Religioznawstwo
Zagadnienia Religijne
Europa Pogańska
Azja
Hinduizm i odłamy
Judaizm i odłamy
Chrześcijaństwo i odłamy
Islam i odłamy
Afryka
Ameryka
Australia i Oceania

HINDUIZM <<<== - Czym jest właściwie hinduizm?

Czym jest właściwie hinduizm?


Fragment książki:

Andrzej Tokarczyk - Hinduizm


Nie ma po dziś dzień wśród religioznawców zgody co do możliwości udzielenia szczegółowej odpowiedzi na to pytanie, tym bardziej zaś nie ma jakiejś wspólnej odpowiedzi. Eugeniusz Słuszkiewicz przypomniał w swych „Pradziejach i legendach Indii” klasyczne określenie hinduizmu, którego autorem jest L. de la Vallee-Poussin: „cette colluvies religionum”, tj. „spływanie do jednego wspólnego koryta różnych elementów religijnych” (Warszawa 1980).

Andrzej Gawroński, wybitny polski indolog okresu międzywojennego nazwał hinduizm systemem, w którym „stan równowagi osiąga się przez kołysanie między ostatecznościami” (por. „Między Wschodem a Zachodem”, w: „Przegląd Współczesny”, 1924). Szwedzki psycholog religii Ake V. Ström podkreśla – podobnie jak czyni to większość hinduistów – że fundamentem hinduizmu jest zasadniczo wedyzm, religia wedyjska (zob. Holmer Ringgren i Ake V. Ström, „Religie w przeszłości i w dobie współczesnej”, przekład Bohdana Kupisa, Warszawa 1975).

Najstarsze hymny Rygwedy powstały zapewne w latach 1200-1000 p.n.e. Koło - dharmai sięgają czasów wspólnoty indoirańskiej (tak sądzi prof. Słuszkiewicz). W „Pradziejach i legendach Indii” rozdział opatrzony tytułem „Hinduizm” pojawia się dopiero gdzieś w połowie książki, po omówieniu najstarszych tekstów w porządku chronologicznym (bo to dopiero wedyzm i braminizm) oraz przed rozdziałem poświęconym wielkiemu eposowi bohaterskiemu Mahabharacie, w skład którego weszła Pieśń Pana Bhagawadgita.

Mircea Eliade, jeden z najwybitniejszych współczesnych „antropologów kultury” i jednocześnie znawców hinduizmu dostrzegł w hinduizmie więcej cech sumarycznych. W przekonaniu Eliadego ideałem myśli indyjskiej była zawsze dewiza „dżiwan mukta”, którą przetłumaczyć można jako postulat osiągnięcia „wyzwolenia już za życia”. Nztomiast J. Nehru istotę (albo może „summę”?) hinduizmu widział w haśle: „Żyć i dać żyć innym!” („Żyć” czyli „być wyzwolonym już za życia”). Skoro zaś postulat „dżiwan mukta” odnosi się tak do czasu jak i do przestrzeni, można w nim widzieć swego rodzaju stan współistnienia sprzeczności, rodzaj „coincidentia oppositorum”. Otóż Eliade uważa za stały leitmotiv hinduskiego życia duchowego dążenie do przekroczenia owego stanu ewidentnej sprzeczności. Np. mity hinduskie odsłaniają skryty wymiar rzeczywistości, spełniają modlący się Hindusfunkcję inicjacyjną, ukazują iluzoryczność zwykłych „par przeciwieństw” oraz kierują nieodmiennie myśli ku perspektywie transendetnej. Natomiast istnienie w świecie jako takie nie było nigdy dla myśli indyjskiej żadnym „summum bonum”, żadnym dobrem najwyższym. Cała w ogóle historia jawi się dla niej jedynie jako chwila bezkresu, jako ułamek bezkresnego dramatu kosmicznego. Obsesją i to stałą obsesją Indii – twierdzi Eliade – był zawsze problem Rzeczywistości Ostatecznej, Bytu Jedynego, bytu przesłoniętego jedynie przez wielorakość i heterogeniczność (por. „Sacrum, mit, historia”, Warszawa 1970, przekład Anny Tatarkiewicz).

Europejskim jak gdyby odpowiednikiem indyjskich systemów filozoficznych „kriyavadin” są systemy maksymalistyczne – twierdzi Józef Bańka, rozumiejący przez „kriyavadin” te systemy myśli indyjskiej, w których uznaje się prawi „dharmy” i przeciwstawiając je systemom minimalistycznym, czyli „akriyavadin”. Ten sam autor za główne synkategorie filozofii indyjskiej uważa „karmana” oraz „sansarę”, a więc czyn (pierwiastek prometejski) i skutek czynu, uboczny zresztą (ponowne narodziny). Systemy indyjskie mają zawsze cel praktyczny – pisze J. Bańka – a jest nim wyzwolenie z procesu reinkarnacji, którą powoduje nieprostomyślność „karmana” (zob. „Ja teraz. U źródeł filozofii człowieka współczesnego, Katowice 1983).

Już w XIX wieku jeden z najwybitniejszych komparatystów i historyków religii, Niemiec Max Muller nazwał rigwedyjski (i indyjski) system wierzeń religijnych „henoteizmem”. Henoteizm - to upatrywanie bóstwa najwyższego w coraz to innym bogu w drodze ewolucji wierzeń. Jednakże zjawisko henoteizmu nie jest wyłącznie właściwością hinduizmu; występuje ono także w innych religiach typu politeistycznego. Istotne dla hinduizmu jest to, że pojawia się w nim stosunkowo wcześnie zasad kosmiczna Ryta: wszystko przenikająca i rządząca światem zasada, której muszą być posłuszni sami bogowie, jej stróże i opiekunowie. Jednakże i w religii starogeckiej, funkcjonowała podobna zasada – Grecy nazywali ją Ananke. Ananke uosabiała pojęcię Logosu.

E. Słuszkiewicz zauważa także, iż zdaniem niektórych uczonych, można byłoby nazwać „hinduizmem” kontynuację braminizmu, począwszy od połowy pierwszego tysiąclecia po Chrystusie. Byłby to więc następujący ciąg chronologiczny: 1. wedyzm, 2. braminizm, 3. hinduzim (Przy czym chodzi tu wciąż o jedno i to samo, choć niezupełnie o jedno i to samo). Indie - świątynia hinduskaZdaniem W. Rubena, jednego z najwybitniejszych współczesnych znawców hinduizmu, proces nazywany „hinduizmem” rozpoczął się w Indiach po roku 1000 n.e., kiedy to zainicjowana została na subkontynencie opoka żelaza i gdy powstały już hymny Atharwawedy, czwartej sanhity, nazywanej „Księgą Formuł Czarodziejskich”. Atharwawedę nie od razu zresztą włączono do „kanonu” czterech Wed. „Już wówczas doszło do zmieszania Ariów z ludnością niearyjską” ztwierdza Ruben, nazywając ten właśnie proces (nie żaden gotowy system, lecz właśnie proces historyczny!) „hinduizmem” (Die gesellschaftliche Entwicklung im alten Indien, 1976).

Już z dotychczasowego przeglądu niektórych tylko określeń hinduizmu, z niektórych tylko ważniejszych przybliżeń definicji wynika, że bardzo trudno byłoby określić istotę hinduizmu w formie zwykłej definicji szczegółowej. Skoro bowiem hinduizm jest właściwie procesem historycznym, jak chce Ruben, procesem ewolucji różnorakich wierzeń religijno-filozoficznych subkontynentu indyjskiego, albo rezultatem (czy ostatecznym jednak?) procesu rozpoczętego u progu drugiego tysiąclecia naszej ery, jak twierdzi Słuszkiewicz, kiedy to doszło do zmieszania się Ariów z ludnością przedaryjską i spotkania się oraz wzajemnego przenikania różnych kultur czy wreszcie stanowi on wyraz reakcji tradycyjnego braminizmu na pojawienie się w Indiach prądów reformatorskich z buddyzmem na czele, jak sądzi wielu historyków religii, to czyż proces współczesnego "odkrywania" hinduizmu, podobnie jak sam proces jego dalszej ewolucji wolno uznać za zakończony? Jedną z ważniejszych cech charakterystycznych hinduizmu, a także wcześniejszego odeń braminizmu i wedyzmu było silne przekonanie,że różnica pomiędzy wszystkim co żyje, a więc np. pomiędzy ludźmi a zwierzętami nie jest różnicą istotną lecz tylko różnicą stopnia. Z przekonania tego brała początek wiara w reinkarnację, w stałe odradzanie się różnych form życia. Życie ziemskie człowieka - to tylko jedna z faz, jeden z przebłysków istnienia, jedna z fal, mówiąc obrazowo, "rzeki sansary" tego kołowrotu istnień. Jeżeli zaś przez "sansarę" rozumieć będziemy więzy życia, z których należy się koniecznie uwolnić, wyzwolić (w myśl dewizy "dźiwan mukta"), to sam fakt istnienia owego "kołowrotu istnień" powinien nas bardziej niepokoić niż radować. Teoria sansary i reinkarnacji (a właściwie metamsomatozy) widoczna już w upaniszadach, tych cudownych poematach filozoficznych, łączy się w hinduizmie z pradawną cykliczną koncepcją czasu, kołobiegu czasowego.

Święty symbol OM Helmut von Glasenapp, historyk religii i wybitny komparatysta, jeden z najsolidniejszych i najbardziej kompetentnych znawców wierzeń hinduistycznych - zwraca słusznie uwagę na symbol hinduizmu. Jest to święty znak szanowany przez większość hinduistów jako rzecz im wspólna. Symbol ów przedstawia po prostu świętą zgłoskę "om", od której rozpoczynają się wszystkie teksty sakralne, wszystkie cztery Wedy. Zdaniem Glasenappa, zgłoska "om" uzmysłowić ma nam Absolut, Brahmę albo Trimurti (trójcę bogów, tj. Brahmę, Wisznu i Śiwę), gdyż składa się ona z trzech połączonych w jedną całość dźwięków: a, u, m. Sanskrycki zapis tej zgłoski wpleciony został w koło. Glasenapp zastrzega się jednak, że istnieje także bardzo wiele innych objaśnień tego symbolu (por. "Religie niechrześcijańskie", Warszawa 1966).


* * * * * * * * * * * * *


Bibliografia:

Eugeniusz Słuszkiewicz - Pradzieje i legendy Indii
Andrzej Gawroński - Między Wschodem a Zachodem, w: „Przegląd Współczesny”, 1924
Holmer Ringgren, Ake V. Ström - Religie w przeszłości i w dobie współczesnej, Warszawa 1975
Mircea Eliade - Sacrum, mit, historia, Warszawa 1970
Józef Bańka - Ja teraz. U źródeł filozofii człowieka współczesnego, Katowice 1983
W. Ruben - Die gesellschaftliche Entwicklung im alten Indien
Helmut von Glasenapp - Religie niechrześcijańskie, Warszawa 1966
 

Data utworzenia: 13/01/2008 @ 02:10
Ostatnie zmiany: 10/02/2012 @ 02:12
Kategoria : HINDUIZM <<<==
Strona czytana 20372 razy


Wersja do druku Wersja do druku

 

Komentarze

Nikt jeszcze nie komentował tego artykułu.
Bądź pierwszy!

 
Trzecie Oczko


megalomania-narodowa-by.png
psychoanaliza-i-religia.jpg
babilonskie-zaklecia.jpg
pod-sztandarem-nieba-wiara-ktora-zabija-w-iext43267118.jpg
e-jastrzebowska.jpg
tocqueville.jpg
NAPISY--1994.jpg
amsterd-abc.jpg
baschwitz-czarownice_dzieje.jpg
1908-o-wolnosci.png
malinowski-zsdzikich.jpg
mit-azteko1.jpg
bugaj-hermetyzm.jpg
ency-archeo-z-s.jpg
przeglad-religioznawczy.png
wewior-wstepujac-w.jpg
nor-davies-boze-igrzysko.jpg
o-duszy.jpg
Mieszko_Pierwszy_Tajemniczy.jpg
szrejter-mitologia.bmp
drioton-egipt-faraonow-2.jpg
STUDIA-RELIGIOLOGICA-39_2006.jpg
his-b-w.jpg
jerzy-adamski-historia-l-f.jpg
konstytucja-laidler.jpg
camus-eseje.jpg
ramadan-i-kurban.png
wiek-propagandy.jpg
chrystianizacja-europy-kosciol.jpg
dogon-ya-gali.jpg
delitsh-babilon-i.jpg
margul-mity-z-pieciu.png
kaligula.jpg
prawo-wyznaniowe-2011.png
his-euro.jpg
Rodzima wiara ukrainska - Lozko.jpg
czary-i-czarty-polskie-tuwim.jpg
od-abrahama-do-ch.jpg
jero.jpg
100-punk-zap.jpg
mysli-sw-jana-chr.png
putek-1966-mroki-s.jpg
krewzkrwijezusa.jpg
meczenstwo_w_islamie.jpg
etnologia-religii-szyjewski.jpg
graves-mity-gr.jpg
wilson-krwawiacy.png
religia-a-wspolczesne-stosunki-miedzynarodowe.jpeg
labuda-m.jpg
haidit-prawy-umysl.jpg
hall-heretycy.jpg
zarys-h-sz.jpg
kompendium-nauki-sk.jpg
his-p-k.jpg
listy-prof.jpg
swity-koszmar-haught.jpeg
demony-r.jpeg
chrzescjianstwo-rusi-k.jpg
ilustrowany-slownik-terminow-lit.jpg
Szalenstwo w rel-swiata.jpg
nieznane-arch-mis.jpg
judyta-postac-b-granic.jpg
markus-chrzesc.jpg
przeinaczanie-jezusa-bart-ehrman.jpg
upaniszady-ut.jpg
od-mojzesza-do-mahometa-ke.jpg
Chiny-nowe.jpg
hinduizm_-k.jpg
lengauer-religijnosc.jpg
trevel-his-a.jpg
bogowie-slowian-m.jpg
mieszko-I-strzelczyk-1992.jpg
polska_mieszka_i1.jpg
Leeuw-fenomonologia.png
butterwick.jpg
mitologia-l-tur.jpg
u-schylku-starozytnosci-2014-a.jpg
saggs.jpg
tajemnice-smim.jpg
psychologia-religii-bernhard-grom.jpg
cyw-zyd.jpg
wzory-kultury-b.jpg
historia-pow-sredniowiecza-zientara.jpeg
sachs_muzyka-wswieciestar.jpg
etyka-prot-weber.jpg
nowe-ateny.jpg
prawo-koscielne-kat.jpg
IDEA-XIX-2007.png
de-mello.jpg
znak-1994-2-465.jpeg
zbikowski-legendy.jpg
klucz-niebieski-k.jpg
100_filmow_Lis.jpg
estreicher-zarys.jpg
grabski-mieszko.jpg
egipt-i-biblia-p-montet.jpeg
hyperborea-religia-grekow-gebura.jpg
erman-mity-s.jpg
fuld-krotka.jpg
pilarczyk-literatura-zydowska.jpg
mitoznawstwo-porownawcze.jpg
mity-skandynawskie-ma.jpg
studia-theologica-varsaviensia-1977-1.jpg
eisenberg.jpg
kissinger_dyplomacja.jpg
Saga-o-Nibelungach-Treumund.png
religierzymu.jpg
Zycie-Buddy_1927.jpg
Historia Czechoslowacji - Heck-Orzech.jpg
Tako rzecze-zaratustra-1922-Nietzsche.jpeg
MACHIAVELLI-Ksiaze-1917.jpg
historia-mali-tymowski.jpeg
Historia-sztuki-eu_Meyer.png
Historia bez cenzury - Hartwig.jpeg
rozmowy-z-diablem.jpg
heinemann-eunuchy.png
girard-koziol.jpg
40-piesni-r.png
kultura-smierci-1.jpg
zapomniane-n-strzelczyk.jpg
krotka-hi-islamu.png
polityka-jako-wyraz-lub-nastepstwo.jpg
polskie-n.jpg
klengel-his-sy.jpg
leksykon-re.jpg
dynastia-piastow-ba.jpg
kartezjusz-roz.jpg
swieci-nie-swieci.jpg
czarn-mwxxw.jpg
Narody dawnej.jpg
religie-sw.jpg
niemcy500.jpg
Malinowski-Wierzenia_pierwotne.jpg
burszta-asteriks.png
historya-pow-h-3a.gif
ewolucja-boga.jpg
ap06.jpg
historia-wenecji_norwich.jpeg
Collectanea Theologica 83-2013-nr 4.jpg
COLLECTANEA-PHILOLOGICA-XX-2017.jpg
polska-X-XI.jpg
watykan-zd.jpg
islam-wnuk.jpg
anatomia hybrydy.jpg
d-bog-urojony.jpg
Jasienica-slowianski rodowod-1961.jpg
rozmyslania-marek-a 1913.jpg
101-tore-murphy.jpg
monarsze-sekrety-jankowski.jpeg
niwinski-mity-symbole.jpg
bancroft-wspolczesni.png
historia-irlandii.jpg
podstaw-wiedzy-muzulmanskiej.PNG
pascal-mysli.jpg
ogarek-czoj.jpg
pliniusz-h-n.jpeg
in-god-we-trust.png
milczenie-1-2012.jpg
odrodzenie-2000-44.png
tylak-bog.jpg
pales.jpg
bronk-podstawy-nauk-o-religii.jpg
bravo.jpg
Szyszko-Hinduizm-buddyzm-islam.jpg
edda-lelewel-1828.jpg
historia-kosciola-2-600-1500.jpeg
zli-papieze-c.jpg
stern-zlote-mysli.png
apokryfy-nowego-testamentu.jpg
magia-i-religia.jpg

Rel-Club
Sonda
Czy jest Bóg?
 
Tak
Nie
Nie wiem
Jest kilku
Ja jestem Bogiem
Ta sonda jest bez sensu:)
Prosze zmienić sondę!
Wyniki
Szukaj



Artykuły

Zamknij => WISZNUIZM <<==

Zamknij - Japonia

Zamknij BUDDYZM - Lamaizm

Zamknij BUDDYZM - Polska

Zamknij BUDDYZM - Zen

Zamknij JUDAIZM - Mistyka

Zamknij NOWE RELIGIE

Zamknij NOWE RELIGIE - Artykuły Przekrojowe

Zamknij NOWE RELIGIE - Wprowadzenie

Zamknij POLSKA POGAŃSKA

Zamknij RELIGIE WYMARŁE - Archeologia

Zamknij RELIGIE WYMARŁE - Bałtowie

Zamknij RELIGIE WYMARŁE - Manicheizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Konfucjanizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Satanizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Sintoizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Taoizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Zaratustrianizm

-

Zamknij EUROPA I AZJA _ _ JAZYDYZM* <<==

Nasi Wierni

 8769204 odwiedzający

 102 odwiedzających online