Religioznawstwo
Zagadnienia Religijne
Europa Pogańska
Azja
Hinduizm i odłamy
Judaizm i odłamy
Chrześcijaństwo i odłamy
Islam i odłamy
Afryka
Ameryka
Australia i Oceania

=> Anabaptyzm - Czy mennonitom wolno nosić guziki?

Czy mennonitom wolno nosić guziki?
     W Pensylwanii i w południowym Ontario można czasem zobaczyć znaki drogowe informujące, że w tej okolicy można się natknąć na powozy ciągnione przez konie.

 Mennonici- wóz      Można się oczywiście natknąć również na same powozy z siedzącym na koźle brodatym mężczyzną odzianym w staromodny ubiór. Jeśli woźnica ma towarzyszkę, to i ona będzie odziana w ubiór nie z tej epoki, przypominający postacie z holenderskich obrazów z XVII wieku. Można tych ludzi spotkać na rynkach warzywnych jak sprzedają swe organiczne produkty. Do klienta zwracają się oni po angielsku, ale między sobą rozmawiają w języku zwanym "Pensylvania Dutch". Mówi się o nich czasem "the simple people" - ludzie żyjący w prostocie. Oficjalnie jest to grupa religijna - mennonici, składająca się z kilku podgrup, z których najbardziej znani są amisze.

     Kto to są ci mennonici? Czemu się tak dziwnie ubierają?

     Dziś pewnie trudno w to uwierzyć, ale mennonici to pozostałość kontrkulturowego ruchu odrzucającego władzę państwowa i kościelną, dążącego do rewolucji obyczajowej, a niekiedy także politycznej. Wszystko zaczęło się w Zurychu dnia 21 stycznia 1525 roku. Tego dnia w domu Feliksa Mantza spotkali się zwolennicy radykalnej reformacji zniecierpliwieni polityką Zwinglego, próbującego reformować kościół od góry, przejmując najpierw władzę.

    Radykałowie zgadzali się z Zwinglim że katolickie obrzędy to albo szarlataneria albo czczy zabobon, ale jego politykę małych kroków, przejmowania władzy i stopniowego wprowadzania zmian w obrzędach - uważali za kunktatorstwo. Postulowali natychmiastowe stworzenie wspólnoty, która odetnie się od zepsutego świata, a w swych obrzędach i organizacji będzie się wzorować na kościele pierwszych chrześcijan. Wszelkie praktyki religijne o których nic nie mówi Biblia należy uznać za zabobon i odrzucić. Przede wszystkim odrzucić należy chrzest niemowląt. Chrzest to jest znak nawrócenia, a tylko dorosła osoba może świadomie się nawrócić. Dlatego tylko dorosła osoba może przyjąć chrzest.

     Zwingli owych radykałów dobrze znał, niektórzy z nich to byli do niedawna jego uczniowie. Tym niemniej rada miasta Zurychu taki radykalizm uważała za wichrzycielstwo i owym buntownikom zakazała propagowania swych idei. Ci natomiast uznali, że postawiono ich pod murem, a przecież nie po to się jest radykałem i buntownikiem, by podkulać ogon kiedy władze czegoś zakażą. 25 stycznia 1525 roku Feliks Mantz zwołał w swoim domu spotkanie kilku osób. Wśród zebranych był Konrad Grebel - człowiek z uniwersyteckim wykształceniem i syn patrycjusza, a także Georg Balurock - do niedawna katolicki ksiądz. W czasie tego spotkania Blaurock poprosił o chrzest, Grebel go ochrzcił, a następnie Blaurock ochrzcił wszystkich zebranych.

     Mogłoby się wydawać, że to drobny incydent - ot grupka dziwaków polewa się wzajemnie wodą. Jednakże praktyka powtórnego chrztu okazała się popularna. Można by pomyśleć - niegroźne dziwactwo, ale najwyraźniej nie tak to widzieli współcześni. Już w 1526 roku protestanckie władze Zurychu za udzielenie powtórnego chrztu wyznaczyły karę śmierci. Co oczywiście ruchu nie powstrzymało. Mantz nadal chrzcił nowych adeptów, w związku z czym został aresztowany i 5 stycznia 1527 roku skazany na śmierć.

     Wyrok wykonano natychmiast, przywiązawszy go do kija utopiono w lodowatej rzece. Podczas egzekucji Mantz śpiwał psalm "In manum Tuam Domino commendo spiritum meum". Jego matka i brat obecni przy egzekucji wspierali go duchowo. Aresztowany w tym samym czasie Blaurock skazany został tylko na chłostę i wygnanie, ponieważ nie udowodniono mu dokonywania nowych chrztów. Chłostano go przez całą drogę od Targu Rybnego do bramy miejskiej, gdzie otrzepał pył Zurychu ze stóp i odszedł w dal. Konrad Grebel już w tym czasie nie żył - zmarł na dżumę poprzedniego lata. Zamiast niego ścięto jego ojca.

     Już się wydawało, że zaraza została w zarodku zdławiona. Wkrótce się okazało, że te egzekucje to była oliwą, którą próbowano zgasić ogień.

     W ciągu kilku miesięcy wspólnoty ponownie ochrzczonych (zwanych z grecka anabaptystami) zaczęły się pojawiać w Niemczech jak grzyby po deszczu. Nowy ruch rozprzestrzeniał się jak kontrkultura, w opozycji do wszelkiej władzy, podziemnymi kanałami. Co rusz pojawiali się nowi przywódcy z nowymi ideami. Niektórzy (jak Jan Hutter na Morawach) zakładali komuny bez własności prywatnej. Inni chcieli do tego dołączyć wspólnotę żon. Większość głosiła pacyfizm, a władzę państwowa odrzucała jako źródło przemocy.

     Kaznodzieje chodzili od miasta do miasta i głosili płomieniste kazania, nierzadko przerywając kazanie lokalnego księdza. Jednym z takich wędrownych kaznodziejów był Melchior Hofman, kuśnierz ze Szwabii, który podróżował daleko, był w Prusiech, Inflantach i Niderlandach, a podczas pobytu w Strasburgu ogłosił proroctwo, że właśnie to miasto stanie się Nową Jerozolima. Władze miasta wcale nie były wdzięczne za tę świetlaną wizję i wtrąciły go do lochu. Zanim jednak to się stało - naznaczył on dwunastu apostołów, którzy szczególnie aktywni byli w Niderlandach (trzeba pamiętać, że i Strasburg i Niderlandy były wówczas częścią Cesarstwa Niemieckiego, niepodległa Holandia jeszcze nie istniała, a granica Francji leżała daleko na zachodzie). Apostołowie ci odegrali kluczową rolę w rewolucji dokonanej w Münsterze w 1534 roku. Jeden z nich został tam nawet koronowany na króla.

     W Münsterze reformacja poszła znacznie dalej niż w którymkolwiek mieście Niemiec. W styczniu 1534 roku pojawił się w mieście Jan Mathijs - apostoł Melchiora Hofmana - i natychmiast ochrzcił kilkanaście tysięcy dorosłych mieszkańców miasta. W sposób naturalny stał się przywódcą i wkrótce wprowadził karę śmierci dla tych, co powtórnego chrztu odmówią, w związku z czym wszyscy pozostali wyjechali. Mathijs zniósł własnośc prywatną i wprowadził rządy świętych, gdzie nie ma mamony i wszyscy pracują bez zapłaty. Münster leżał we włościach biskupa, który wkrótce zebrał wojsko i obległ miasto.

     Mieszkańcy bronili się dzielnie, ale 4 kwietnia 1534 roku podczas wycieczki przeciw oblegającym zginął Jan Mathijs. Jego rolę przejął inny apostoł Hofmana - Jan Beukels. Został on koronowany na króla anabaptystów i wkrótce wprowadził więcej rewolucyjnych praw. W swoim świętym mieście zakazał pod karą śmierci wszelkich grzechów, nawet lekkich - takich jak przeklinanie i narzekanie na los (a więc także władzę). Wprowadził również poligamię i miał kilka królowych. Długo się nimi nie nacieszył, bowiem 25 czerwca 1535 roku miasto padło. Wzięty do niewoli Beukels obwożony był po całym cesarstwie na pokaz, a w końcu zatorturowany rozpalonym żelazem. Tak się skończyło Nowe Jeruzalem anabaptystów.

 Rodzine mennonitów      Gwoli sprawiedliwości trzeba przyznać, że większość anabaptystów odrzucała przemoc, a więc również rewolucjonistów z Münsteru. Najbardziej elokwentnym krytykiem przemocy był Menno Simmons, pierwotnie katolicki ksiądz, który przyłączył się do anabaptystów w rok po upadku Münsteru. Był to okres, kiedy najbardziej ich prześladowano obawiając się powtórki krwawych wydarzeń. W swoich licznych pismach Menno podkreślał ewangeliczny pacyfizm (kto mieczem wojuje, ten od miecza ginie), a zatem odmowę służby w armii, a także odmowę składania przysiąg (mowa wasza niech będzie tak-tak, nie-nie, a co nadto jest, od złego pochodzi) i generalnie odcięcie wspólnot nowo ochrzczonych od grzesznego świata. Nawróceni mieli unikać grzechu, ale jedyną sankcją było wykluczenie ze wspólnoty.

     Wszelkie chrześcijańskie rytuały uproszczono, komunię z chlebem i winem organizowano tylko raz w roku na Wielkanoc, w ciągu roku było tylko czytanie Pisma i głoszenie kazań. No i wierni mieli prowadzić proste życie i rzetelnie na nie pracować. Menno pisał wiele i w końcu do tych pacyfistycznych anabaptystów przylgnęła nazwa mennonitów.

     Ekskomunika była główną bronią mennonitów, ale w związku z tym pojawiały się nowe problemy. Za jakie przewinienia ekskomunika ma być nakładana i jak egzekwowana? Czy z wykluczoną ze wspólnoty osobą można zjeść wspólny posiłek? Czy z wykluczonym współmałżonkiem można iść do łóżka? Czy tylko nie dopuścić do udziału w sakramencie komunii? Jak nietrudno się domyślić - opinii było wiele, a różnice w opinii prowadziły do - jakżeby inaczej - wzajemnej ekskomuniki.

 Mennonici- kościół - Baltimore      Jeden z takich rozłamów nastąpił w Szwajcarii w 1693 roku, a doprowadził do niego niejaki Jakob Amman. Głosił on, że komunia powinna być dwa razy w roku (drugi raz jesienią), a łamaniu chleba i piciu wina towarzyszyć winno wzajemne mycie stóp. Amman ekskomunikował wszystkich, którzy uważali inaczej.

    Uważał on także, że wykluczyć ze wspólnoty należy osoby przyłapane na kłamstwie, a także tych, którzy nie przestrzegają zasady prostoty życia i na przykład noszą guziki przy ubraniach. Prawdziwy chrześcijanin powinien mieć ubranie zapinane na skobelki. Zwolennicy Ammana nazwani zostali amiszami i generalnie z innymi mennonitami bardzo się nie lubią. Podobno kiedy emigrowali do Ameryki - nie chcieli wsiadać nawet na ten sam statek.

     Można zaobserwować tu ciekawy proces petryfikacji - ruch zapoczątkowany przez buntowników głoszących rewolucyjne idee po dwóch stuleciach prowadził spory dotyczące szczegółów ubioru.

     I mennonici i amisze emigrowali do Ameryki, przede wszystkim do Pensylwanii, gdzie z założenia panowała tolerancja religijna. Są oni tam natychmiast rozpoznawalni, bowiem zasada prostoty życia powoduje, że maja oni własnoręcznie szyte ubrania o tradycyjnym kroju, jakby żywcem wzięte z innej epoki. I oczywiście nie jeżdżą samochodami. Ale guziki mennonici nosić mogą, tylko amisze maja w tej materii obostrzenia.

Wlodzimierz Fenrych - 12 września 2010

źródło:http://wlodekfenrych.bloog.pl/id,6391025,title,Czy-mennonitom-wolno-nosic-guziki,index.html

 


Data utworzenia: 05/03/2012 @ 03:14
Ostatnie zmiany: 23/03/2021 @ 23:46
Kategoria : => Anabaptyzm
Strona czytana 16103 razy


Wersja do druku Wersja do druku

 

Komentarze

Nikt jeszcze nie komentował tego artykułu.
Bądź pierwszy!

 
Trzecie Oczko


szrejter-mitologia.bmp
religierzymu.jpg
przeglad-religioznawczy.png
butterwick.jpg
milczenie-1-2012.jpg
graves-mity-gr.jpg
hinduizm_-k.jpg
Chiny-nowe.jpg
100-punk-zap.jpg
Tako rzecze-zaratustra-1922-Nietzsche.jpeg
baschwitz-czarownice_dzieje.jpg
podstaw-wiedzy-muzulmanskiej.PNG
lengauer-religijnosc.jpg
pilarczyk-literatura-zydowska.jpg
wiek-propagandy.jpg
historia-mali-tymowski.jpeg
polska_mieszka_i1.jpg
in-god-we-trust.png
zli-papieze-c.jpg
jerzy-adamski-historia-l-f.jpg
Historia-sztuki-eu_Meyer.png
krewzkrwijezusa.jpg
rozmyslania-marek-a 1913.jpg
od-mojzesza-do-mahometa-ke.jpg
islam-wnuk.jpg
pod-sztandarem-nieba-wiara-ktora-zabija-w-iext43267118.jpg
erman-mity-s.jpg
historia-irlandii.jpg
tylak-bog.jpg
historya-pow-h-3a.gif
krotka-hi-islamu.png
zapomniane-n-strzelczyk.jpg
bogowie-slowian-m.jpg
polityka-jako-wyraz-lub-nastepstwo.jpg
pliniusz-h-n.jpeg
babilonskie-zaklecia.jpg
religie-sw.jpg
wilson-krwawiacy.png
hall-heretycy.jpg
czary-i-czarty-polskie-tuwim.jpg
estreicher-zarys.jpg
nieznane-arch-mis.jpg
mit-azteko1.jpg
wewior-wstepujac-w.jpg
chrzescjianstwo-rusi-k.jpg
dynastia-piastow-ba.jpg
IDEA-XIX-2007.png
ogarek-czoj.jpg
MACHIAVELLI-Ksiaze-1917.jpg
amsterd-abc.jpg
od-abrahama-do-ch.jpg
d-bog-urojony.jpg
40-piesni-r.png
his-euro.jpg
psychologia-religii-bernhard-grom.jpg
Historia Czechoslowacji - Heck-Orzech.jpg
demony-r.jpeg
stern-zlote-mysli.png
pales.jpg
ap06.jpg
labuda-m.jpg
pascal-mysli.jpg
rozmowy-z-diablem.jpg
historia-wenecji_norwich.jpeg
meczenstwo_w_islamie.jpg
etyka-prot-weber.jpg
Rodzima wiara ukrainska - Lozko.jpg
101-tore-murphy.jpg
e-jastrzebowska.jpg
Zycie-Buddy_1927.jpg
ewolucja-boga.jpg
etnologia-religii-szyjewski.jpg
ilustrowany-slownik-terminow-lit.jpg
kaligula.jpg
NAPISY--1994.jpg
chrystianizacja-europy-kosciol.jpg
Szyszko-Hinduizm-buddyzm-islam.jpg
u-schylku-starozytnosci-2014-a.jpg
polska-X-XI.jpg
klucz-niebieski-k.jpg
egipt-i-biblia-p-montet.jpeg
bugaj-hermetyzm.jpg
mysli-sw-jana-chr.png
watykan-zd.jpg
ency-archeo-z-s.jpg
kissinger_dyplomacja.jpg
malinowski-zsdzikich.jpg
COLLECTANEA-PHILOLOGICA-XX-2017.jpg
swieci-nie-swieci.jpg
drioton-egipt-faraonow-2.jpg
bravo.jpg
Szalenstwo w rel-swiata.jpg
wzory-kultury-b.jpg
przeinaczanie-jezusa-bart-ehrman.jpg
his-p-k.jpg
Collectanea Theologica 83-2013-nr 4.jpg
edda-lelewel-1828.jpg
dogon-ya-gali.jpg
markus-chrzesc.jpg
Jasienica-slowianski rodowod-1961.jpg
zarys-h-sz.jpg
megalomania-narodowa-by.png
jero.jpg
historia-pow-sredniowiecza-zientara.jpeg
Historia bez cenzury - Hartwig.jpeg
tajemnice-smim.jpg
kompendium-nauki-sk.jpg
niwinski-mity-symbole.jpg
Malinowski-Wierzenia_pierwotne.jpg
upaniszady-ut.jpg
Narody dawnej.jpg
psychoanaliza-i-religia.jpg
prawo-koscielne-kat.jpg
sachs_muzyka-wswieciestar.jpg
heinemann-eunuchy.png
kartezjusz-roz.jpg
girard-koziol.jpg
1908-o-wolnosci.png
mitologia-l-tur.jpg
ramadan-i-kurban.png
odrodzenie-2000-44.png
studia-theologica-varsaviensia-1977-1.jpg
judyta-postac-b-granic.jpg
mitoznawstwo-porownawcze.jpg
monarsze-sekrety-jankowski.jpeg
Leeuw-fenomonologia.png
eisenberg.jpg
leksykon-re.jpg
konstytucja-laidler.jpg
fuld-krotka.jpg
haidit-prawy-umysl.jpg
Saga-o-Nibelungach-Treumund.png
apokryfy-nowego-testamentu.jpg
100_filmow_Lis.jpg
znak-1994-2-465.jpeg
bronk-podstawy-nauk-o-religii.jpg
swity-koszmar-haught.jpeg
grabski-mieszko.jpg
czarn-mwxxw.jpg
burszta-asteriks.png
polskie-n.jpg
STUDIA-RELIGIOLOGICA-39_2006.jpg
anatomia hybrydy.jpg
his-b-w.jpg
bancroft-wspolczesni.png
tocqueville.jpg
prawo-wyznaniowe-2011.png
magia-i-religia.jpg
o-duszy.jpg
kultura-smierci-1.jpg
klengel-his-sy.jpg
margul-mity-z-pieciu.png
religia-a-wspolczesne-stosunki-miedzynarodowe.jpeg
camus-eseje.jpg
mieszko-I-strzelczyk-1992.jpg
nowe-ateny.jpg
nor-davies-boze-igrzysko.jpg
hyperborea-religia-grekow-gebura.jpg
cyw-zyd.jpg
historia-kosciola-2-600-1500.jpeg
saggs.jpg
listy-prof.jpg
trevel-his-a.jpg
de-mello.jpg
putek-1966-mroki-s.jpg
Mieszko_Pierwszy_Tajemniczy.jpg
zbikowski-legendy.jpg
niemcy500.jpg
delitsh-babilon-i.jpg
mity-skandynawskie-ma.jpg

Rel-Club
Sonda
Czy jest Bóg?
 
Tak
Nie
Nie wiem
Jest kilku
Ja jestem Bogiem
Ta sonda jest bez sensu:)
Prosze zmienić sondę!
Wyniki
Szukaj



Artykuły

Zamknij => WISZNUIZM <<==

Zamknij - Japonia

Zamknij BUDDYZM - Lamaizm

Zamknij BUDDYZM - Polska

Zamknij BUDDYZM - Zen

Zamknij JUDAIZM - Mistyka

Zamknij NOWE RELIGIE

Zamknij NOWE RELIGIE - Artykuły Przekrojowe

Zamknij NOWE RELIGIE - Wprowadzenie

Zamknij POLSKA POGAŃSKA

Zamknij RELIGIE WYMARŁE - Archeologia

Zamknij RELIGIE WYMARŁE - Bałtowie

Zamknij RELIGIE WYMARŁE - Manicheizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Konfucjanizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Satanizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Sintoizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Taoizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Zaratustrianizm

-

Zamknij EUROPA I AZJA _ _ JAZYDYZM* <<==

Nasi Wierni

 8769092 odwiedzający

 33 odwiedzających online