Religioznawstwo
Zagadnienia Religijne
Europa Pogańska
Azja
Hinduizm i odłamy
Judaizm i odłamy
Chrześcijaństwo i odłamy
Islam i odłamy
Afryka
Ameryka
Australia i Oceania

=>> ART. PRZEKROJOWE - Boże Ciało - adoracja, spektakl, wierzenia

Boże Ciało - adoracja, spektakl, wierzenia


 

Uroczystość Ciała i Krwi Chrystusa po raz pierwszy świętowano w Liège w 1247 roku. Jest ona ściśle związana ze średniowieczną pobożnością eucharystyczną, przejawiającą się m.in. w pragnieniu oglądania hostii, której widok dla grzeszników pozbawionych komunii był najważniejszym momentem uczestniczenia we mszy, a dla innych spełnieniem potrzeby kontaktu z Bogiem ukrytym, lecz prawdziwym, niezależnie od komunii. Z punktu widzenia ówczesnej teologii konieczne było podkreślenie Bożej obecności w wielkości i majestacie, którą przesłoniła wizja ofiary krzyżowej Chrystusa.

Znaczny wpływ na powstanie uroczystości nazywanej w Polsce tradycyjnie świętem Bożego Ciała (mszał z 1970 roku posługuje się określeniem: uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa) miały widzenia przełożonej klasztoru z Mont Cornillon koło Liège, Julianny de Retine, z których miała wynikać potrzeba ustanowienia specjalnego święta ku czci Eucharystii. Opiekun duchowy Julianny, późniejszy papież Urban IV ustanowił uroczystość Bożego Ciała świętem Kościoła powszechnego i w tym celu przygotował w 1264 roku specjalną bullę, która jednak z powodu nagłej śmierci papieża nie od razu została ogłoszona. Do tej sprawy wrócił po latach papież Jan XXII. W początkach XIV wieku święto zyskuje znaczną popularność w Anglii, Hiszpanii i w krajach skandynawskich. Z terenu Polski pierwsza informacja o uroczystym obchodzie Bożego Ciała pochodzi z diecezji krakowskiej (1320), którą zarządzał wówczas biskup Nanker.
Adoracja Eucharystii
Procesja została wprowadzona później niż sama uroczystość i początkowo miała charakter przede wszystkim adoracyjny — uczczenia Chrystusa pod postacią hostii. W XV wieku pojawia się dodatkowo motyw prośby o pogodę, urodzaj i odwrócenie klęsk. Z tego czasu pochodzi zwyczaj śpiewania początków Ewangelii przy czterech ołtarzach. W liturgii średniowiecznej początek Ewangelii był uroczystą formułą błogosławieństwa i wierzono powszechnie w jego skuteczność. Stąd wielka popularność procesji Bożego Ciała i liczne fundacje przeznaczone dla jej uświetnienia.

W czasach reformacji zaczęto upatrywać głównego celu procesji w manifestowaniu wiary w dogmat o przeistoczeniu, odrzucony przez reformatorów. Tam, gdzie protestanci sięgnęli po władzę lub stanowili większość, katolicy musieli zaniechać odprawiania procesji, a co najmniej zrezygnować z wystawności. Działo się tak również w Polsce, choć o wiele rzadziej niż na przykład w pomocnych księstwach Rzeszy. I u nas zdarzały się napady na uczestników procesji, szydzono z nich, przeszkadzano w publicznym uprawianiu kultu. Kiedy w Toruniu jezuici zamierzali poprowadzić procesję na rynek, okazało się, że wiodące do niego ulice zostały zamknięte łańcuchami. Rada miejska w Gdańsku zakazała urządzania publicznych procesji po ulicach. Rajcy wileńscy oświadczyli kapitule, że na koszt miasta zostaną zbudowane tylko dwa ołtarze, a nie cztery jak dawniej.

W warunkach konfrontacji Sobór Trydencki sprecyzował naukę o Eucharystii. Uchwały Soboru dotyczące liturgii święta przeniosła na grunt polski Agenda..., czyli zbiór przepisów kościelnych ks. Hieronima Powodowskiego. Jej wskazania zostały przyjęte w większości diecezji. Ujednolicenie liturgii postępowało stopniowo od 1631 roku, czyli od ukazania się Rytuału piotrkowskiego.

Chrystus z Eucharystią, obraz Joana de Joanes Zgodnie ze wspomnianymi dokumentami główną procesję należało odprawić w święto Bożego Ciała. Ma się ona odbyć „jak najuroczyściej, powinna zachwycić wiernych, a zawstydzić przeciwników" — czytamy u Powodowskiego. Zdawano sobie jednak sprawę z niebezpieczeństwa przerostu formy i nadmiernego eksponowania problemu obrony wiary, dlatego niektórzy biskupi zwracali uwagę, że ta procesja symbolizuje triumf Chrystusa nad śmiercią i szatanem. Należy ją więc odprawiać w nastroju podniosłym i religijnym, dbając o przygotowanie wiernych do obchodu święta przez post, spowiedź i komunię. Dostojnicy kościelni nakazywali, by w głównej procesji uczestniczyli księża diecezjalni i zakonnicy w szatach liturgicznych, ze świecami, by nie zabrakło bractw i uczniów niosących zapalone świece lub symbole Męki Pańskiej: krzyż, koronę cierniową, włócznię, gwoździe. Zalecano również przyozdabianie domów dekoracjami o treści religijnej.

Między procesją i podobnymi uroczystościami świeckimi łatwo dostrzec daleko idącą współzależność, wynikającą z wykorzystywania sprawdzonych wzorów, a takimi były uroczyste wjazdy królów i możnowładców, odbywające się w Polsce co najmniej od panowania Henryka Walezego, oraz z drugiej strony — z popularności imprez organizowanych zwłaszcza przez jezuitów. Dzięki sprawnie działającym kolegiom nowości inscenizacyjne stosunkowo szybko docierały do mniejszych nawet ośrodków, o czym świadczy zapis kronikarski z Ostroga.

„W przedzie, przed Przenajświętszą Hostią kroczyli w szeregu członkowie rozmaitych bractw. Dalej sześciokonny zaprzęg wiózł sztucznie uczyniony owoc Drzewa Żywota, wysoko umieszczony, jakby na scenie. Wokół stali chłopcy przebrani za aniołów i pierwszych rodziców, w pokornej adoracji oddając cześć pokarmowi eucharystycznemu. Następnie pojawiła się Arka Testamentu, otoczona przez dwóch aniołów i dwóch serafinów, którą nieśli kapłani w tiarach i strojach starożytnych. Za nimi kroczył Najwyższy Arcykapłan niosąc świętą księgę. Na końcu jechał wóz ciągniony przez anioły, a na nim Chwała należna Najczcigodniejszemu Sakramentowi. Towarzyszyły jej krwawiące jagnię i orzeł z rozpostartymi skrzydłami, oddający cześć Chrystusowi, oraz inne bardzo liczne wyobrażenia, które nie tylko u katolików, lecz także u schizmatyków szczególny wzbudzały podziw".

Problematyka ideowa procesji zmienia się przechodząc od polemiki z przeciwnikami Kościoła do ilustracyjnego przedstawienia dogmatu o Eucharystii z różnych punktów widzenia: biblijnego, historycznego, moralnego i dydaktycznego. Równolegle dokonują się przesunięcia w zakresie repertuaru; początkowo przeważają tematy ze Starego i Nowego Testamentu, później z żywotów świętych i historyczne.

Bardzo okazałe były procesje w stolicy, często z udziałem króla. Opisując kulturę obyczajową czasów saskich, Jędrzej Kitowicz zanotował:

„Cechy wszystkie asystowały tej procesyi z chorągwiami i świecami. Warszawska konfraternia kupiecka z muszkietami, z których po wniściu duchowieństwa cum Sanctissimo do kościoła, przed tymże kościołem po trzykroć wydała ognia. (...) dla tej procesyi, którą zawsze prowadził i prowadzi biskup lub prymas, a król niemal zawsze jej asystuje, robią pomost z tarcic dokoła rynku (...) dla wygodniejszego chodzenia królowi, celebransowi i panom orderowym (...). Z obu stron pomostu we dwie linie stoi uszykowana gwardyia konna i piesza, nie puszczająca motłochu w środek, a nawet i z okazalszych nie każdego. (...) Wyglądający z kamienic oknami na procesyją, którymi najwięcej są damy, muszą zamykać okna, gdy się procesyją zbliża, a to dlatego, żeby te obiekta wabiące wzrok do siebie nie czyniły dystrakcyi nabożeństwu".

Na podłożu procesji powstały, w Niemczech zanotowane już na początku XIV wieku widowiska procesjonalne, a później sceniczne. W Polsce XVI i XVII wieku były to spektakle bardzo popularne; należały do różnych odmian dramatu, np. alegorycznej czy epickiej. Najstarsze informacje o dialogach eucharystycznych pochodzą z kolegium jezuitów w Pułtusku. Utwory zanotowane w tzw. Kodeksie pułtuskim wprowadzają w krąg tematyczny tej twórczości. Znajdujemy tam dialog w języku polskim o Ablu i Kainie, o Melchizedechu, o Najświętszym Sakramencie, o przeniesieniu arki, o raju, o upadku pierwszych rodziców i drzewie żywota, o wężu miedzianym. Czteroaktowa kompozycja niektórych dramatów wskazuje, że były one wykonywane przy poszczególnych ołtarzach. Kilka z tych utworów przybrało z czasem formę typową dla sztuk scenicznych, z prologiem, epilogiem, intermediami i podziałem na akty. Towarzyszyła im muzyka i symboliczny taniec. W ten sposób dramaty podporządkowane pierwotnie celom kultowym rozpoczęły egzystencję w znacznym stopniu samodzielną i upodabniały się do innych sztuk z repertuaru teatru szkolnego. W XVIII wieku coraz rzadziej towarzyszyły procesjom, można je było natomiast oglądać w auli lub na scenie kolegium.

Z uroczystością Bożego Ciała związały się różne wierzenia, przesądy i zwyczaje oparte na przeświadczeniu o magicznej sile zdobiących ołtarze wianków, kwiatów i gałązek. Jeszcze niedawno na wsi w Sieradzkiem gałęzie i kwiaty z ołtarzy umieszczano na zagonach kapusty w przekonaniu, że robactwo szkodzić jej nie będzie, bo jak powiada zanotowane przez Adalberga (Księga przysłów polskich) przysłowie: „na Boże Ciało robak w kapustę (...) włazi". Często zatykano gałązki pod strzechy, aby chroniły zabudowania przed pożarem. W kościołach święci się uwite z ziół i kwiatów wianki, które po przyniesieniu do domu są zawieszane pod obrazami o tematyce religijnej. Ziół z tych wianków używano jako lekarstwa na wszystkie dolegliwości.

 

Fragment książki: Józefa Smosarskiego „Świętowanie doroczne w Polsce”, Biblioteka „WIĘZI”, Warszawa 1996

 


Data utworzenia: 20/12/2009 @ 17:24
Ostatnie zmiany: 04/08/2018 @ 02:07
Kategoria : =>> ART. PRZEKROJOWE
Strona czytana 21412 razy


Wersja do druku Wersja do druku

 

Komentarze

Nikt jeszcze nie komentował tego artykułu.
Bądź pierwszy!

 
Trzecie Oczko


butterwick.jpg
demony-r.jpeg
krewzkrwijezusa.jpg
tylak-bog.jpg
girard-koziol.jpg
wilson-krwawiacy.png
polskie-n.jpg
hyperborea-religia-grekow-gebura.jpg
klucz-niebieski-k.jpg
his-b-w.jpg
kompendium-nauki-sk.jpg
Historia-sztuki-eu_Meyer.png
religie-sw.jpg
chrzescjianstwo-rusi-k.jpg
kartezjusz-roz.jpg
Tako rzecze-zaratustra-1922-Nietzsche.jpeg
przeglad-religioznawczy.png
historia-mali-tymowski.jpeg
pod-sztandarem-nieba-wiara-ktora-zabija-w-iext43267118.jpg
putek-1966-mroki-s.jpg
nor-davies-boze-igrzysko.jpg
meczenstwo_w_islamie.jpg
sachs_muzyka-wswieciestar.jpg
Mieszko_Pierwszy_Tajemniczy.jpg
wzory-kultury-b.jpg
jerzy-adamski-historia-l-f.jpg
kissinger_dyplomacja.jpg
znak-1994-2-465.jpeg
historia-pow-sredniowiecza-zientara.jpeg
estreicher-zarys.jpg
monarsze-sekrety-jankowski.jpeg
bugaj-hermetyzm.jpg
prawo-koscielne-kat.jpg
bancroft-wspolczesni.png
tajemnice-smim.jpg
ilustrowany-slownik-terminow-lit.jpg
judyta-postac-b-granic.jpg
historya-pow-h-3a.gif
hall-heretycy.jpg
polska_mieszka_i1.jpg
bogowie-slowian-m.jpg
niemcy500.jpg
MACHIAVELLI-Ksiaze-1917.jpg
ency-archeo-z-s.jpg
1908-o-wolnosci.png
odrodzenie-2000-44.png
stern-zlote-mysli.png
tocqueville.jpg
fuld-krotka.jpg
margul-mity-z-pieciu.png
Leeuw-fenomonologia.png
edda-lelewel-1828.jpg
ogarek-czoj.jpg
historia-kosciola-2-600-1500.jpeg
pales.jpg
de-mello.jpg
magia-i-religia.jpg
eisenberg.jpg
d-bog-urojony.jpg
klengel-his-sy.jpg
historia-wenecji_norwich.jpeg
mysli-sw-jana-chr.png
pliniusz-h-n.jpeg
prawo-wyznaniowe-2011.png
watykan-zd.jpg
anatomia hybrydy.jpg
czary-i-czarty-polskie-tuwim.jpg
megalomania-narodowa-by.png
Szyszko-Hinduizm-buddyzm-islam.jpg
e-jastrzebowska.jpg
labuda-m.jpg
bravo.jpg
STUDIA-RELIGIOLOGICA-39_2006.jpg
101-tore-murphy.jpg
cyw-zyd.jpg
NAPISY--1994.jpg
nowe-ateny.jpg
etyka-prot-weber.jpg
100_filmow_Lis.jpg
drioton-egipt-faraonow-2.jpg
studia-theologica-varsaviensia-1977-1.jpg
burszta-asteriks.png
Saga-o-Nibelungach-Treumund.png
upaniszady-ut.jpg
krotka-hi-islamu.png
kultura-smierci-1.jpg
mity-skandynawskie-ma.jpg
polityka-jako-wyraz-lub-nastepstwo.jpg
etnologia-religii-szyjewski.jpg
amsterd-abc.jpg
o-duszy.jpg
saggs.jpg
COLLECTANEA-PHILOLOGICA-XX-2017.jpg
historia-irlandii.jpg
konstytucja-laidler.jpg
niwinski-mity-symbole.jpg
baschwitz-czarownice_dzieje.jpg
jero.jpg
haidit-prawy-umysl.jpg
Malinowski-Wierzenia_pierwotne.jpg
ap06.jpg
od-abrahama-do-ch.jpg
swity-koszmar-haught.jpeg
religierzymu.jpg
pascal-mysli.jpg
egipt-i-biblia-p-montet.jpeg
Collectanea Theologica 83-2013-nr 4.jpg
Historia Czechoslowacji - Heck-Orzech.jpg
Historia bez cenzury - Hartwig.jpeg
przeinaczanie-jezusa-bart-ehrman.jpg
polska-X-XI.jpg
babilonskie-zaklecia.jpg
lengauer-religijnosc.jpg
100-punk-zap.jpg
pilarczyk-literatura-zydowska.jpg
zbikowski-legendy.jpg
nieznane-arch-mis.jpg
40-piesni-r.png
camus-eseje.jpg
swieci-nie-swieci.jpg
ewolucja-boga.jpg
psychoanaliza-i-religia.jpg
delitsh-babilon-i.jpg
Rodzima wiara ukrainska - Lozko.jpg
graves-mity-gr.jpg
podstaw-wiedzy-muzulmanskiej.PNG
heinemann-eunuchy.png
psychologia-religii-bernhard-grom.jpg
islam-wnuk.jpg
mitologia-l-tur.jpg
listy-prof.jpg
mit-azteko1.jpg
zli-papieze-c.jpg
trevel-his-a.jpg
his-p-k.jpg
dynastia-piastow-ba.jpg
Narody dawnej.jpg
od-mojzesza-do-mahometa-ke.jpg
rozmyslania-marek-a 1913.jpg
markus-chrzesc.jpg
apokryfy-nowego-testamentu.jpg
mieszko-I-strzelczyk-1992.jpg
wiek-propagandy.jpg
czarn-mwxxw.jpg
chrystianizacja-europy-kosciol.jpg
hinduizm_-k.jpg
ramadan-i-kurban.png
kaligula.jpg
rozmowy-z-diablem.jpg
Jasienica-slowianski rodowod-1961.jpg
IDEA-XIX-2007.png
in-god-we-trust.png
dogon-ya-gali.jpg
milczenie-1-2012.jpg
u-schylku-starozytnosci-2014-a.jpg
wewior-wstepujac-w.jpg
zarys-h-sz.jpg
leksykon-re.jpg
Chiny-nowe.jpg
mitoznawstwo-porownawcze.jpg
grabski-mieszko.jpg
szrejter-mitologia.bmp
erman-mity-s.jpg
zapomniane-n-strzelczyk.jpg
Zycie-Buddy_1927.jpg
his-euro.jpg
religia-a-wspolczesne-stosunki-miedzynarodowe.jpeg
bronk-podstawy-nauk-o-religii.jpg
Szalenstwo w rel-swiata.jpg
malinowski-zsdzikich.jpg

Rel-Club
Sonda
Czy jest Bóg?
 
Tak
Nie
Nie wiem
Jest kilku
Ja jestem Bogiem
Ta sonda jest bez sensu:)
Prosze zmienić sondę!
Wyniki
Szukaj



Artykuły

Zamknij => WISZNUIZM <<==

Zamknij - Japonia

Zamknij BUDDYZM - Lamaizm

Zamknij BUDDYZM - Polska

Zamknij BUDDYZM - Zen

Zamknij JUDAIZM - Mistyka

Zamknij NOWE RELIGIE

Zamknij NOWE RELIGIE - Artykuły Przekrojowe

Zamknij NOWE RELIGIE - Wprowadzenie

Zamknij POLSKA POGAŃSKA

Zamknij RELIGIE WYMARŁE - Archeologia

Zamknij RELIGIE WYMARŁE - Bałtowie

Zamknij RELIGIE WYMARŁE - Manicheizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Konfucjanizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Satanizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Sintoizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Taoizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Zaratustrianizm

-

Zamknij EUROPA I AZJA _ _ JAZYDYZM* <<==

Nasi Wierni

 8771682 odwiedzający

 279 odwiedzających online