Religioznawstwo
Zagadnienia Religijne
Europa Pogańska
Azja
Hinduizm i odłamy
Judaizm i odłamy
Chrześcijaństwo i odłamy
Islam i odłamy
Afryka
Ameryka
Australia i Oceania

Religia - Religia Skinnera

    BURRHUS FREDERIC SKINNER

CZYM JEST DLA MNIE RELIGIA?
Skinner Burrhus Frederic Skinner (1904-1990) Wzrastałem w kulturze umiarkowanie religijnej. Przez wiele lat chodziłem do prezbiteriańskiej szkoły niedzielnej, gdzie miły i liberalny nauczyciel zapoznawał nas, sześciu chłopców, z naukami Kościoła opartymi głównie, jeśli dobrze pamiętam, na Pięcioksięgu.

Gdy byłem w szkole średniej, odzyskałem zgubiony zegarek w sposób, który wydał mi się niemal cudowny; pomyślałem wtedy, że to sam Bóg przemówił do mnie. Jednak wkrótce potem straciłem wiarę i przez wiele lat było to dla mnie źródłem zmartwień. Podczas nauki w college'u chodziłem każdego ranka do kaplicy na obowiązkowe nabożeństwa, w czasie których nasi profesorowie odczytywali kolejno fragmenty Biblii, głównie przypowieści. Być może wyjaśnia to, dlaczego teraz, mając osiemdziesiąt dwa lata, nadal prowadzę życie w pewnym sensie religijne.

Codziennie przyjmuję komunię - nie w kościele, w obliczu Boga - ale sam z sobą, w mojej jednoosobowej, wzorowanej na pomysłach Thoreau, społeczności. Dzieje się to podczas tych czterdziestu minut, które zabiera mi dojście na uniwersytet. Kiedyś nosiłem ze sobą kieszonkowe wydanie sonetów Shakespeare'a i uczyłem się ich po drodze. Jeszcze teraz powtarzam je sobie od czasu do czasu i zawsze jestem zdumiony, ze są one tak bardzo trudne do zapamiętania. Zwykle w czasie tych spacerów układam sobie również plan zajęć na cały dzień.

Przyjmuję moją komunię raz jeszcze w porze popołudniowej, gdy słucham muzyki czterech B (Bach, Beethoven, Brahms i Bruckner), Mahlera i Wagnera - jednym słowem, romantyków. Słuchając muzyki nie czytam, ale myślę o swojej pracy; zawsze mam pod ręką notatnik, gdyż w takich właśnie chwilach najczęściej pojawiają się nowe pomysły. Gdy siedzę przy biurku, uprawiam pewien rodzaj Zen, tak jak go rozumiem, stwarzając sobie możliwie najlepsze warunki do napisania tego, co napisać zamierzam. Pisanie jest procesem odkrywania. Artykuł, który kończę, niemal w niczym nie przypomina tego, który pisać zacząłem. Podczas pisania dowiaduję się, co mam do powiedzenia.

To nauka, nie religia, ukształtowała moje najważniejsze wartości, a wśród nich uczciwość intelektualną. Lepiej pozostać bez odpowiedzi, niż przyjmować te, które jedynie zaspokajają ciekawość. Podoba mi się replika Bertranda Russella na zakład PascaIa. Pascal dowodził, iż konsekwencje wiary w Boga są tak niezmierzone, ze tylko głupiec mógłby nie wierzyć. Jednak - twierdził Russell - przypuśćmy, że Bóg nade wszystko ceni naszą uczciwość intelektualną, że nie dał nam poznać swojej rzeczywistej natury i że zamierza skazać na piekło wszystkich tych, którzy wierzą w Niego tylko po to, aby dostać obiecaną nagrodę.

Jak wielu ludzi, zastanawiam się nad rozmaitymi rzeczami. Jaki był początek świata? Niestety, z naszego punktu widzenia niewiele tu mamy do powiedzenia. Żyjemy na jednej z mniejszych planet małego słońca, w jednej z mniejszych spośród milionów galaktyk i zdumiewa to, że udało nam się uchwycić sens tak wielu dostępnych nam zjawisk. Wiele pytań czeka jeszcze na odpowiedzi, ale to, co już wiemy, jest bardziej wiarygodne niż hipoteza, że świat jest dziełem stwórcy. Skąd wziął się sam stwórca?

Skąd wzięły się żywe stworzenia? Tutaj mamy lepsze podstawy, aby odpowiedzieć na to pytanie. Współczesne molekularne teorie powstania życia wydają się bardziej do przyjęcia niż to, co nam objawił bóg. Pewnego dnia może się zdarzyć, że naukowcy skonstruują układy cząsteczek, które będą się same odtwarzać, a jeśli możliwe stanie się ich zróżnicowanie, to będą mogły się z nich rozwinąć żywe organizmy.

Czym jest człowiek? Pytanie to bliskie jest dziedzinie, którą sam się interesuję, i dlatego w mniejszym stopniu jestem skłonny przyjmować odpowiedzi udzielane przez środowiska naukowe i akademickie. Gatunek ludzki, w moim przekonaniu, wyróżnia się jedną rzeczą: dokonał on niezwykłego postępu w procesie ewolucji, a jego mięśnie głosowe objęte zostały kontrolą instrumentalną. Nie miejsce tutaj, aby rozważać, w jaki sposób doprowadziło to do powstania mowy, samoobserwacji i skuteczności własnego zachowania. Nie ma tu jeszcze w pełni zadowalających odpowiedzi, ale są one w moim przekonaniu lepsze, niż tłumaczenia opierające się na przeświadczeniu, że człowiek został stworzony na obraz boga - swego stwórcy.

Często żałuję, że nie umiem się modlić. Chciałbym móc pomagać ludziom, zwłaszcza tym, których kocham. Gdy sam nie mogę pomóc, chciałbym, aby był ktoś, do kogo można by się zwrócić o pomoc. Gdy byłem dzieckiem, zwracałem się do rodziców, ale teraz nie wierzę, że mógłbym się zwracać do jakiegoś boga jako do ojca (lub matki).

Często żałuję, że nie mam komu podziękować za dobry los, jaki przypadł mi w udziale, podziękować tak, jak mnie nauczono w dzieciństwie; jednak nie wierzę, aby dobry los był oznaką łaski. To, co się dzieje, dzieje się, i powinniśmy to przyjmować bez względu na to, jak nieprzeniknione są przyczyny. (Zarówno nie przeklinam Boga, jak i nie proszę Go, aby przeklął innych za doznane przeze mnie cierpienia.)

Zadziwia mnie złożoność natury. Patrzę na wysokie drzewo i próbuję wyobrazić sobie, jak jedna z komórek na koniuszku najwyższej nad ziemią zawieszonego liścia tam się znalazła. Każdej wiosny widzę w naszym ogródku wilgi wracające tu z zimowej, liczącej tysiące mil podróży, i zastanawiam się, jak jest to możliwe. Natura jest cudowna, ale nie w sposób nadprzyrodzony. Zaczęliśmy ją coraz lepiej rozumieć, gdy przestaliśmy ją uważać za dzieło boga.

Wierzenia religijne legły u podstaw pięknej architektury, muzyki, malarstwa, rzeźby, prozy i poezji. Dzięki nim przetrwało wiele społeczeństw. Czasem one również pomagały ludziom lepiej się w stosunku do siebie zachowywać i wieść bardziej szczęśliwe życie. Jednak przypisywanie sobie mocy pośredniczenia w rozdziale nadprzyrodzonych nagród i kar prowadzi do nadużyć, dlatego nie jest dziełem przypadku, że religia dzisiaj jest często powiązana z terroryzmem i represjami. Nawet we względnie spokojnej Ameryce, organizacje religijne próbują ograniczać zakres wiedzy uczonej w szkołach, zachęcać do rodzenia niechcianych dzieci, narzucać własne przekonania innym przez działania o charakterze politycznym, i na wiele innych sposobów mieszać się w spokojne, cywilizowane życie.

Akceptuję fakt, że jak każde żywe stworzenie już niedługo przestanę istnieć. Przez pewien czas niektóre z moich genów będą odtwarzane w moich dzieciach. Również jakaś cząstka mnie przetrwa w książkach, które napisałem, i w pomocy, której udzieliłem innym ludziom. Śmierć mnie nie niepokoi. Nie obawiam się nadprzyrodzonych kar, podobnie jak nie mógłbym się cieszyć życiem wiecznym, w którym nie miałbym nic do zrobienia, w którym wszystkie zmagania byłyby już poza mną.


                                                                                                       Burrhus Frederic Skinner

                                                                                                        tłum. Jerzy Siuta


Przedruk z "Free Inquiry" 1987, nr 7, s. 12-14.


BURRHUS FREDERIC SKINNER (1904-1990), wybitny psycholog amerykański, uważany przez niektórych za najbardziej wpływową postać w całej historii psychologii, twórca kierunku nazywanego eksperymentalną analizą zachowania. Profesor w Indiana University i Harvard University. Niesłusznie uważany za bezpośredniego kontynuatora twórcy behawioryzmu J.B. Walsona, gdyż stanowisko Skinnera, nazywane czasem behawioryzmem radykalnym, nie daje się sprowadzić do psychologii S--R (bodźca i reakcji), ze względu na to, że uwzględnia zachowania, które nie są bezpośrednią reakcją na bodźce (zachowania emitowane), nie neguje wpływu czynników genetycznych i uwzględnia dane subiektywne ("zdarzenia prywatne"). Skinner wniósł znaczący wkład do nauczania programowanego oraz technologii zachowania, a takie formy terapii znanej jako terapia behawioralna. Najważniejsze publikacje książkowe: The Behavior of Organisms: An Experimental Analysis (1938), Science and Human Behavior (1953), Verbal Behavior (1957), Cumulative Record (1959), Contingencies of Reinforcement: A Theoretical Analysis (1969), About Behaviorism (1972).

*

 

Artykuł ukazał się na łamach miesięcznika ZNAK nr 465 - 1994 (2)

Cały miesięcznik można przeczytać na stronie archiwum miesięcznika ZNAK pod adresem: https://www.miesiecznik.znak.com.pl/archiwumpdf/456.pdf


Data utworzenia: 19/03/2022 @ 23:27
Ostatnie zmiany: 09/04/2022 @ 05:13
Kategoria : Religia
Strona czytana 11987 razy


Wersja do druku Wersja do druku

 

Komentarze

Nikt jeszcze nie komentował tego artykułu.
Bądź pierwszy!

 
Trzecie Oczko


COLLECTANEA-PHILOLOGICA-XX-2017.jpg
estreicher-zarys.jpg
MACHIAVELLI-Ksiaze-1917.jpg
judyta-postac-b-granic.jpg
Malinowski-Wierzenia_pierwotne.jpg
krewzkrwijezusa.jpg
hall-heretycy.jpg
rozmowy-z-diablem.jpg
mity-skandynawskie-ma.jpg
his-b-w.jpg
zbikowski-legendy.jpg
meczenstwo_w_islamie.jpg
kissinger_dyplomacja.jpg
kompendium-nauki-sk.jpg
Leeuw-fenomonologia.png
u-schylku-starozytnosci-2014-a.jpg
monarsze-sekrety-jankowski.jpeg
nowe-ateny.jpg
trevel-his-a.jpg
historya-pow-h-3a.gif
kartezjusz-roz.jpg
demony-r.jpeg
in-god-we-trust.png
historia-mali-tymowski.jpeg
Saga-o-Nibelungach-Treumund.png
Historia bez cenzury - Hartwig.jpeg
konstytucja-laidler.jpg
drioton-egipt-faraonow-2.jpg
putek-1966-mroki-s.jpg
1908-o-wolnosci.png
szrejter-mitologia.bmp
his-euro.jpg
etnologia-religii-szyjewski.jpg
kultura-smierci-1.jpg
amsterd-abc.jpg
pilarczyk-literatura-zydowska.jpg
klucz-niebieski-k.jpg
sachs_muzyka-wswieciestar.jpg
babilonskie-zaklecia.jpg
historia-wenecji_norwich.jpeg
od-abrahama-do-ch.jpg
eisenberg.jpg
Historia-sztuki-eu_Meyer.png
NAPISY--1994.jpg
wilson-krwawiacy.png
mit-azteko1.jpg
tajemnice-smim.jpg
saggs.jpg
pales.jpg
wewior-wstepujac-w.jpg
mitoznawstwo-porownawcze.jpg
o-duszy.jpg
historia-irlandii.jpg
historia-pow-sredniowiecza-zientara.jpeg
egipt-i-biblia-p-montet.jpeg
e-jastrzebowska.jpg
pliniusz-h-n.jpeg
stern-zlote-mysli.png
d-bog-urojony.jpg
krotka-hi-islamu.png
girard-koziol.jpg
listy-prof.jpg
Historia Czechoslowacji - Heck-Orzech.jpg
markus-chrzesc.jpg
ency-archeo-z-s.jpg
znak-1994-2-465.jpeg
mitologia-l-tur.jpg
haidit-prawy-umysl.jpg
anatomia hybrydy.jpg
jero.jpg
IDEA-XIX-2007.png
religie-sw.jpg
klengel-his-sy.jpg
podstaw-wiedzy-muzulmanskiej.PNG
hyperborea-religia-grekow-gebura.jpg
delitsh-babilon-i.jpg
historia-kosciola-2-600-1500.jpeg
100-punk-zap.jpg
mieszko-I-strzelczyk-1992.jpg
bancroft-wspolczesni.png
ewolucja-boga.jpg
graves-mity-gr.jpg
niemcy500.jpg
islam-wnuk.jpg
Szalenstwo w rel-swiata.jpg
zarys-h-sz.jpg
kaligula.jpg
pod-sztandarem-nieba-wiara-ktora-zabija-w-iext43267118.jpg
lengauer-religijnosc.jpg
his-p-k.jpg
pascal-mysli.jpg
fuld-krotka.jpg
camus-eseje.jpg
grabski-mieszko.jpg
psychoanaliza-i-religia.jpg
nieznane-arch-mis.jpg
101-tore-murphy.jpg
swieci-nie-swieci.jpg
polskie-n.jpg
chrystianizacja-europy-kosciol.jpg
psychologia-religii-bernhard-grom.jpg
Mieszko_Pierwszy_Tajemniczy.jpg
edda-lelewel-1828.jpg
dynastia-piastow-ba.jpg
hinduizm_-k.jpg
etyka-prot-weber.jpg
STUDIA-RELIGIOLOGICA-39_2006.jpg
czary-i-czarty-polskie-tuwim.jpg
magia-i-religia.jpg
zapomniane-n-strzelczyk.jpg
mysli-sw-jana-chr.png
nor-davies-boze-igrzysko.jpg
Tako rzecze-zaratustra-1922-Nietzsche.jpeg
Jasienica-slowianski rodowod-1961.jpg
prawo-koscielne-kat.jpg
religia-a-wspolczesne-stosunki-miedzynarodowe.jpeg
erman-mity-s.jpg
wiek-propagandy.jpg
bugaj-hermetyzm.jpg
polska_mieszka_i1.jpg
40-piesni-r.png
margul-mity-z-pieciu.png
prawo-wyznaniowe-2011.png
malinowski-zsdzikich.jpg
czarn-mwxxw.jpg
baschwitz-czarownice_dzieje.jpg
chrzescjianstwo-rusi-k.jpg
polska-X-XI.jpg
Narody dawnej.jpg
swity-koszmar-haught.jpeg
ogarek-czoj.jpg
100_filmow_Lis.jpg
przeinaczanie-jezusa-bart-ehrman.jpg
tylak-bog.jpg
rozmyslania-marek-a 1913.jpg
heinemann-eunuchy.png
odrodzenie-2000-44.png
Chiny-nowe.jpg
Rodzima wiara ukrainska - Lozko.jpg
upaniszady-ut.jpg
leksykon-re.jpg
religierzymu.jpg
od-mojzesza-do-mahometa-ke.jpg
bravo.jpg
dogon-ya-gali.jpg
megalomania-narodowa-by.png
zli-papieze-c.jpg
tocqueville.jpg
studia-theologica-varsaviensia-1977-1.jpg
bronk-podstawy-nauk-o-religii.jpg
Zycie-Buddy_1927.jpg
wzory-kultury-b.jpg
ramadan-i-kurban.png
de-mello.jpg
burszta-asteriks.png
watykan-zd.jpg
butterwick.jpg
labuda-m.jpg
niwinski-mity-symbole.jpg
apokryfy-nowego-testamentu.jpg
cyw-zyd.jpg
ap06.jpg
przeglad-religioznawczy.png
polityka-jako-wyraz-lub-nastepstwo.jpg
bogowie-slowian-m.jpg
Collectanea Theologica 83-2013-nr 4.jpg
ilustrowany-slownik-terminow-lit.jpg
Szyszko-Hinduizm-buddyzm-islam.jpg
jerzy-adamski-historia-l-f.jpg
milczenie-1-2012.jpg

Rel-Club
Sonda
Czy jest Bóg?
 
Tak
Nie
Nie wiem
Jest kilku
Ja jestem Bogiem
Ta sonda jest bez sensu:)
Prosze zmienić sondę!
Wyniki
Szukaj



Artykuły

Zamknij => WISZNUIZM <<==

Zamknij - Japonia

Zamknij BUDDYZM - Lamaizm

Zamknij BUDDYZM - Polska

Zamknij BUDDYZM - Zen

Zamknij JUDAIZM - Mistyka

Zamknij NOWE RELIGIE

Zamknij NOWE RELIGIE - Artykuły Przekrojowe

Zamknij NOWE RELIGIE - Wprowadzenie

Zamknij POLSKA POGAŃSKA

Zamknij RELIGIE WYMARŁE - Archeologia

Zamknij RELIGIE WYMARŁE - Bałtowie

Zamknij RELIGIE WYMARŁE - Manicheizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Konfucjanizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Satanizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Sintoizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Taoizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Zaratustrianizm

-

Zamknij EUROPA I AZJA _ _ JAZYDYZM* <<==

Nasi Wierni

 8769207 odwiedzający

 105 odwiedzających online