Religioznawstwo
Zagadnienia Religijne
Europa Pogańska
Azja
Hinduizm i odłamy
Judaizm i odłamy
Chrześcijaństwo i odłamy
Islam i odłamy
Afryka
Ameryka
Australia i Oceania

BUDDYZM <<<== - Krótki opis szkoł i tradycji buddyjskich

Tybetańczycy powszechnie rozróżniają trzy religijne tradycje:(1) świętą dharmę (lha czos), czyli buddyzm;(2) dharmę Bön (bon czos); oraz (3) dharmę ludzkich istot (mi czos), czyli ludowe wierzenia.

Wśród wyznawców czterech głównych szkół buddyzmu tybetańskiego ( Ningma,Kagyu,Sakja i Gelug) istnieje tendencja do podkreślania różnic, jednak o wiele bardziej zdumiewające jest jak wiele łączy te tradycje. Na przykład konieczność przezwyciężenia przywiązania do zjawisk cyklicznej egzystencji, czy rozwinięcia postawy szczerego wyrzeczenia. Kolejnym punktem wspólnym są zasady dyscypliny klasztornej: wszystkie szkoły buddyzmu tybetańskiego uznają zasady winaja szkoły Mula-Sarvastiwada, które stanowią standard od czasu założenia pierwszego klasztoru w Samje. Wspólny jest także przywieziony z Indii zbiór filozoficznych i liturgicznych pism, a we wszystkich szkołach ścieżka do oświecenia obejmuje praktyki sutr i tantr.

Wspólne są też pewne założenia odnośnie spuścizny przyjętej z Indii. Powszechnie uważa się, że Budda nauczał rozmaitych doktryn przeznaczonych dla różnych grup ludzi i zostały one podzielone przez tybetańskich komentatorów na trzy oddzielne grupy: Małego Pojazdu (hinajana), Wielkiego Pojazdu(mahajana) oraz Niezniszczalnego Pojazdu(wadżrajna). Każdy z nich ma odpowiadać rozmaitym duchowym zdolnościom praktykujących uczniów. Hinajana ukazana została ludziom zainteresowanym tylko własnym zbawieniem polegającym na przekroczeniu cierpienia i wyzwoleniu z cyklicznej egzystencji. Wśród praktykujących mahajanę mieli znależć się ludzie zdolni odczuwać współczucie wobec cierpienia innych i pragnący oświecenia po to, by pomóc czującym istotom przezwyciężyć ich nieszczęścia. Natomiast praktykujący wadżrajnę to ludzie, którzy bardzo pragną szczęścia dla innych, posiadają determinację, by osiągnąć oświecenie tak szybko, jak to możliwe i szczególne zdolności do wykonywania trudnych praktyk tantrycznych.

Buddyzm indyjski jest również powszechnie dzielony na cztery główne szkoły ze względu na głoszoną doktrynę. Są to: Szkoła Wielkiego Ukazania, Szkoła Sutr, Szkoła Tylko Umysłu, Szkoła Drogi Środka. Każda z nich posiada własną linię przekazu, teksty, doktryny, praktyki, wszystkie one uważane są za wartościowe dla poszczególnych typów ludzi i w szczególnym kontekście. Co więcej, chociaż klasyfikacja ma tu charakter hierarchiczny, żadna z praktyk czy doktryn nie jest dyskredytowana i wszystkie uważa się za wartościowe nauki Buddy. W rezultacie każda z czterech szkół buddyzmu w Tybecie przyswajała sobie dowolne elementy pochodzące z trzech pojazdów i systemów czterech doktryn, tworząc z nich własne systemy filozoficzne i własne praktyki medytacyjne. Tok nauczania jest odzwierciedleniem tego eklektycznego podejścia; uczniowie tybetańskich klasztorów powszechnie studiują całą gamę buddyjskich tekstów i uczą się doktryn czterech szkół, a także nauk i praktyk trzech pojazdów.

We wszystkich czterech szkołach jednakowo postrzega się ścieżkę, dzięki której można uwolnić się od cyklicznej egzystencji oraz rodzaje praktyk, jakie należy zastosować. Wspólna jest orientacja mahajany głosząca, że ścieżka rozpoczyna się od wzbudzenia oświeconej postawy i rozwija się przez kolejne poziomy bodhisattwy, na których kultywuje się sześć doskonałości. Wszyscy członkowie czterech szkół uważają tantrę za najwyższą z buddyjskich ścieżek, różnią się natomiast jeśli chodzi o rodzaj faworyzowanych tantr i linii przekazu. W szkole Ningmapy szczególny nacisk kładzie się na praktyki "wielkiej doskonałości" (rdzogs czen; wym.:dzogczen), a tantryczne praktyki tej szkoły zasadniczo bazują na tzw. Starych Tantrach (jak na przykład Tantra Podstawowej Tajemnej Esencji) i "ukrytych skarbach" (gter ma; wym.:terma).Szkoła Kagju podkreśla znaczenie systemu mahamudry pochodzącego od indyjskiego mistrza Tilopy, a praktyki tantryczne tej szkoły wywodzą się z Guhjasamadża Tantry i Czakrasamwara Tantry. Tantryczna teoria i praktyka Gelugpy opiera się na Guhjasamadża Tantrze, Czakrasamwara Tantrze oraz Tantrze Kalaczakry. Sakjapowie faworyzują Tantrę Hewadżry, która dla nich stanowi podstawę systemu "ścieżki i owocu"(lam 'bras, wym.:lamdre).

Jeśli natomiast porównamy cztery szkoły buddyzmu tybetańskiego do therawady, czy szkół chińskich, japońskich albo koreańskich, różnice stają się bardziej widoczne. Jest to rezultat odmiennej historii rozwoju buddyzmu w tych krajach. Styl nauczania i praktykowania odzwierciedla historię danego kraju, jego kulturę, wpływ języka oraz rozwój polityczny i religijny.

Buddyzm tybetański powszechnie odziedziczył nauki wielkich scholastycznych instytucji północnych Indii, które funkcjonowały w okresach rozpowszechniania nauk Buddy w Tybecie. Do tego w póżniejszym okresie dołączyły się czynniki kulturowe. We wczesnym okresie rozwoju buddyzmu w "Krainie Sniegów" dominowały filozoficzne poglądy Nagardżuny i szkoły Mahadjamika, do dziś wszystkie cztery szkoły uważają tę filozofię za najwyższą. W kwesti praktyki, wielu wpływowych mistrzów przybywających do Tybetu, uważało tantrę za najlepszy system nauk i praktyk, nic więc dziwnego, że taki pogląd panuje obecnie we wszystkich szkołach

Inaczej działo się w przypadku pozostałych buddyjskich krajów. Na przykład tam, gdzie rozwinęła się therawada, praktyki tantryczne nigdy nie zostały uznane. W Chinach i Japonii, gdzie tantra zyskała pewną liczbę zwolenników, jej szkoły (takie jak Szingon w Japonii) kładą nacisk raczej na ceremonie i rytuały, w przeciwieństwie do buddyzmu tybetańskiego, gdzie podstawowymi tantrycznymi praktykami są określone jogi najwyższej jogatantry.

Wszystkie cztery szkoły zgodnie głoszą ,że naturą umysłu jest czyste światło. Wszystkie wyszczególniają różne, coraz subtelniejsze poziomy umysłu, z których ostateczny i najbardziej subtelny ma naturę czystej świetlistości i pustki.

Nauczyciele wszystkich czterech szkół zgadzają się również w kwestii niekończącej się cyklicznej egzystencji oraz osiągnięcia wyzwolenia. Wszyscy nauczają, że zwykły umysł działa pod wpływem zakłócających emocji i błędnych poglądów. To sprawia, że istoty angażują się w negatywne działania, które póżniej szkodzą im samym. Cały proces jest podtrzymywany przez naturę samego umysłu, który skłonny jest powtarzać znane mu wzorce zachowań. Jeśli na przykład ktoś regularnie wpada w gniew, to coraz bardziej przyzwyczaja się do tej emocji i coraz łatwiej mu produkować gniewne myśli. A jeśli ktoś ćwiczy się we współczuciu i miłości, coraz łatwiej i spontaniczniej będą się one manifestować.

Każda ze szkół rozwinęła swoje własne metody prowadzenia praktykującego do stanu buddy, każda posiada charakterystyczny styl i terminologię, wszystkie jednak dzielą podstawowe przekonania odnośnie ścieżki i buddyjskiej doktryny. A co ważniejsze, jak twierdzi dalajlama, we wszystkich czterech tradycjach odnaleźć można niezwykłych medytujących, którzy ucieleśniają najwyższe ideały buddyzmu tybetańskiego, a ich biografie i nauki stanowią dowód na skuteczność systemów każdej ze szkół.

Data utworzenia: 22/09/2007 @ 21:44
Ostatnie zmiany: 12/04/2012 @ 05:25
Kategoria : BUDDYZM <<<==
Strona czytana 17604 razy


Wersja do druku Wersja do druku

 

Komentarze

Nikt jeszcze nie komentował tego artykułu.
Bądź pierwszy!

 
Trzecie Oczko


tocqueville.jpg
ilustrowany-slownik-terminow-lit.jpg
labuda-m.jpg
Historia-sztuki-eu_Meyer.png
MACHIAVELLI-Ksiaze-1917.jpg
polska_mieszka_i1.jpg
mieszko-I-strzelczyk-1992.jpg
religia-a-wspolczesne-stosunki-miedzynarodowe.jpeg
psychoanaliza-i-religia.jpg
grabski-mieszko.jpg
rozmowy-z-diablem.jpg
Tako rzecze-zaratustra-1922-Nietzsche.jpeg
znak-1994-2-465.jpeg
kultura-smierci-1.jpg
Mieszko_Pierwszy_Tajemniczy.jpg
kartezjusz-roz.jpg
drioton-egipt-faraonow-2.jpg
COLLECTANEA-PHILOLOGICA-XX-2017.jpg
podstaw-wiedzy-muzulmanskiej.PNG
STUDIA-RELIGIOLOGICA-39_2006.jpg
101-tore-murphy.jpg
Narody dawnej.jpg
putek-1966-mroki-s.jpg
pliniusz-h-n.jpeg
pilarczyk-literatura-zydowska.jpg
wewior-wstepujac-w.jpg
butterwick.jpg
cyw-zyd.jpg
dogon-ya-gali.jpg
wilson-krwawiacy.png
pod-sztandarem-nieba-wiara-ktora-zabija-w-iext43267118.jpg
nieznane-arch-mis.jpg
tajemnice-smim.jpg
przeinaczanie-jezusa-bart-ehrman.jpg
haidit-prawy-umysl.jpg
bronk-podstawy-nauk-o-religii.jpg
megalomania-narodowa-by.png
klucz-niebieski-k.jpg
Historia Czechoslowacji - Heck-Orzech.jpg
eisenberg.jpg
NAPISY--1994.jpg
Chiny-nowe.jpg
mity-skandynawskie-ma.jpg
historia-pow-sredniowiecza-zientara.jpeg
historia-kosciola-2-600-1500.jpeg
Szalenstwo w rel-swiata.jpg
wzory-kultury-b.jpg
prawo-wyznaniowe-2011.png
bugaj-hermetyzm.jpg
camus-eseje.jpg
leksykon-re.jpg
kompendium-nauki-sk.jpg
krewzkrwijezusa.jpg
edda-lelewel-1828.jpg
monarsze-sekrety-jankowski.jpeg
Saga-o-Nibelungach-Treumund.png
babilonskie-zaklecia.jpg
konstytucja-laidler.jpg
1908-o-wolnosci.png
rozmyslania-marek-a 1913.jpg
szrejter-mitologia.bmp
kissinger_dyplomacja.jpg
e-jastrzebowska.jpg
40-piesni-r.png
mit-azteko1.jpg
watykan-zd.jpg
Historia bez cenzury - Hartwig.jpeg
hyperborea-religia-grekow-gebura.jpg
etnologia-religii-szyjewski.jpg
polityka-jako-wyraz-lub-nastepstwo.jpg
historia-irlandii.jpg
girard-koziol.jpg
Zycie-Buddy_1927.jpg
saggs.jpg
przeglad-religioznawczy.png
burszta-asteriks.png
tylak-bog.jpg
trevel-his-a.jpg
mysli-sw-jana-chr.png
bogowie-slowian-m.jpg
etyka-prot-weber.jpg
estreicher-zarys.jpg
margul-mity-z-pieciu.png
jerzy-adamski-historia-l-f.jpg
ramadan-i-kurban.png
hinduizm_-k.jpg
u-schylku-starozytnosci-2014-a.jpg
egipt-i-biblia-p-montet.jpeg
sachs_muzyka-wswieciestar.jpg
apokryfy-nowego-testamentu.jpg
swieci-nie-swieci.jpg
his-euro.jpg
prawo-koscielne-kat.jpg
o-duszy.jpg
amsterd-abc.jpg
chrzescjianstwo-rusi-k.jpg
bancroft-wspolczesni.png
fuld-krotka.jpg
ogarek-czoj.jpg
kaligula.jpg
jero.jpg
hall-heretycy.jpg
malinowski-zsdzikich.jpg
zapomniane-n-strzelczyk.jpg
ewolucja-boga.jpg
zarys-h-sz.jpg
Jasienica-slowianski rodowod-1961.jpg
historia-mali-tymowski.jpeg
polska-X-XI.jpg
religierzymu.jpg
graves-mity-gr.jpg
odrodzenie-2000-44.png
zbikowski-legendy.jpg
demony-r.jpeg
markus-chrzesc.jpg
psychologia-religii-bernhard-grom.jpg
magia-i-religia.jpg
de-mello.jpg
polskie-n.jpg
anatomia hybrydy.jpg
IDEA-XIX-2007.png
krotka-hi-islamu.png
heinemann-eunuchy.png
pales.jpg
wiek-propagandy.jpg
czary-i-czarty-polskie-tuwim.jpg
ap06.jpg
Malinowski-Wierzenia_pierwotne.jpg
nowe-ateny.jpg
od-abrahama-do-ch.jpg
islam-wnuk.jpg
100_filmow_Lis.jpg
Collectanea Theologica 83-2013-nr 4.jpg
od-mojzesza-do-mahometa-ke.jpg
baschwitz-czarownice_dzieje.jpg
pascal-mysli.jpg
swity-koszmar-haught.jpeg
niemcy500.jpg
Rodzima wiara ukrainska - Lozko.jpg
ency-archeo-z-s.jpg
milczenie-1-2012.jpg
stern-zlote-mysli.png
zli-papieze-c.jpg
historya-pow-h-3a.gif
meczenstwo_w_islamie.jpg
mitologia-l-tur.jpg
his-p-k.jpg
niwinski-mity-symbole.jpg
czarn-mwxxw.jpg
lengauer-religijnosc.jpg
studia-theologica-varsaviensia-1977-1.jpg
nor-davies-boze-igrzysko.jpg
klengel-his-sy.jpg
listy-prof.jpg
Leeuw-fenomonologia.png
d-bog-urojony.jpg
upaniszady-ut.jpg
religie-sw.jpg
mitoznawstwo-porownawcze.jpg
historia-wenecji_norwich.jpeg
judyta-postac-b-granic.jpg
bravo.jpg
Szyszko-Hinduizm-buddyzm-islam.jpg
dynastia-piastow-ba.jpg
in-god-we-trust.png
his-b-w.jpg
delitsh-babilon-i.jpg
chrystianizacja-europy-kosciol.jpg
100-punk-zap.jpg
erman-mity-s.jpg

Rel-Club
Sonda
Czy jest Bóg?
 
Tak
Nie
Nie wiem
Jest kilku
Ja jestem Bogiem
Ta sonda jest bez sensu:)
Prosze zmienić sondę!
Wyniki
Szukaj



Artykuły

Zamknij => WISZNUIZM <<==

Zamknij - Japonia

Zamknij BUDDYZM - Lamaizm

Zamknij BUDDYZM - Polska

Zamknij BUDDYZM - Zen

Zamknij JUDAIZM - Mistyka

Zamknij NOWE RELIGIE

Zamknij NOWE RELIGIE - Artykuły Przekrojowe

Zamknij NOWE RELIGIE - Wprowadzenie

Zamknij POLSKA POGAŃSKA

Zamknij RELIGIE WYMARŁE - Archeologia

Zamknij RELIGIE WYMARŁE - Bałtowie

Zamknij RELIGIE WYMARŁE - Manicheizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Konfucjanizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Satanizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Sintoizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Taoizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Zaratustrianizm

-

Zamknij EUROPA I AZJA _ _ JAZYDYZM* <<==

Nasi Wierni

 8769213 odwiedzający

 109 odwiedzających online