Religioznawstwo
Zagadnienia Religijne
Europa Pogańska
Azja
Hinduizm i odłamy
Judaizm i odłamy
Chrześcijaństwo i odłamy
Islam i odłamy
Afryka
Ameryka
Australia i Oceania

BUDDYZM <<<== - Buddyzm - narodziny i ekspansja cz2

Wśród badaczy dziejów buddyzmu raczej zgodnie panuje opinia, iż za lata największej ekspansji buddyzmu należy uznać okres od roku 200 p.n.e. do roku 200 n.e. Na ten okres właśnie przypada czas panowania Kaniszki. W tym okresie (II w. n.e.) działa wielka postać buddyzmu — Nagardżuna, który wielce przyczynia się do „dookreślenia" buddyzmu w wersji mahajanistycznej. To także czas wielkiego otwarcia buddyzmu na Zachód. Pamiętajmy wszak o „odwiedzinach" Aleksandra Wielkiego w Indiach, o powstawaniu niewielkich państewek zarządzanych przez władców greckich, o tyglu kulturowym, wzajemnych kontaktach i fascynacjach, o wspólnotach przygranicznych plemion Kuszanów, itd. No i rzecz jasna — o Jedwabnym Szlaku. Wśród buddystów wszystko to odegrało wielką rolę — oto pojawia się idea „wielkiej drogi"... Zaczęła się wielka praca systematyzacji nauk i ich translacji. We wszystkie strony świata wyruszają buddyjscy nauczyciele, można ich spotkać na traktach handlowych, książęcych dworach, w karawanserajach. Właśnie szlakiem Jedwabnym buddyzm dociera wpierw do Chotonu, a potem do Chin... W drugą stronę podążają pielgrzymi, by odwiedzić Indie — kraj Buddy. W Chinach jednak buddyzm uważany był za rodzaj „nauki dodatkowej", nigdy nie zdobył sobie pozycji dominującego światopoglądu. W kręgach taoistów był mocno ugruntowany, ale potępiany — zdarzało się — ze strony konfucjanistów.

Już teraz należy podkreślić — buddyzm przybierał rozmaite postacie właśnie w zależności od podłoża, na jakie natrafiał. Ale nawet na terytorium „obcym", np. w Chinach — proces dzielenia się na rozmaite szkoły nie ustawał. W Chinach może najżywiej rozwijające się szkoły to - szkoła Czystej Krainy (ok. IV w. n.e.) z jego główną postacią Buddy Amitabhy i teorią łaski, a z drugiej strony nader od niej różna szkoła założona przez słynnego Bodhidharmę, który w roku 526 (lub 475) n.e. wylądował w Kantonie, by dać początek szkole Czan (z której rozwinie się japońska odmiana zen, od „dhjana" — medytacja).

Z Chin przeniknął buddyzm do Wietnamu. Potem do Korei, gdzie zaczął umacniać się od IV w. Stąd został przeniesiony przez emigrantów do Japonii, gdzie od przełomu IV i V w. rozwijał się obok szintoizmu. Tutaj zrodził się zen. Wedle tradycji zen przeniósł z Chin do Japonii mistrz Eisai.

Ogólnie mówiąc — buddyzm rozprzestrzeniał się we wszystkich swych odmianach: hinajany, mahajany i wielu szkół w ich obrębie. Dziś badacze pragnąc uporządkować ten olbrzymi zakres wiedzy określają, że w krajach położonych bardziej na północ notuje się przewagę mahajany, a na południu — hinajany.

Wreszcie powiemy parę słów o trzecim wozie — wadżrajanie (Diamentowy Wóz). Termin ten odnosi się do tej formy buddyzmu, który w pewnej fazie krzyżował się z nurtami siaktyzmu i tantryzmu, kształtował się w Indiach w ciągu całego VII stulecia. Jakkolwiek często utożsamiamy ten nurt buddyzmu z Tybetem, nie jest to do końca słuszne. Wpierw oczywiście znany był w Indiach, ale i w Japonii, gdzie swego czasu trwał obok szkół zen. Ale skoro już padła nazwa Tybet — to oczywiście musimy się tu zatrzymać nieco dłużej. Z Katmandu znane są buddyjskie budowle pochodzące już z I w. p.n.e. Ale na dobre o dziejach buddyzmu w tym kraju można mówić począwszy od VII w. n.e. (choć tradycja podaje datę co najmniej trzy wieki wcześniejszą). Istniejąca religia bon stopniowo ulegała buddyzmowi, ale - jak to miało miejsce i w innych krajach — buddyzm nasiąkał pierwiastkami dla niej charakterystycznymi (czasem powiada się zresztą o bon jako o piątej szkole buddyzmu tybetańskiego). Uważa się, że tym który oficjalnie wprowadził buddyzm w Tybecie był król Srong-btsan-sgam-po (630-650). Tradycja największą wagę przykłada do dzieła Padmasambhawy (VIII-IX w.). Także i tutaj mamy do czynienia z różnymi szkołami. To zaś co określamy mianem lamaizmu uważane jest przez badaczy za swoistą formę buddyzmu tybetańskiego z charakterystyczną demonologią i rozbudowaną obrzędowością. Zresztą sama nazwa lamaizm została nadana przez Europejczyków (lama — mistrz, guru). Największymi odłamami są tu szkoły tzw. Żółtych Czapek i Czerwonych Czapek. Za założyciela zakonu Żółtych Czapek uchodzi reformator buddyzmu Tsong Khapa (XIV-XV w.), którego uczniowie dali początek linii panczen- i dalaj-lamy. Właśnie ten nurt łączy się z tą formą, którą nazywamy lamaizmem.

A w Indiach, rodzimej ziemi buddyzmu? Od VIII wieku wzmógł się napór Arabów, a dla Hindusów formą obrony przed ich kulturą i religią islamską stało się skupienie się wokół religii narodowej, tę zaś rolę spełniał bardziej hinduizm niż uniwersalistyczny buddyzm. Zresztą forma organizacji buddyzmu w duże klasztory łatwiejsza była do zwalczania przez władców arabskich. Wreszcie w XII i XIII w., kiedy Arabowie zajęli Bihar (ojczysty stan buddyzmu), nastąpił końcowy akt buddyzmu indyjskiego. Zniszczono klasztory, wygnano lub wymordowano mnichów. Tylko w pobliskiej Orisie zachowały się niewielkie wspólnoty. Zresztą buddyzm nie tylko w swej ojczyźnie podlegał prześladowaniom. Zdarzało się to nawet w Tybecie. Także w Chinach, np. za dynastii Tang (przełom VII i IX wieku), po których buddyzm nigdy nie osiągnął już tej rangi co wcześniej.

Powiedzieliśmy o rozprzestrzenianiu się buddyzmu w Azji. Czy jednak są jakieś ślady świadczące, że Zachód, czyli ludy zamieszkujące Europę mogły zetknąć się z tą religią, a jeśli tak, to kiedy? Badacze skłonni są widzieć je np. w pismach Pyrrona z Elidy (365-275 p.n.e.), czy Plotyna. O buddyzmie wspomina wprost ojciec Kościoła Klemens z Aleksandrii, można doszukać się śladów buddyjskich w dziele Orygenesa. Ba! uważa się i to na rzeczywiście solidnych podstawach, iż słynna jeszcze i w średniowieczu opowieść kursująca w naszej części świata o Barlaamie i Jozefacie jest w istocie zniekształconą wersją opowieści buddyjskiej. Więcej — są i tacy, którzy skłonni są dowodzić, iż mnisi buddyjscy docierali nawet do Aleksandrii, gdzie zorganizowali wspólnotę mającą związek z ruchem esseńczyków, a ci z kolei, co raczej nikt nie poddaje w wątpliwość, mają spory udział w kształtowaniu się myśli chrześcijańskiej. To jednak zagadnienie dość złożone i warto poświęcić mu osobny tekst.

Bibliografia:
1. Basham A., Indie, Warszawa 1964.
2. Carus P., Nauka Buddy, pod red. E. Malewicz, na podst.: Biblioteka Polsko-Indyjska, Bombaj 1969.
3. Kotański W., Buddyzm jako religia światowa, [w:] Zarys dziejów religii, praca zbiorowa, Warszawa 1986.
4. Słuszkiewicz E., Kultura dawnych Indii a religia, [w:] Kultura a religia, praca zbiorowa, Warszawa 1990.
5. Słuszkiewicz E., Buddyzm pierwotny, [w:] Zarys dziejów religii, praca zbiorowa, Warszawa 1986.
6. Schayer S., Mit, kult i etyka buddyzmu, [w:] O filozofowaniu Hindusów, Warszawa 1988.

Autor tekstu: Joanna Żak-Bucholc

Nadesłane
Zenobiusz_

Data utworzenia: 13/08/2007 @ 16:55
Ostatnie zmiany: 12/04/2012 @ 05:11
Kategoria : BUDDYZM <<<==
Strona czytana 16476 razy


Wersja do druku Wersja do druku

 

Komentarze

Nikt jeszcze nie komentował tego artykułu.
Bądź pierwszy!

 
Trzecie Oczko


labuda-m.jpg
margul-mity-z-pieciu.png
his-euro.jpg
demony-r.jpeg
Malinowski-Wierzenia_pierwotne.jpg
bancroft-wspolczesni.png
lengauer-religijnosc.jpg
rozmyslania-marek-a 1913.jpg
podstaw-wiedzy-muzulmanskiej.PNG
psychologia-religii-bernhard-grom.jpg
dogon-ya-gali.jpg
rozmowy-z-diablem.jpg
pliniusz-h-n.jpeg
putek-1966-mroki-s.jpg
chrystianizacja-europy-kosciol.jpg
u-schylku-starozytnosci-2014-a.jpg
bugaj-hermetyzm.jpg
pod-sztandarem-nieba-wiara-ktora-zabija-w-iext43267118.jpg
kaligula.jpg
islam-wnuk.jpg
anatomia hybrydy.jpg
Szyszko-Hinduizm-buddyzm-islam.jpg
wiek-propagandy.jpg
od-abrahama-do-ch.jpg
delitsh-babilon-i.jpg
niwinski-mity-symbole.jpg
100_filmow_Lis.jpg
1908-o-wolnosci.png
babilonskie-zaklecia.jpg
erman-mity-s.jpg
hyperborea-religia-grekow-gebura.jpg
pilarczyk-literatura-zydowska.jpg
ap06.jpg
estreicher-zarys.jpg
trevel-his-a.jpg
e-jastrzebowska.jpg
kultura-smierci-1.jpg
Saga-o-Nibelungach-Treumund.png
graves-mity-gr.jpg
Tako rzecze-zaratustra-1922-Nietzsche.jpeg
ency-archeo-z-s.jpg
40-piesni-r.png
judyta-postac-b-granic.jpg
Jasienica-slowianski rodowod-1961.jpg
101-tore-murphy.jpg
de-mello.jpg
bravo.jpg
religia-a-wspolczesne-stosunki-miedzynarodowe.jpeg
egipt-i-biblia-p-montet.jpeg
studia-theologica-varsaviensia-1977-1.jpg
apokryfy-nowego-testamentu.jpg
malinowski-zsdzikich.jpg
ilustrowany-slownik-terminow-lit.jpg
Mieszko_Pierwszy_Tajemniczy.jpg
czarn-mwxxw.jpg
STUDIA-RELIGIOLOGICA-39_2006.jpg
mit-azteko1.jpg
ramadan-i-kurban.png
polska_mieszka_i1.jpg
historya-pow-h-3a.gif
listy-prof.jpg
wewior-wstepujac-w.jpg
milczenie-1-2012.jpg
amsterd-abc.jpg
camus-eseje.jpg
religie-sw.jpg
kartezjusz-roz.jpg
magia-i-religia.jpg
przeinaczanie-jezusa-bart-ehrman.jpg
krotka-hi-islamu.png
meczenstwo_w_islamie.jpg
d-bog-urojony.jpg
przeglad-religioznawczy.png
swity-koszmar-haught.jpeg
nowe-ateny.jpg
klucz-niebieski-k.jpg
psychoanaliza-i-religia.jpg
MACHIAVELLI-Ksiaze-1917.jpg
cyw-zyd.jpg
nieznane-arch-mis.jpg
stern-zlote-mysli.png
zbikowski-legendy.jpg
COLLECTANEA-PHILOLOGICA-XX-2017.jpg
hinduizm_-k.jpg
fuld-krotka.jpg
niemcy500.jpg
swieci-nie-swieci.jpg
chrzescjianstwo-rusi-k.jpg
wzory-kultury-b.jpg
Historia Czechoslowacji - Heck-Orzech.jpg
historia-mali-tymowski.jpeg
historia-wenecji_norwich.jpeg
prawo-wyznaniowe-2011.png
tajemnice-smim.jpg
bogowie-slowian-m.jpg
etnologia-religii-szyjewski.jpg
Zycie-Buddy_1927.jpg
in-god-we-trust.png
Narody dawnej.jpg
odrodzenie-2000-44.png
burszta-asteriks.png
polska-X-XI.jpg
upaniszady-ut.jpg
haidit-prawy-umysl.jpg
krewzkrwijezusa.jpg
pascal-mysli.jpg
butterwick.jpg
jero.jpg
his-b-w.jpg
grabski-mieszko.jpg
dynastia-piastow-ba.jpg
mieszko-I-strzelczyk-1992.jpg
od-mojzesza-do-mahometa-ke.jpg
polityka-jako-wyraz-lub-nastepstwo.jpg
monarsze-sekrety-jankowski.jpeg
Szalenstwo w rel-swiata.jpg
mitologia-l-tur.jpg
mitoznawstwo-porownawcze.jpg
historia-kosciola-2-600-1500.jpeg
Rodzima wiara ukrainska - Lozko.jpg
markus-chrzesc.jpg
znak-1994-2-465.jpeg
ogarek-czoj.jpg
o-duszy.jpg
NAPISY--1994.jpg
religierzymu.jpg
mity-skandynawskie-ma.jpg
szrejter-mitologia.bmp
klengel-his-sy.jpg
IDEA-XIX-2007.png
Collectanea Theologica 83-2013-nr 4.jpg
wilson-krwawiacy.png
ewolucja-boga.jpg
nor-davies-boze-igrzysko.jpg
leksykon-re.jpg
heinemann-eunuchy.png
polskie-n.jpg
hall-heretycy.jpg
his-p-k.jpg
Chiny-nowe.jpg
edda-lelewel-1828.jpg
eisenberg.jpg
zli-papieze-c.jpg
Historia-sztuki-eu_Meyer.png
kompendium-nauki-sk.jpg
megalomania-narodowa-by.png
pales.jpg
konstytucja-laidler.jpg
kissinger_dyplomacja.jpg
watykan-zd.jpg
drioton-egipt-faraonow-2.jpg
girard-koziol.jpg
etyka-prot-weber.jpg
bronk-podstawy-nauk-o-religii.jpg
Leeuw-fenomonologia.png
tocqueville.jpg
zapomniane-n-strzelczyk.jpg
historia-pow-sredniowiecza-zientara.jpeg
Historia bez cenzury - Hartwig.jpeg
prawo-koscielne-kat.jpg
historia-irlandii.jpg
sachs_muzyka-wswieciestar.jpg
jerzy-adamski-historia-l-f.jpg
baschwitz-czarownice_dzieje.jpg
100-punk-zap.jpg
zarys-h-sz.jpg
czary-i-czarty-polskie-tuwim.jpg
mysli-sw-jana-chr.png
saggs.jpg
tylak-bog.jpg

Rel-Club
Sonda
Czy jest Bóg?
 
Tak
Nie
Nie wiem
Jest kilku
Ja jestem Bogiem
Ta sonda jest bez sensu:)
Prosze zmienić sondę!
Wyniki
Szukaj



Artykuły

Zamknij => WISZNUIZM <<==

Zamknij - Japonia

Zamknij BUDDYZM - Lamaizm

Zamknij BUDDYZM - Polska

Zamknij BUDDYZM - Zen

Zamknij JUDAIZM - Mistyka

Zamknij NOWE RELIGIE

Zamknij NOWE RELIGIE - Artykuły Przekrojowe

Zamknij NOWE RELIGIE - Wprowadzenie

Zamknij POLSKA POGAŃSKA

Zamknij RELIGIE WYMARŁE - Archeologia

Zamknij RELIGIE WYMARŁE - Bałtowie

Zamknij RELIGIE WYMARŁE - Manicheizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Konfucjanizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Satanizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Sintoizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Taoizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Zaratustrianizm

-

Zamknij EUROPA I AZJA _ _ JAZYDYZM* <<==

Nasi Wierni

 8769212 odwiedzający

 108 odwiedzających online