Religioznawstwo
Zagadnienia Religijne
Europa Pogańska
Azja
Hinduizm i odłamy
Judaizm i odłamy
Chrześcijaństwo i odłamy
Islam i odłamy
Afryka
Ameryka
Australia i Oceania

Biblistyka - Biblia a religia Egiptu

Biblia a religia Egiptu
Kolebką kultury europejskiej jest kultura Rzymu. Wzorem dla Rzymian byli antyczni Grecy. Kiedy przemówiły pomniki starożytnego Egiptu, stało się jasne, jak wiele w swych szczytowych osiągnięciach zawdzięcza kultura grecka społeczeństwom kraju piramid. „Źródeł cywilizacji Grecji i jej sztuki, a zatem i źródeł naszej współczesnej cywilizacji, szukać należy właśnie w tym kraju” - pisał Champollion.

Bajki egipskie odegrały ogromną rolę w literaturze światowej: „Ich starożytność jest faktem bezspornym, a rozpowszechnienie drogą ustnego przekazu nie budzi wątpliwości” - stwierdza wielki znawca literatury starożytnego Egiptu, znany uczony rosyjski Turajew. Dzięki tej ustnej tradycji wielu autorów antycznych, mimo nieznajomości języka egipskiego, ulegało silnym wpływom literatury starożytnego Egiptu. Czerpali z tej skarbnicy Plutarch i Seneka, Homer i Ajschylos i wielu innych głośnych autorów. Za pośrednictwem literatury greckiej przenikały tematy egipskie nawet do średniowiecznej literatury w Europie. Rolę „pośrednika” odegrała tutaj Biblia, w której znajdujemy ślady oczywistego wpływu dawnego Egiptu.

Przestudiowanie Biblii ukazuje, iż jej autorzy dobrze znali literaturę staroegipską. Nawet w słownictwie widoczne są zapożyczenia z języka Egiptu. Istnieją i podobieństwa bezpośrednie.

„Nadstaw uszy twoje, uważaj na słowa, które mówię, zwróć serce swoje ku ich zrozumieniu” - mówi faraon Amenemope do swojego syna w Mądrościach Amenemope. „Skłoń ucho swoje i uważaj na słowa moje, i zwróć serce swoje ku ich zrozumieniu” - mówi do swego syna mądry Salomon w Księdze przypowieści.

Dzięki szczęśliwemu przypadkowi dotarł do nas nadzwyczajny dokument egipskiej myśli teologicznej. Około 720 r. p.n.e. kapłani głównej świątyni Ptaha, boga-stwórcy, zwrócili się do faraona Szabaki z prośbą o uwiecznienie w kamieniu bardzo starego tekstu, przechowywanego już dwa tysiące lat w postaci papirusu. Dwa tysiące lat to czas wystarczająco długi i „dzieło przodków” zostało porządnie nadjedzone przez robaki. Faraon zadośćuczynił prośbie kapłanów i polecił wyciosać tekst w czarnym granicie.

Niestety, nie udało się ocalić go w całości: bardzo ucierpiał początek tekstu, chociaż i w środku występują znaczne luki. Na domiar złego w wiele lat później, gdy cywilizacja i religia egipska poszły w niepamięć, kamienia tego użyli mieszkańcy Memfis do żaren. Oczywiście spowodowało to stratę nowych wierszy.

W 1805 r. kamień znalazł się w British Museum. Dopiero po kilkudziesięciu latach zainteresowali się nim egiptolodzy. Wiele wysiłku kosztowało odczytanie tekstu napisanego trudnym, archaicznym językiem. Unikalny ten dokument wzywa wszystko, co żyje, łącznie ze wszystkimi bogami Egiptu, do wzniesienia się ku jedynemu bogu Ptah. „Wszechmocny Ptah” stworzył i bogów, i ludzi, i robaki, i wszystko, co istnieje. Uczynił to w sposób nie odbiegający od tego, jaki znamy z Biblii. „Idea stworzenia wzięła początek w sercu” (powstała w myśli najwyższego boga - mówi traktat starożytny)*, a słowo tchnęło życie. Istnieje tutaj analogia z Księgą Rodzaju. Zwróćmy uwagę na podobne sformułowanie w Ewangelii wg św. Jana: „Na początku było Słowo, a Słowo było u Boga, a Bogiem było Słowo. Ono było na początku u Boga. Wszystko przez Nie się stało, a bez Niego nic się nie stało, co się stało.”

Słowa te są niemal dosłownym powtórzeniem traktatu z Memfis, chociaż rozdziela je przepaść trzech - trzech i pół tysięcy lat. Paraleli tekstów ewangelicznych i tekstów ze Starożytnego Egiptu jest znacznie więcej. Znana sentencja Chrystusa: „Kto mieczem wojuje, ten od miecza ginie”, pochodzi od faraona Patu-Baste, który rzekł: „Kto ostrzy miecz, w tego szyi on utknie.” Szczególnie silne wpływy egipskie występują w tekście Ewangelii wg Św. Łukasza.

Przypowieść o żebraku Łazarzu oparta jest na egipskiej bajce o Setne Cha-Em-wese. Obydwa teksty, tj. ewangeliczny i staroegipski, opowiadają o człowieku biednym, cierpiącym niesprawiedliwie na ziemi, który będzie szczęśliwy na tamtym świecie. Natomiast bogacz, spędzający czas na ucztowaniu i oszukujący ludzi, otrzymuje zasłużoną karę na tamtym świecie, w królestwie zmarłych. Ta sama bajka ma pewien związek z ewangeliami wg św. Łukasza i św. Mateusza, gdzie jest mowa o nauczaniu Jezusa w świątyni.

„Jezus, kiedy miał dwanaście lat, przybył z rodzicami do Jerozolimy na święto Paschy i zgubił się w wielkim mieście. Dopiero po trzech dniach, odnaleźli Go w świątyni, gdzie siedział między nauczycielami, przysłuchiwał się im i zadawał pytania. A wszyscy, którzy Go słuchali, byli zdziwieni bystrością Jego umysłu i odpowiedziami.”

A oto egipska wersja opowieści o Si-Usire, młodocianym synu Cha-em-wese. „Kiedy Si-Usire podrósł i okrzepł, oddano go do szkoły. Po niedługim czasie jego wiedza przerosła wiedzę uczącego go skryby. Mały Si-Usire razem ze skrybami Domu Życia przy świątyni Ptaha zaczął czytać modlitwy błagalne, a wszyscy, którzy go słuchali, byli zdumieni.”

Obraz dorosłego Chrystusa, cierpiącego Boga-Odkupiciela, powstał niewątpliwie nie bez wpływu Egiptu.

OZYRYS-CHRYSTUS I MADONNA-IZYDA

Według najstarszych mitów egipskich Ozyrys był starszym synem Geba, boga ziemi, i Nut, bogini nieba. Królował w Egipcie i nauczył ludzi rolnictwa i sadownictwa. Brat Ozyrysa, zły Set, zabił zdradziecko boga-króla i zagarnął tron. Ciało swego męża odnalazła Izyda i opłakiwała go. Ozyrys w cudowny sposób zmartwychwstał, nie chciał jednak pozostać na tym świecie, udał się do podziemnego królestwa zmarłych, by zostać tam królem i najwyższym sędzią.

W dolinie Nilu powstał już, przed ponad pięciu tysiącami lat, mit boga cierpiącego i umierającego jak człowiek; boga, który śmiercią swoją zwyciężył śmierć i zmartwychwstał; boga, który po zmartwychwstaniu włada w „królestwie zmarłych” i króluje na „tamtym świecie”. Dla prostego Egipcjanina bliski i zrozumiały był kult Ozyrysa, w nim szukano ukojenia. W Ozyrysie, który poznał zło i smutek życia, przeszedł mękę śmierci, widział ten lud, swego obrońcę i opiekuna.

Chrześcijaństwo powstało na terenie Imperium Rzymskiego, początkowo wśród biedoty i niewolników: przyciągał ich „demokratyzm” nauki Chrystusowej, obietnica zbawienia, zapowiedź zmartwychwstania i rajskiego życia po śmierci. Cechy chrystianizmu wywodzą się z egipskiego korzenia.

Głęboki związek z mitem ozyriańskim widoczny jest w wielu obrzędach kościelnych nabożeństw, szczególnie w tak ważnych, jak święto zmartwychwstania. Urządzając misterium ku czci cudownie zmartwychwstałego Ozyrysa, uroczyste procesje Egipcjan kierowały się do Nilu w poszukiwaniu ciała martwego boga. Oczywiście go nie odnajdywano, ale oznaczało to, iż bóg-człowiek zmartwychwstał. W kościele chór intonuje radośnie: „Chrystus zmartwychwstał.”

Również mit boskiej małżonki Ozyrysa - Izydy znajduje swoje odzwierciedlenie w religii chrześcijańskiej. W mitologii egipskiej występuje ona przede wszystkim jako kobieta-matka kochająca bezgranicznie swego, cudownie zrodzonego, syna Horusa. (Izyda odnalazła ciało Ozyrysa, opuściła się nań w postaci sokolicy i w cudowny sposób poczęła Horusa.) Miłość macierzyńska jest uczuciem głęboko ludzkim, przez wszystkich zrozumiałym, jego uosobieniem była Izyda, co czyniło ją patronką egipskich matek. Kult jej był nadzwyczaj popularny i czczono ją wszędzie.

W VI-V wieku p.n.e. kult egipskiej bogini-matki przenika do Grecji. W miastach helleńskich powstają świątynie Izydy. W r. 333 p.n.e. zezwolono egipskim kupcom na zbudowanie świątyni nawet w Pireusie, porcie Aten.

Około II w. p.n.e. kult Izydy przenika poprzez kolonie greckie na Sycylii i w południowej części Półwyspu Apenińskiego na teren Rzymu. Na terenie całej Italii, nie wyłączając Rzymu, powstają świątynie, kaplice, ołtarze. Stopniowo kult ten ogarnia rzymskie prowincje. Nie tak dawno odnaleziono świątynię Izydy na terenie Węgier. Bogini-matka była opiekunką osady Lutecja, obecnego Paryża.

Nawet po przyjęciu przez Francję chrześcijaństwa posąg Izydy, uznanej za świętą, stał do r. 1514 (!) przy murze południowym opactwa Saint-Germain-des-Pres. Wniosek z tego taki, że w centrum Francji Izyda była popularna o dobre tysiąc lat dłużej niż w Egipcie, gdzie kult jej wygasł w V w. n.e.

Dzięki genialnej sztuce Starożytnego Egiptu obraz Izydy był opiewany i rozsławiany, przy czym właśnie sztuka egipska, po raz pierwszy na świecie, stworzyła pełen poezji symbol macierzyństwa, przedstawiając kobietę z dzieckiem na ręku. W sztuce Egiptu Izyda z reguły przedstawiona jest w postaci matki karmiącej piersią Horusa lub trzymającej go na kolanach.

Nic więc w tym dziwnego, że ukształtowany w Egipcie ideał kobiety-matki wywarł poważny wpływ na ikonografię Matki Boskiej, przedstawianej zwykle z Dzieciątkiem na ręku.

Do ikonografii chrześcijańskiej przeniknęły również wyobrażenia egipskie o Sądzie Ostatecznym. Ozyrys, podobnie jak i Chrystus, nie wraca na ziemię po swym cudownym zmartwychwstaniu, ale udaje się do świata pozaziemskiego, do świata zmarłych. Tam Ozyrys włada egipskim rajem.

W tym raju zmartwychwstanie każdy Egipcjanin, by żyć życiem wiecznym w świecie, w którym nie ma biednych i bogatych, w którym wszyscy są równi i szczęśliwi... Ale, aby dostać się do tej ziemi obiecanej, na te pola szczęśliwych, trzeba mieć serce bez grzechu.
Udowodnić to musi dusza zmarłego.

Idea Sądu Ozyrysa wywarła ogromny wpływ na pojęcie Sądu Ostatecznego w chrześcijaństwie. W celu sprawdzenia, czy serce ludzkie jest grzeszne, bogowie Anubis i Horus ważyli to serce na wadze stojącej w sali, w której Ozyrys sprawował swój sąd nad duszami. Wiadomo, jak duże znaczenie ma waga sprawiedliwości w chrześcijańskich kazaniach o życiu pozagrobowym. Ale nie tylko dogmaty, przypowieści, pojęcia raju i piekła, „zmartwychwstania” czy „Sądu Ostatecznego” zapożyczył antyk i średniowiecze ze Starożytnego Egiptu.

Kraj piramid możemy również uznać za miejsce narodzin zoologii, geografii, fizyki i chemii. Z prac kapłanów egipskich czerpało wiedzę wielu filozofów i uczonych antyku. Wymienić tu można Platona i Demokryta, Archimedesa i Pitagorasa. Matematyka papirusów stała się podstawą geometrii; Grecy kontynuowali i rozwinęli prace kapłanów egipskich. Początków medycyny i literatury pięknej, pisma alfabetycznego i rzeźby monumentalnej oraz wielu innych osiągnięć cywilizacji zachodnioeuropejskiej nie można rozpatrywać w oderwaniu od osiągnięć egipskiej myśli naukowej i artystycznej.

* * * *

Przypisy

* Podług mitu ludów z Hermopolis (egipskie Chmun), świat stworzył wielki mędrzec Tot, nie
zrodzony i nie stworzony przez nikogo. Uczynił to za pomocą słowa (zaklęcia magicznego)
wypowiedzianego „głosem o właściwej intonacji”.


Fragment książki: Aleksander Kondratow - Zaginione cywilizacje

 


Data utworzenia: 06/11/2013 @ 06:47
Ostatnie zmiany: 12/01/2019 @ 00:36
Kategoria : Biblistyka
Strona czytana 20499 razy


Wersja do druku Wersja do druku

 

Komentarze

Nikt jeszcze nie komentował tego artykułu.
Bądź pierwszy!

 
Trzecie Oczko


polityka-jako-wyraz-lub-nastepstwo.jpg
Szyszko-Hinduizm-buddyzm-islam.jpg
baschwitz-czarownice_dzieje.jpg
czarn-mwxxw.jpg
zarys-h-sz.jpg
przeglad-religioznawczy.png
pod-sztandarem-nieba-wiara-ktora-zabija-w-iext43267118.jpg
40-piesni-r.png
mieszko-I-strzelczyk-1992.jpg
historya-pow-h-3a.gif
camus-eseje.jpg
Mieszko_Pierwszy_Tajemniczy.jpg
egipt-i-biblia-p-montet.jpeg
zli-papieze-c.jpg
eisenberg.jpg
ewolucja-boga.jpg
bugaj-hermetyzm.jpg
de-mello.jpg
zbikowski-legendy.jpg
Rodzima wiara ukrainska - Lozko.jpg
prawo-wyznaniowe-2011.png
czary-i-czarty-polskie-tuwim.jpg
malinowski-zsdzikich.jpg
Malinowski-Wierzenia_pierwotne.jpg
odrodzenie-2000-44.png
od-abrahama-do-ch.jpg
anatomia hybrydy.jpg
mysli-sw-jana-chr.png
krotka-hi-islamu.png
zapomniane-n-strzelczyk.jpg
Chiny-nowe.jpg
COLLECTANEA-PHILOLOGICA-XX-2017.jpg
Narody dawnej.jpg
haidit-prawy-umysl.jpg
kompendium-nauki-sk.jpg
polskie-n.jpg
butterwick.jpg
100_filmow_Lis.jpg
historia-irlandii.jpg
stern-zlote-mysli.png
jerzy-adamski-historia-l-f.jpg
Historia-sztuki-eu_Meyer.png
hyperborea-religia-grekow-gebura.jpg
megalomania-narodowa-by.png
tocqueville.jpg
religia-a-wspolczesne-stosunki-miedzynarodowe.jpeg
magia-i-religia.jpg
delitsh-babilon-i.jpg
tajemnice-smim.jpg
saggs.jpg
listy-prof.jpg
apokryfy-nowego-testamentu.jpg
margul-mity-z-pieciu.png
prawo-koscielne-kat.jpg
wilson-krwawiacy.png
tylak-bog.jpg
kartezjusz-roz.jpg
swieci-nie-swieci.jpg
jero.jpg
klengel-his-sy.jpg
demony-r.jpeg
rozmowy-z-diablem.jpg
historia-kosciola-2-600-1500.jpeg
rozmyslania-marek-a 1913.jpg
pales.jpg
historia-mali-tymowski.jpeg
fuld-krotka.jpg
Szalenstwo w rel-swiata.jpg
bogowie-slowian-m.jpg
dogon-ya-gali.jpg
IDEA-XIX-2007.png
Tako rzecze-zaratustra-1922-Nietzsche.jpeg
chrystianizacja-europy-kosciol.jpg
szrejter-mitologia.bmp
judyta-postac-b-granic.jpg
MACHIAVELLI-Ksiaze-1917.jpg
putek-1966-mroki-s.jpg
burszta-asteriks.png
podstaw-wiedzy-muzulmanskiej.PNG
u-schylku-starozytnosci-2014-a.jpg
bronk-podstawy-nauk-o-religii.jpg
bancroft-wspolczesni.png
lengauer-religijnosc.jpg
przeinaczanie-jezusa-bart-ehrman.jpg
100-punk-zap.jpg
kissinger_dyplomacja.jpg
meczenstwo_w_islamie.jpg
historia-pow-sredniowiecza-zientara.jpeg
chrzescjianstwo-rusi-k.jpg
watykan-zd.jpg
etyka-prot-weber.jpg
in-god-we-trust.png
Zycie-Buddy_1927.jpg
mit-azteko1.jpg
Leeuw-fenomonologia.png
ramadan-i-kurban.png
d-bog-urojony.jpg
leksykon-re.jpg
his-euro.jpg
ap06.jpg
hinduizm_-k.jpg
Jasienica-slowianski rodowod-1961.jpg
religierzymu.jpg
drioton-egipt-faraonow-2.jpg
psychologia-religii-bernhard-grom.jpg
e-jastrzebowska.jpg
labuda-m.jpg
pliniusz-h-n.jpeg
mitologia-l-tur.jpg
grabski-mieszko.jpg
nieznane-arch-mis.jpg
historia-wenecji_norwich.jpeg
upaniszady-ut.jpg
etnologia-religii-szyjewski.jpg
Historia Czechoslowacji - Heck-Orzech.jpg
Collectanea Theologica 83-2013-nr 4.jpg
dynastia-piastow-ba.jpg
101-tore-murphy.jpg
graves-mity-gr.jpg
kultura-smierci-1.jpg
trevel-his-a.jpg
girard-koziol.jpg
religie-sw.jpg
nor-davies-boze-igrzysko.jpg
markus-chrzesc.jpg
estreicher-zarys.jpg
heinemann-eunuchy.png
polska_mieszka_i1.jpg
nowe-ateny.jpg
wzory-kultury-b.jpg
o-duszy.jpg
Historia bez cenzury - Hartwig.jpeg
sachs_muzyka-wswieciestar.jpg
konstytucja-laidler.jpg
niemcy500.jpg
ilustrowany-slownik-terminow-lit.jpg
hall-heretycy.jpg
islam-wnuk.jpg
kaligula.jpg
STUDIA-RELIGIOLOGICA-39_2006.jpg
pascal-mysli.jpg
pilarczyk-literatura-zydowska.jpg
his-b-w.jpg
polska-X-XI.jpg
znak-1994-2-465.jpeg
bravo.jpg
his-p-k.jpg
wewior-wstepujac-w.jpg
mity-skandynawskie-ma.jpg
Saga-o-Nibelungach-Treumund.png
swity-koszmar-haught.jpeg
ency-archeo-z-s.jpg
edda-lelewel-1828.jpg
babilonskie-zaklecia.jpg
studia-theologica-varsaviensia-1977-1.jpg
od-mojzesza-do-mahometa-ke.jpg
milczenie-1-2012.jpg
cyw-zyd.jpg
erman-mity-s.jpg
amsterd-abc.jpg
ogarek-czoj.jpg
1908-o-wolnosci.png
psychoanaliza-i-religia.jpg
klucz-niebieski-k.jpg
wiek-propagandy.jpg
niwinski-mity-symbole.jpg
krewzkrwijezusa.jpg
NAPISY--1994.jpg
monarsze-sekrety-jankowski.jpeg
mitoznawstwo-porownawcze.jpg

Rel-Club
Sonda
Czy jest Bóg?
 
Tak
Nie
Nie wiem
Jest kilku
Ja jestem Bogiem
Ta sonda jest bez sensu:)
Prosze zmienić sondę!
Wyniki
Szukaj



Artykuły

Zamknij => WISZNUIZM <<==

Zamknij - Japonia

Zamknij BUDDYZM - Lamaizm

Zamknij BUDDYZM - Polska

Zamknij BUDDYZM - Zen

Zamknij JUDAIZM - Mistyka

Zamknij NOWE RELIGIE

Zamknij NOWE RELIGIE - Artykuły Przekrojowe

Zamknij NOWE RELIGIE - Wprowadzenie

Zamknij POLSKA POGAŃSKA

Zamknij RELIGIE WYMARŁE - Archeologia

Zamknij RELIGIE WYMARŁE - Bałtowie

Zamknij RELIGIE WYMARŁE - Manicheizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Konfucjanizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Satanizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Sintoizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Taoizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Zaratustrianizm

-

Zamknij EUROPA I AZJA _ _ JAZYDYZM* <<==

Nasi Wierni

 8769237 odwiedzający

 134 odwiedzających online