Religioznawstwo
Zagadnienia Religijne
Europa Pogańska
Azja
Hinduizm i odłamy
Judaizm i odłamy
Chrześcijaństwo i odłamy
Islam i odłamy
Afryka
Ameryka
Australia i Oceania

Religie a filozofia - John Locke o Bogu

John Locke o Bogu


O naszej wiedzy o istnieniu Boga

§ 1. Jakkolwiek Bóg nie dał nam idei wrodzonej samego siebie, jakkolwiek nie wyrył w naszych duszach pierwotnych znaków, z których moglibyśmy odczytać jego byt, to jednak, obdarowawszy nas zdolnościami będącymi naszym duchowym wyposażeniem, nie pozostawił nas bez świadectwa o sobie: mamy przecież doznanie zmysłowe, postrzeżenie, rozum, i dopóki możemy myśleć o samym sobie, nie może nam brakować jasnego dowodu jego istnienia. Nie możemy też słusznie utyskiwać na swą niewiedzę w sprawie tak ogromnej wagi, skoro Bóg tak hojnie wyposażył nas w środki, które pozwalają nam znaleźć go i poznać, o ile to niezbędne dla osiągnięcia celu naszego istnienia i dla tak doniosłej sprawy naszej szczęśliwości. Lecz chociaż jest to prawda najoczywistsza ze wszystkich, jakie rozum wykrywa, i chociaż jej pewność (jeśli nie jestem w błędzie) równa jest pewności matematycznej, to przecież trzeba w tej sprawie namysłu i uwagi, a umysł musi włożyć wysiłek w to, aby prawdę tę wyprowadzić poprawnie z jakiegoś poznania intuicyjnego; w przeciwnym bowiem razie pozostawalibyśmy co do tego zdania w niepewności i niewiedzy, podobnie jak co do innych zdań, których można dowieść w jasny sposób. Aby więc pokazać, że jesteśmy zdolni wiedzieć, to znaczy: mieć pewność, iż Bóg jest, i jaką drogą możemy dojść do tej pewności, nie musimy, moim zdaniem, sięgać poza siebie i poza tę niewątpliwą wiedzę, jaką mamy o swym własnym istnieniu.

§ 2. Sądzę, że nie ulega wątpliwości, iż każdy z nas ma jasną ideę własnego swego istnienia; każdy wie z pewnością, że istnieje i jest czymś. Nie zwracam się do tego, kto ma wątpliwości, czy jest czymś, czy nie jest; tak samo jak nie dysputowałbym z czystą nicością ani nie usiłował przekonać nicości, że jest czymś. Jeśli ktoś pozuje na takiego sceptyka, że aż zaprzecza własnemu istnieniu (bo rzeczywiście o tym wątpić nie sposób), to niechaj się raduje tak miłym dlań szczęściem, że jest niczym, póki głód lub inna dolegliwość nie upewni go, że sprawa ta przedstawia się inaczej. Sądzę więc, że wolno mi uznać za prawdę to, co każdy uznaje, dzięki swej wiedzy pewnej wątpić o tym nie mogąc: mianowicie, że jest czymś, co faktycznie istnieje.

§ 3. Człowiek wie dalej z pewnością intuicyjną, że czyste nic tak samo nie może wytworzyć jakiegoś bytu realnego, jak nie może być równe dwu kątom prostym. Jeśli ktoś nie wie, że nicość, czyli nieobecność wszelkiego bytu, nie może być równa dwu kątom prostym, to niemożliwe, by znał i rozumiał jakikolwiek z dowodów Euklidesa. Jeśli więc wiemy, że istnieje pewien byt realny i że niebyt żadnego bytu realnego wytworzyć nie zdoła, to jest to oczywistym dowodem, że coś trwa od wieków; bo co odwiecznie nie istniało, miało początek, a co miało początek, to musi być tworem czegoś innego.

§ 4. Następnie jest rzeczą oczywistą, że to, co swój byt i początek wzięło z czegoś innego, musi czemuś innemu zawdzięczać także to wszystko, czym jest i co należy do jego bytu. Wszystkie władze, jakie posiada, z tego pochodzą źródła i przez nie są udzielane. A zatem to wieczne źródło wszelkiego bytu musi być zarazem źródłem i początkiem wszelkiej mocy; tak więc ten byt wieczny musi być również bytem najpotężniejszym.

§ 5. Wreszcie człowiek znajduje w sobie samym postrzeżenie i poznanie. Stwierdzając to, zrobiliśmy dalszy krok naprzód i teraz jesteśmy pewni, że nie tylko istnieje w świecie jakiś byt, lecz że jest to istota posiadająca inteligencję i wiedzę. Był więc kiedyś czas, kiedy nie było żadnej istoty poznającej i kiedy poznawanie się rozpoczęło; albo też od wieków istniała istota poznająca. Jeśli ktoś powie, że był taki czas, kiedy żadna istota nie posiadała wiedzy, kiedy ta odwieczna istota nie miała żadnego rozumienia rzeczy, to odrzeknę, że w takim razie niemożliwe byłoby, by kiedykolwiek powstała jakaś wiedza: boć tak samo nie może być, by rzeczy całkowicie pozbawione wiedzy, działające na ślepo i niezdolne postrzegać, miały wytworzyć istotę wiedzącą, jak jest niemożliwe, by trójkąt sprawił, aby suma trzech jego kątów była większa od dwu prostych. Jest bowiem równie niezgodne z ideą nieświadomej materii, by miała obudzić w sobie wrażliwość zmysłową, zdolność postrzegania i poznawania, jak jest niezgodne z ideą trójkąta, by miał sam sobie zdobyć kąty o sumie większej niż dwa proste.

§ 6. Tak tedy, wychodząc z rozważania naszego ja i z tego, co nieomylnie odnajdujemy we własnej swej strukturze, rozum prowadzi nas do poznania owej pewnej i oczywistej prawdy, że istnieje istota wieczna, ponad wszystko potężna i posiadająca największą wiedzę. Czy istotę tę zechcemy nazwać Bogiem, nie odgrywa to żadnej roli. Sama rzecz jest oczywista i z tej idei, należycie rozważonej, z łatwością dają się wyprowadzić wszystkie inne atrybuty, jakie wiecznej tej istocie powinniśmy przypisać. Wszelako, gdyby znalazł się ktoś tak bezsensownie zuchwały, by przyjmować, że jedynie człowiek posiada wiedzę i mądrość, lecz że jest niemniej wytworem nieświadomych sił i przypadku, oraz że w całym pozostałym wszechświecie wszystko dzieje się tylko mocą ślepego przypadku, to pozostawiam jego rozwadze w wolnej chwili bardzo rozumną i dobitną nauczkę, jaką daje Cyceron w księdze drugiej De legibus: "Co może być głupszym i bardziej niestosownym zuchwalstwem, niż gdy człowiek myśli, że posiada duszę i rozum, ale że w całym świecie poza nim nic takiego nie istnieje? Albo że te rzeczy, które przy największym wysiłku swego rozumu zaledwie może pojąć, miałyby bez udziału rozumu być poruszane i kierowane?"
    Z tego, co było powiedziane, jest dla mnie rzeczą jasną, że o istnieniu Boga posiadamy wiedzę pewniejszą niż o czymkolwiek innym, czego zmysły nie odsłaniają przed nami bezpośrednio. Myślę, co więcej, że wolno mi powiedzieć, iż z większą pewnością wiemy, że Bóg jest, niż że jest poza nami cokolwiek innego. Kiedy mówię, że wiemy, mam na myśli, iż wiedza taka jest dla nas osiągalna i że nie możemy jej nie posiąść, jeżeli tylko wysilimy nasz umysł w tym kierunku tak, jak to czynimy w różnych innych dociekaniach.
 

*

Fragment książki: John Locke - Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego


Data utworzenia: 15/06/2018 @ 00:16
Ostatnie zmiany: 21/07/2018 @ 01:07
Kategoria : Religie a filozofia
Strona czytana 15926 razy


Wersja do druku Wersja do druku

 

Komentarze

Nikt jeszcze nie komentował tego artykułu.
Bądź pierwszy!

 
Trzecie Oczko


Szyszko-Hinduizm-buddyzm-islam.jpg
klucz-niebieski-k.jpg
butterwick.jpg
putek-1966-mroki-s.jpg
milczenie-1-2012.jpg
eisenberg.jpg
monarsze-sekrety-jankowski.jpeg
demony-r.jpeg
wewior-wstepujac-w.jpg
heinemann-eunuchy.png
kultura-smierci-1.jpg
Szalenstwo w rel-swiata.jpg
prawo-koscielne-kat.jpg
historia-irlandii.jpg
lengauer-religijnosc.jpg
babilonskie-zaklecia.jpg
meczenstwo_w_islamie.jpg
czary-i-czarty-polskie-tuwim.jpg
hyperborea-religia-grekow-gebura.jpg
ilustrowany-slownik-terminow-lit.jpg
historia-wenecji_norwich.jpeg
jerzy-adamski-historia-l-f.jpg
pod-sztandarem-nieba-wiara-ktora-zabija-w-iext43267118.jpg
ewolucja-boga.jpg
camus-eseje.jpg
u-schylku-starozytnosci-2014-a.jpg
wiek-propagandy.jpg
pilarczyk-literatura-zydowska.jpg
Saga-o-Nibelungach-Treumund.png
saggs.jpg
bronk-podstawy-nauk-o-religii.jpg
nieznane-arch-mis.jpg
STUDIA-RELIGIOLOGICA-39_2006.jpg
pales.jpg
niwinski-mity-symbole.jpg
krewzkrwijezusa.jpg
pascal-mysli.jpg
historia-pow-sredniowiecza-zientara.jpeg
ramadan-i-kurban.png
1908-o-wolnosci.png
kissinger_dyplomacja.jpg
bravo.jpg
egipt-i-biblia-p-montet.jpeg
mysli-sw-jana-chr.png
IDEA-XIX-2007.png
trevel-his-a.jpg
polityka-jako-wyraz-lub-nastepstwo.jpg
szrejter-mitologia.bmp
Malinowski-Wierzenia_pierwotne.jpg
polska-X-XI.jpg
odrodzenie-2000-44.png
o-duszy.jpg
Historia bez cenzury - Hartwig.jpeg
bogowie-slowian-m.jpg
burszta-asteriks.png
stern-zlote-mysli.png
tajemnice-smim.jpg
Collectanea Theologica 83-2013-nr 4.jpg
swieci-nie-swieci.jpg
rozmyslania-marek-a 1913.jpg
psychoanaliza-i-religia.jpg
markus-chrzesc.jpg
niemcy500.jpg
kartezjusz-roz.jpg
leksykon-re.jpg
his-euro.jpg
drioton-egipt-faraonow-2.jpg
his-p-k.jpg
historia-mali-tymowski.jpeg
psychologia-religii-bernhard-grom.jpg
Rodzima wiara ukrainska - Lozko.jpg
bugaj-hermetyzm.jpg
zbikowski-legendy.jpg
watykan-zd.jpg
Historia-sztuki-eu_Meyer.png
rozmowy-z-diablem.jpg
101-tore-murphy.jpg
od-abrahama-do-ch.jpg
delitsh-babilon-i.jpg
malinowski-zsdzikich.jpg
hall-heretycy.jpg
zarys-h-sz.jpg
margul-mity-z-pieciu.png
przeglad-religioznawczy.png
magia-i-religia.jpg
religia-a-wspolczesne-stosunki-miedzynarodowe.jpeg
erman-mity-s.jpg
tocqueville.jpg
nor-davies-boze-igrzysko.jpg
e-jastrzebowska.jpg
chrystianizacja-europy-kosciol.jpg
czarn-mwxxw.jpg
polskie-n.jpg
mitoznawstwo-porownawcze.jpg
mity-skandynawskie-ma.jpg
de-mello.jpg
Chiny-nowe.jpg
estreicher-zarys.jpg
40-piesni-r.png
baschwitz-czarownice_dzieje.jpg
judyta-postac-b-granic.jpg
megalomania-narodowa-by.png
etyka-prot-weber.jpg
apokryfy-nowego-testamentu.jpg
islam-wnuk.jpg
dogon-ya-gali.jpg
kompendium-nauki-sk.jpg
Historia Czechoslowacji - Heck-Orzech.jpg
mieszko-I-strzelczyk-1992.jpg
krotka-hi-islamu.png
klengel-his-sy.jpg
Tako rzecze-zaratustra-1922-Nietzsche.jpeg
d-bog-urojony.jpg
100_filmow_Lis.jpg
upaniszady-ut.jpg
jero.jpg
Jasienica-slowianski rodowod-1961.jpg
dynastia-piastow-ba.jpg
Mieszko_Pierwszy_Tajemniczy.jpg
grabski-mieszko.jpg
hinduizm_-k.jpg
prawo-wyznaniowe-2011.png
pliniusz-h-n.jpeg
podstaw-wiedzy-muzulmanskiej.PNG
bancroft-wspolczesni.png
labuda-m.jpg
wzory-kultury-b.jpg
NAPISY--1994.jpg
swity-koszmar-haught.jpeg
historya-pow-h-3a.gif
amsterd-abc.jpg
fuld-krotka.jpg
kaligula.jpg
nowe-ateny.jpg
religierzymu.jpg
od-mojzesza-do-mahometa-ke.jpg
in-god-we-trust.png
100-punk-zap.jpg
haidit-prawy-umysl.jpg
ogarek-czoj.jpg
Narody dawnej.jpg
Zycie-Buddy_1927.jpg
mitologia-l-tur.jpg
studia-theologica-varsaviensia-1977-1.jpg
mit-azteko1.jpg
anatomia hybrydy.jpg
tylak-bog.jpg
listy-prof.jpg
Leeuw-fenomonologia.png
przeinaczanie-jezusa-bart-ehrman.jpg
ency-archeo-z-s.jpg
his-b-w.jpg
etnologia-religii-szyjewski.jpg
cyw-zyd.jpg
graves-mity-gr.jpg
znak-1994-2-465.jpeg
girard-koziol.jpg
ap06.jpg
chrzescjianstwo-rusi-k.jpg
MACHIAVELLI-Ksiaze-1917.jpg
edda-lelewel-1828.jpg
konstytucja-laidler.jpg
zli-papieze-c.jpg
historia-kosciola-2-600-1500.jpeg
wilson-krwawiacy.png
zapomniane-n-strzelczyk.jpg
religie-sw.jpg
sachs_muzyka-wswieciestar.jpg
COLLECTANEA-PHILOLOGICA-XX-2017.jpg
polska_mieszka_i1.jpg

Rel-Club
Sonda
Czy jest Bóg?
 
Tak
Nie
Nie wiem
Jest kilku
Ja jestem Bogiem
Ta sonda jest bez sensu:)
Prosze zmienić sondę!
Wyniki
Szukaj



Artykuły

Zamknij => WISZNUIZM <<==

Zamknij - Japonia

Zamknij BUDDYZM - Lamaizm

Zamknij BUDDYZM - Polska

Zamknij BUDDYZM - Zen

Zamknij JUDAIZM - Mistyka

Zamknij NOWE RELIGIE

Zamknij NOWE RELIGIE - Artykuły Przekrojowe

Zamknij NOWE RELIGIE - Wprowadzenie

Zamknij POLSKA POGAŃSKA

Zamknij RELIGIE WYMARŁE - Archeologia

Zamknij RELIGIE WYMARŁE - Bałtowie

Zamknij RELIGIE WYMARŁE - Manicheizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Konfucjanizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Satanizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Sintoizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Taoizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Zaratustrianizm

-

Zamknij EUROPA I AZJA _ _ JAZYDYZM* <<==

Nasi Wierni

 8769162 odwiedzający

 60 odwiedzających online