Religioznawstwo
Zagadnienia Religijne
Europa Pogańska
Azja
Hinduizm i odłamy
Judaizm i odłamy
Chrześcijaństwo i odłamy
Islam i odłamy
Afryka
Ameryka
Australia i Oceania

Religie a sztuka - Św. Anna Samotrzeć ze Strzegomia

Św. Anna Samotrzeć ze Strzegomia
Ponad sześćsetletni unikatowy obraz należy do kanonu dzieł malarstwa średniowiecznego. Jest "dobrym znajomym" koneserów sztuki, ale wciąż jest za mało znany szerszemu ogółowi.

Pełna dostojeństwa św. Anna spowita w szarobłękitne szaty zasiada na różowo-żółtym tronie. W palcach lewej dłoni trzyma różaniec. Miejsce na jej prawym kolanie zajmuje Maria w sukni z czerwonego brokatu zdobnego w orły i czteroliście. Obejmuje Jezusa, a ten w wyciągniętej rączce trzyma niemowlęcy smoczek, na którym siedzi szczygieł. To fabuła i schemat kompozycyjny jednego z najstarszych przedstawień malarskich. Poza Kościołem stało się wzorcem dla kolejnych pokoleń malarzy, rzeźbiarzy, a potem także fotografików i filmowców upamiętniających ważne familijne wydarzenia.

W wiekach średnich podobne malowidła traktowano po macoszemu. W Europie pierwsze indywidualne przedstawienia tego typu pojawiły się około połowy XIV wieku. Dopiero w następnym stuleciu w Niderlandach na wyższy poziom wynieśli je Jan van Eyck i Hans Memling. W tym czasie, we Włoszech, z coraz większą subtelnością ludzkie twarze i postacie portretowali Domenico Veneziano, Antonio Pisanello i Piero Della Francesca. Na wyżynach sztuki malarskiej św. Anna Samotrzeć znalazła się za sprawą Leonarda da Vinci. Jego nieco mniejszych rozmiarów arcydzieło - dziś znajdujące się w zbiorach Luwru - powstało dopiero ponad 100 lat po odsłonięciu wizerunku świętej na ołtarzu najstarszego śląskiego Karmelu.

Przed temperowym obrazem, w formacie 119 × 88 cm, mnisi w brązowych szkaplerzach modlili się prawdopodobnie już w 1382 roku. Wtedy wznieśli swój pierwszy erem nad brzegiem Strzegomki. Przybyli tu z klasztoru Marii Panny Śnieżnej w Pradze. Ich drewniana budowla dotrwała tylko do wojen husyckich. Dziś nieco enigmatycznie przypominają o tym nazwy ulic: Bracka i Czarna. W powieści "Lux perpetua" z historycznego zakamarka wydobył ją Andrzej Sapkowski: "Za wzgórzem i lasem był gościniec, przy nim, niedaleko, osmalone ruiny, resztki do gruntu rozwalonych budynków, w których Reynevan z trudem rozpoznał niegdysiejszy karmel, klasztor zakonu Beatissimae Virginis Mariae de Monte Carmeli, służący niegdyś jako dom demerytów, miejsce odosobnienia i kary dla księży zdrożnych. A dalej był już Strzegom".

Dla tego właśnie kościoła ufundowano ołtarz z obrazem św. Anny ukazanej samotrzeć, a więc w towarzystwie dwu osób. W Muzeum Narodowym we Wrocławiu jest eksponowany w galerii "Sztuka Śląska XIV-XVI wieku". Stanowi przedmiot studiów i licznych publikacji naukowych.

W polskiej pinakotece to jeden z ważniejszych przykładów nurtu idealistycznego. Dla współczesnego oglądacza malarstwa jawi się raczej jako brzydkie kaczątko niż dorodny łabędź narodowej galerii. Ma jednak także entuzjastów nieszczędzących mu słów podziwu i zachwytu. Przez znawców jest uznawany za dzieło wybitne. Na pierwszy rzut oka wzrusza rozbrajającą nieporadnością. Z jego zewnętrznych przetarć i ubytków wyziera trudna przeszłość. Da się lubić, ale trzeba odsłonić jego sekrety.

Na uwagę zasługuje warsztat mistrza malującego, a właściwie preparującego ten wymowny i wzruszający wizerunek świętych postaci. Do jego uformowania, prócz pędzla, używał puncy i radełka. Kolory na płótnie naklejonym na deski świerkowe wyczarowywał, stosując zabiegi na poły kulinarne, a na poły alchemiczne; czerwony zwany kraplakiem otrzymywał z wybroczyn korzenia marzanny, ciemniejszą czerwień przechodzącą w brązowy zapewniała mu uncja lub dwie siarczku rtęciowego, żółty uzyskiwał z przymieszki tlenku ołowiowego, niebieski z rud miedzi, a to wszystko utrwalał emulsją zawierającą kurze jajo. Jakiś niedokarmiony żartowniś zauważył, że ta "Anna" nie jest być może piękna, ale za to dałaby się zjeść.

Nie znamy artysty, który namalował świętą, jej córkę i syna. W ich wizerunkach historycy sztuki dopatrują się podobieństwa z pięknymi madonnami Piotra Parlera znad Wełtawy. Dowodzą, że twórca obrazu zdobiącego ołtarz karmelitów należał do kręgu malarzy, rzeźbiarzy i architektów średniowiecznej Pragi. Wiele wskazuje na to, że dzieło ufundował sam król Wacław IV Luksemburski, syn cesarzowej Anny, do której kiedyś należał Strzegom.

Obraz bywa odczytywany jako aluzja do genealogii fundatora, w której Wacława porównano z małym Jezusem.
Jego matkę, cesarzową Rzymu i Niemiec - z Marią, a jego babkę, księżną świdnicką Katarzynę, która była podobno córką króla węgierskiego - z biblijną św. Anną. 

Świątynia sukienników

Gdy mnisi wznieśli nowy klasztor - teraz już pomiędzy murami grodu - obraz przedstawiający patronkę ich zakonu zapewne przywędrował tam wraz z nimi. Zajął honorowe miejsce w głównej nastawie ołtarzowej. Odegrał ważną rolę w krzewieniu kultu świętej - duchowej protektorki mendykanckiego zakonu. Cieszyła się estymą miejscowych rzemieślników, orędowała wdowom, matkom, stolarzom, a także rybakom znad Strzegomki. Symbolizowała macierzyńską mądrość i dobroć. Wzbudzała zaufanie każdej babci opiekującej się wnukami. Od czasów św. Szymona, który założył pierwsze karmelickie wspólnoty w Oksfordzie, Cambridge, Paryżu i Bolonii w pobliżu tamtejszych uniwersytetów, pozostaje patronką środowisk akademickich.

Jej wizerunek , tak wiele mówiący o pochodzeniu Jezusa, był klejnotem retabulum ustawionego na mensie ołtarza. Każdego dnia o brzasku na jutrznię, w południe na Anioł Pański i o zmierzchu na nonę stawało przed nim kilkudziesięciu mężczyzn w białych płaszczach narzuconych na brązowe habity. Rozpamiętywali dzieje świętej rodziny, adorowali ją słowami pieśni i modlitwy.

Ich nowy Dom Boży o grubych kamiennych murach wzniesionych w 1430 roku był kościołem klauzurowym i początkowo tylko oni mieli dostęp do tajemnego sacrum ukrytego w prezbiterium. Jeszcze dziś, od strony południowej, do wysokiego muru świątyni przylega niewielki dziedziniec. To dawny wirydarz z trzech stron otoczony krytymi krużgankami. Do tego miejsca - prawdziwego claustrum eremickiego przybytku - dawniej nikt poza zakonnikami nie miał wstępu. W espadrylach o podeszwie plecionej ze sznurka, przepasani brązowym cingulum z przywieszonym do niego różańcem, niemal bezszelestnie przechadzali się pośród ścian porośniętych bluszczem. Szeptem odmawiali koronki lub godzinki, czytali brewiarz i rozmyślali. Panowała tu głęboka cisza przerywana śpiewem klasztornego dzwonu albo kościelnego tintinabulum, co oznaczało zbliżanie się pory wspólnych modłów. Wtedy udawali się do kościoła, aby uczestniczyć w misterium.

W krużganku było przejście do refektarza, którego ścianę główną jeszcze dziś zdobi okazały osiemnastowieczny herb opata, a sufit barokowa sztukateria. Tutaj spotykali się na posiłkach i zebraniach. Obok mieściła się kuchnia sąsiadująca z ogrzewanym parlatorium - zimową porą zastępującym wirydarz. Dalej znajdowały się pomieszczenia infirmerii i ciasnych dormitoriów, za którymi ulokowano łaźnię i necessaria. Od wschodu, za klasztorem były pralnia, piekarnia, stajnie, obory i spiżarnia.

Funkcje kapitularza, biblioteki i lektorium pełniło kilka pokojów na piętrze. Cele opata, przeora, kanaparza i furtiana usytuowano od strony ulicy. Po przeciwległej stronie, furty prowadziły do ogrodu z bujną zielenią. Tam też, w bezpośrednim sąsiedztwie kościelnej absydy, znajdował się cmentarz kryjący prochy czcigodnych ojców i braci. Obecnie na średniowiecznym campo santo, niepomni swych dziejów strzegomianie garażują samochody.

Opodal klasztornej posesji rozlokował się zajazd, do którego wejście prowadziło wprost ze strzegomskiego rynku. Tutaj zatrzymywali się pątnicy przybywający do św. Anny lub po cudowny szkaplerz zapewniający odpuszczenie grzechów i chroniący przed niebezpieczeństwami.

Już w XV stuleciu nowy Karmel zdobył sławę świątyni miejscowych sukienników - gorliwych czcicieli św. Anny, którzy zgodnie z dekretem św. Szymona utworzyli bractwo szkaplerzne. Ten najbardziej uprzywilejowany i najbogatszy cech średniowiecznego Strzegomia - zrzeszający prawie 100 mistrzów i dysponujący trzema foluszami do spilśniania sukna - u karmelitów ufundował własny środowiskowy ołtarz, przy którym odprawiano msze w intencji gildii i jej członków.
 

Henryk Szczepański
„Wiedza i Życie" nr 05/2009 »

źródło:http://www.wiz.pl/8,236.html

Data utworzenia: 23/05/2013 @ 14:15
Ostatnie zmiany: 06/12/2013 @ 19:15
Kategoria : Religie a sztuka
Strona czytana 17910 razy


Wersja do druku Wersja do druku

 

Komentarze

Nikt jeszcze nie komentował tego artykułu.
Bądź pierwszy!

 
Trzecie Oczko


megalomania-narodowa-by.png
COLLECTANEA-PHILOLOGICA-XX-2017.jpg
mity-skandynawskie-ma.jpg
haidit-prawy-umysl.jpg
IDEA-XIX-2007.png
islam-wnuk.jpg
zbikowski-legendy.jpg
Szalenstwo w rel-swiata.jpg
Mieszko_Pierwszy_Tajemniczy.jpg
Historia Czechoslowacji - Heck-Orzech.jpg
tocqueville.jpg
1908-o-wolnosci.png
bugaj-hermetyzm.jpg
girard-koziol.jpg
judyta-postac-b-granic.jpg
rozmyslania-marek-a 1913.jpg
in-god-we-trust.png
ency-archeo-z-s.jpg
fuld-krotka.jpg
polskie-n.jpg
amsterd-abc.jpg
Jasienica-slowianski rodowod-1961.jpg
historia-pow-sredniowiecza-zientara.jpeg
edda-lelewel-1828.jpg
polska_mieszka_i1.jpg
historia-irlandii.jpg
STUDIA-RELIGIOLOGICA-39_2006.jpg
pascal-mysli.jpg
pales.jpg
markus-chrzesc.jpg
saggs.jpg
delitsh-babilon-i.jpg
chrystianizacja-europy-kosciol.jpg
czary-i-czarty-polskie-tuwim.jpg
Narody dawnej.jpg
niwinski-mity-symbole.jpg
krotka-hi-islamu.png
bravo.jpg
his-p-k.jpg
d-bog-urojony.jpg
estreicher-zarys.jpg
swity-koszmar-haught.jpeg
putek-1966-mroki-s.jpg
upaniszady-ut.jpg
od-mojzesza-do-mahometa-ke.jpg
tylak-bog.jpg
bancroft-wspolczesni.png
e-jastrzebowska.jpg
pilarczyk-literatura-zydowska.jpg
studia-theologica-varsaviensia-1977-1.jpg
kartezjusz-roz.jpg
historia-mali-tymowski.jpeg
zapomniane-n-strzelczyk.jpg
grabski-mieszko.jpg
jero.jpg
nowe-ateny.jpg
MACHIAVELLI-Ksiaze-1917.jpg
wewior-wstepujac-w.jpg
listy-prof.jpg
egipt-i-biblia-p-montet.jpeg
kissinger_dyplomacja.jpg
nor-davies-boze-igrzysko.jpg
wilson-krwawiacy.png
40-piesni-r.png
prawo-wyznaniowe-2011.png
ap06.jpg
psychologia-religii-bernhard-grom.jpg
mysli-sw-jana-chr.png
konstytucja-laidler.jpg
Collectanea Theologica 83-2013-nr 4.jpg
podstaw-wiedzy-muzulmanskiej.PNG
Zycie-Buddy_1927.jpg
Chiny-nowe.jpg
nieznane-arch-mis.jpg
cyw-zyd.jpg
ewolucja-boga.jpg
butterwick.jpg
Szyszko-Hinduizm-buddyzm-islam.jpg
labuda-m.jpg
klengel-his-sy.jpg
Historia-sztuki-eu_Meyer.png
mieszko-I-strzelczyk-1992.jpg
101-tore-murphy.jpg
polityka-jako-wyraz-lub-nastepstwo.jpg
polska-X-XI.jpg
100-punk-zap.jpg
hinduizm_-k.jpg
leksykon-re.jpg
o-duszy.jpg
graves-mity-gr.jpg
krewzkrwijezusa.jpg
szrejter-mitologia.bmp
Leeuw-fenomonologia.png
bogowie-slowian-m.jpg
malinowski-zsdzikich.jpg
eisenberg.jpg
lengauer-religijnosc.jpg
chrzescjianstwo-rusi-k.jpg
zarys-h-sz.jpg
etnologia-religii-szyjewski.jpg
wiek-propagandy.jpg
ogarek-czoj.jpg
klucz-niebieski-k.jpg
hyperborea-religia-grekow-gebura.jpg
camus-eseje.jpg
de-mello.jpg
odrodzenie-2000-44.png
hall-heretycy.jpg
drioton-egipt-faraonow-2.jpg
kompendium-nauki-sk.jpg
etyka-prot-weber.jpg
przeglad-religioznawczy.png
psychoanaliza-i-religia.jpg
margul-mity-z-pieciu.png
ramadan-i-kurban.png
NAPISY--1994.jpg
stern-zlote-mysli.png
wzory-kultury-b.jpg
zli-papieze-c.jpg
od-abrahama-do-ch.jpg
anatomia hybrydy.jpg
Malinowski-Wierzenia_pierwotne.jpg
tajemnice-smim.jpg
religie-sw.jpg
baschwitz-czarownice_dzieje.jpg
u-schylku-starozytnosci-2014-a.jpg
watykan-zd.jpg
apokryfy-nowego-testamentu.jpg
mitologia-l-tur.jpg
his-euro.jpg
Historia bez cenzury - Hartwig.jpeg
erman-mity-s.jpg
magia-i-religia.jpg
100_filmow_Lis.jpg
sachs_muzyka-wswieciestar.jpg
Rodzima wiara ukrainska - Lozko.jpg
prawo-koscielne-kat.jpg
Tako rzecze-zaratustra-1922-Nietzsche.jpeg
meczenstwo_w_islamie.jpg
bronk-podstawy-nauk-o-religii.jpg
mit-azteko1.jpg
niemcy500.jpg
kultura-smierci-1.jpg
dogon-ya-gali.jpg
his-b-w.jpg
Saga-o-Nibelungach-Treumund.png
ilustrowany-slownik-terminow-lit.jpg
milczenie-1-2012.jpg
religierzymu.jpg
przeinaczanie-jezusa-bart-ehrman.jpg
demony-r.jpeg
swieci-nie-swieci.jpg
religia-a-wspolczesne-stosunki-miedzynarodowe.jpeg
babilonskie-zaklecia.jpg
trevel-his-a.jpg
pliniusz-h-n.jpeg
kaligula.jpg
historya-pow-h-3a.gif
dynastia-piastow-ba.jpg
czarn-mwxxw.jpg
znak-1994-2-465.jpeg
jerzy-adamski-historia-l-f.jpg
mitoznawstwo-porownawcze.jpg
pod-sztandarem-nieba-wiara-ktora-zabija-w-iext43267118.jpg
rozmowy-z-diablem.jpg
heinemann-eunuchy.png
monarsze-sekrety-jankowski.jpeg
historia-wenecji_norwich.jpeg
historia-kosciola-2-600-1500.jpeg
burszta-asteriks.png

Rel-Club
Sonda
Czy jest Bóg?
 
Tak
Nie
Nie wiem
Jest kilku
Ja jestem Bogiem
Ta sonda jest bez sensu:)
Prosze zmienić sondę!
Wyniki
Szukaj



Artykuły

Zamknij => WISZNUIZM <<==

Zamknij - Japonia

Zamknij BUDDYZM - Lamaizm

Zamknij BUDDYZM - Polska

Zamknij BUDDYZM - Zen

Zamknij JUDAIZM - Mistyka

Zamknij NOWE RELIGIE

Zamknij NOWE RELIGIE - Artykuły Przekrojowe

Zamknij NOWE RELIGIE - Wprowadzenie

Zamknij POLSKA POGAŃSKA

Zamknij RELIGIE WYMARŁE - Archeologia

Zamknij RELIGIE WYMARŁE - Bałtowie

Zamknij RELIGIE WYMARŁE - Manicheizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Konfucjanizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Satanizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Sintoizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Taoizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Zaratustrianizm

-

Zamknij EUROPA I AZJA _ _ JAZYDYZM* <<==

Nasi Wierni

 8769223 odwiedzający

 120 odwiedzających online