia, o czym świadczą zachowane do dziś figurki dogū. Dopiero w III w. n.e. z nadejściem okresu Kofun można zauważyć znaczące zmiany. Okres ten swoją nazwę wywodzi od wielkich kurhanów (czyli grobowców) odkrytych w wielu miejscach Japonii. Grobowce i ich bogactwo stanowią dowód na to, że nie tylko narodziny, ale i śmierć zaczyna zaprzątać umysły Japończyków.
Pomimo, że nie ma dokładnych informacji na temat postrzegania życia pozagrobowego i w tym okresie można stwierdzić, że nie uważano śmierci za ostateczność.
/ czytaj więcej /
Bibliografia 3
- autor : Rel-Club
09/04/2012 @ 06:48
Bibliografia 3
Zgodnie z zapowiedzą dołączamy do naszej bibliografii kolejne 20 tytułów, związanych z historią religii antycznych i współczesnych, rozwijających się w Europie i na Bliskim Wschodzie. Na stronie Bibliografia 3 przeczytacie fragmenty kilku ciekawych książek. Dział jest cały czas w rozbudowie. W najbliższym czasie dodamy następne pozycje.
Judaizm - Wprowadzenie
- autor : Rel-Club
04/04/2012 @ 03:34
Tło historyczne Starego Testamentu.
Widownią głównych wydarzeń opisywanych w różnych księgach Starego Testamentu jest Palestyna, niewielki kraj na wschodnim wybrzeżu Morza Śródziemnego. Pas nadmorski tego wybrzeża od najdawniejszych czasów określano mianem Kanaanu. Południową jego część stanowił kraj nazwany dopiero w pierwszych wiekach naszej ery Palestyną. Nazwę tę do swej terminologii administracyjnej wprowadzili Rzymianie, sprawujący wówczas władzę w tym rejonie. Zastąpiła ona wcześniejszy termin - Judea.
Dzieje Palestyny w wielkiej mierze określało jej położenie: stanowi ona most łączący Azję z Afryką. Przez ten kraj wędrowały różne ludy i tu też krzyżowały się różne wpływy.
/ czytaj więcej /
HUMOR
- autor : Rel-Club
03/04/2012 @ 15:46
Kolejny odcinek "Pisma Nieświętego" - Dziś Rozdział 10
Osobom wrażliwym na tego rodzaju humor odradzamy lekturę. Dyrekcja strony nie bierze odpowiedzialności za ewentualne konsekwencje, czytacie więc na własne ryzyko.
Chrześcijaństwo - postacje biblijne
- autor : Rel-Club
02/04/2012 @ 22:17
Judyta postać bez granic (2)
Anna Maja Misiak
Poza przestrzenią świątyń historia Judyty trafiała do odbiorców za pośrednictwem licznych bogato ilustrowanych manuskryptów biblijnych. Szczególnym upodobaniem pośród autorów miniatur cieszyła się scena obcięcia głowy Holofernesa. Często w inicjałach umieszczano kobietę trzymającą miecz i obciętą głowę mężczyzny jako uproszczone nawiązanie do bohaterskiego czynu wyzwolenia Betulii. Od XI wieku aż po dziś dzień oba atrybuty umożliwiają rozpoznanie Judyty. W bardziej rozbudowanych, zdobiących strony rękopisów cyklach narracyjnych scena uśmiercenia Holofernesa pojawiała się w otoczeniu ilustracji przedstawiających moment wyruszenia bohaterki w towarzystwie służącej do obozu wroga, powrót obu niewiast do Betulii oraz tryumfalne wywieszenie trofeum na murach miasta.
W ujęciach typologicznych Judyta traktowana była przede wszystkim jako uosobienie cnót chrześcijańskich. Już w IV wieku święty Ambroży utożsamił ją z cnotą umiarkowania (Migne PL XIV, szp. 258 i n.).
/ czytaj więcej /
Religioznawstwo - Religie pierwotne
- autor : Rel-Club
28/03/2012 @ 02:43
Najstarsze religie Malty
Około 5000 lat temu, na małej wyspie Morza Śródziemnego, rozkwitła kultura, której tajemnice do dzisiejszego dnia nie zostały zgłębione. Tutaj to z olbrzymich, pojedynczych bloków kamienia wzniesiono największe budowle Europy.
„Jeżeli nawet artystyczne uzdolnienia danego ludu nie zawsze stoją na tym samym poziomie, co jego moralne i społeczne zdobycze, to jednak jest wielce prawdopodobne, że neolityczni mieszkańcy wysp maltańskich prócz swych osiągnięć w dziedzinie sztuki mieli również wysoko rozwinięty system religijny, spotykany w zasadzie dopiero w o wiele późniejszych czasach”. (Themistocles Zammit Prehistorie Malta. London 1930, s. XVI)
* * * *
Wieśniacy na Malcie nienawidzą kamieni. Wyspa bowiem jest mała. Nie ma chyba drugiego skrawka ziemi na świecie, gdzie byłoby tak wielu ludzi obok siebie na tak małym obszarze. Miasta, przedmieścia, wsie przechodzą bezpośrednio jedne w drugie, wszędzie zaś mrowią się ludzie.
/ czytaj więcej /
Chrześcijanstwo - Katolicyzm
- autor : Rel-Club
27/03/2012 @ 01:50
Religia i religijność Polaków w zmieniającym się społeczeństwie
Jako analityk Centrum Badania Opinii Społecznej, zajmujący się między innymi badaniami dotyczącymi religijności w Polsce zostałem poproszony o przedstawienie obrazu religijności Polaków jaki wyłania się z wieloletnich badań realizowanych przez CBOS oraz ewentualnych symptomów sekularyzacji w tym względzie.
Zacznę od tego, że wiara i związana z nią religijność zakładają pewien specyficzny rodzaj doświadczenia transcendencji, które to doświadczenie nierzadko wymyka się spod kontroli stosowanych narzędzi badawczych, stąd też należy podkreślić to, na co zwykle zwracają uwagę socjologowie religii, że kwestie wiary i religijności nie stanowią łatwego pola do badań empirycznych − zwłaszcza o charakterze ilościowym. Wiary religijnej nie można sprowadzić do wiedzy, światopoglądu oraz pozostających w zgodzie z własnymi przekonaniami zachowań w określonych sytuacjach życiowych.
/ czytaj więcej /
|
|