Święta judaizmu
Święta żydowskie obchodzone są według kalendarza lunarno-solarnego. Tora szczegółowo reguluje kolejność występowania poszczególnych miesięcy roku rytualnego.
Pesach
Pascha - 15-22 nisan
W żydowskiej historii i tradycji Pascha jest jednym z trzech największych świąt posiadających zarówno historyczny, jak i rolniczy rodowód. Jest pamiątką niewolnictwa i wyjścia Żydów z Egiptu, symbolem wolności narodu żydowskiego, jedności i stabilności rodziny żydowskiej, wreszcie - świętem wiosny. Księga Kapłańska wymienia święto Paschy wśród "czasów świętych" nakazanych Mojżeszowi przez Pana/ Kpł 23:5-8/.
Pierwszy dzień Paschy jest dniem ofiary paschalnej składanej Bogu - pozostałe Świętem Przaśników na pamiątkę pospiesznego wyjścia Izraelitów z Egiptu, kiedy to nie mając czasu na wypieczenie chleba wynieśli na własnych barkach dzieże z zaczynionym ciastem, wypiekając z nich później przaśny chleb - matzot. Najbardziej charakterystycznym ceremoniałem obchodów święta Paschy jest obecnie seder /hebr. porządek/, czyli uroczysta wieczerza w gronie rodzinnym, pełna symboliki i odniesień do starożytnych rytuałów, będąca wspomnieniem posiłku spożywanego w noc wyjścia z Egiptu.
Shavu'ot
Święto Tygodni - 50 dni po święcie Paschy
Shavu'ot jest drugim z trzech głównych świąt o podwójnym, zarówno rolniczym, jak i historycznym rodowodzie. Wywodzi się z obrzędu składania w Świątyni ofiary z pierwszych pszenicznych żniw - stąd też funkcjonująca zamiennie nazwa - Hag ha-Bikkurim - Święto Pierwocin. Jednocześnie jest jedynym świętem, którego nie jest związane z określoną datą, a przypada zawsze w pięćdziesiątym dniu po święcie Paschy /Pwt 16:9-10/. W czasach poświątynnych wykształciło się dodatkowe znaczenie święta, dziś zdecydowanie przodujące - upamiętnia ono otrzymanie Dziesięciu Przykazań na górze Synaj.
Na czas święta Shavu'ot synagogi przystrajane są kwiatami i liśćmi, co symbolizować ma z jednej strony zieleń góry Synaj, ale tez zwracać uwagę na pierwotnie rolniczy charakter święta. Powszechnie obserwowany jest również obyczaj spożywania w trakcie święta Shavu'ot dań mlecznych.
Sukkot
Święto Szałasów - 15-22 tishri
Święto Sukkot czyli Szałasów jest ostatnim z trzech świąt pielgrzymich. Nazwa święta - Sukkot - jest odzwierciedleniem najbardziej charakterystycznego dla tego święta zwyczaju- budowania szałasów sukkah na pamiątkę czterdziestu lat tułaczki biblijnych Żydów po pustyni i zamieszkiwania przez nich w tymczasowych schronieniach /Kpł 23:42/.
Sukkot ma oprócz biblijnego, historycznego znaczenia również rolniczy rodowód - jest świętem zbiorów /Kpł 23:40/. Zwyczaje święta to przede wszystkim rytuały skupione wokół wypełnienia trzech mitzvot zawartych w Torze i dotyczących Sukkot, a więc budowanie sukkah, skompletowanie arba minim - czterech roślin i uświęcania wyrażaniem radości z błogosławieństw Pana.
Rosh Ha-Shana
Nowy Rok - 1-2 tishri
Święto Rosh Ha-Shana , czyli "Głowa Roku" zapoczątkowuje bardzo ważny dla Żydów okres dziesięciu dni duchowej introspekcji - Yamim Noraim - Dni Lęku.
Rosh Ha-Shana jest świętem ogromnie ważnym z dwu powodów: wyznacza żydowski początek nowego roku - tradycja talmudyczna mówi, że właśnie tego dnia zostało zakończone dzieło stworzenia świata, ale jest również dniem sądzenia całej ludzkości.
Talmud babiloński mówi, że w Dzień Rosh Ha-Shana Bóg otwiera trzy księgi - pierwszą dla niepoprawnych grzeszników, drugą dla prawych i świątobliwych, trzecią zaś dla tych, którzy nie zasługują na umieszczenie w żadnej z pierwszych dwóch. Prawi zapisywani są i pieczętowani w Księdze Życia, grzesznicy - w Księdze Śmierci, reszta ludzi ma czas na poprawę- dla nich wyrok boski jest zawieszony i odłożony do dnia Yom Kippur.
Rosh Ha-Shana to przede wszystkim święto zapełniające synagogi- jego liturgia skupiona jest wokół niej, nastawiona na wspólne przeżywanie całej społeczności. Najbardziej charakterystyczny dla tego dnia jest dźwięk rogu shofar, wielokrotnie rozlegający się w synagodze.
Yom Kippur
Dzień Pokuty - 10 tishri
Yom Kippur czyli Dzień Pokuty - święto zamykające Yamim Nora'im i będące w ścisłym związku z Rosh Ha-Shana jest dniem uważanym za najbardziej poważny i uroczysty wśród wszystkich świątecznych dni żydowskiego roku. Podczas poprzedzających go Yamim Nora'im człowiek poszukuje przebaczenia od ludzi ze swojego otoczenia, Yom Kippur jest natomiast dniem, kiedy to przebaczenie można uzyskać od Boga /Kpł 23:27-32/.
Yom Kippur jest ścisłym postem, nie tylko w znaczeniu powstrzymywania się od jedzenia i picia, lecz również innych czynności, które kierują umysł człowieka ku życiu doczesnemu. Jego liturgia to przede wszystkim wspólna modlitwa społeczności w synagodze.
Chanukka
Święto Świateł - 25 kislev - 3 tevet
Chanukka obchodzona jest przez osiem dni na pamiątkę powtórnego poświęcenia w 164 r. p.n.e. zbezczeszczonej Świątyni /1Mch 4:52-59/ oraz dla przypomnienia cudu naznaczonego boskim sprawstwem - cudownego rozmnożenia niesprofanowanej oliwy służącej do podtrzymywania świętego ognia. Najbardziej charakterystyczne dla tych dni jest codzienne rytualne zapalanie kolejnych świateł w specjalnym, ośmioramiennym świeczniku chanukiah.
Chanukka jest obchodzona bardzo radośnie, powszechne dla tego czasu są gry hazardowe i szereg tradycyjnych zabaw związanych z domowym charakterem święta.
Purim
Święto Losów - 14-15 adar
Purim czyli Święto Losów, będący drugim mniejszym świętem tradycyjnym, uważane jest za jedno z najradośniejszych żydowskich świąt. Ustanowione na pamiątkę cudownego ocalenia Żydów z planowanych prześladowań perskich, opisywanego w Księdze Estery /Est 9:26-28/.
Zwyczaje Purim, zwanego często żydowskim karnawałem, sprowadzają się do uroczystej wieczerzy seudat Purim, odczytywania w synagodze Księgi Estery, obdarowywania przyjaciół drobnymi upominkami oraz wspomagania biednych datkami.