Religioznawstwo
Zagadnienia Religijne
Europa Pogańska
Azja
Hinduizm i odłamy
Judaizm i odłamy
Chrześcijaństwo i odłamy
Islam i odłamy
Afryka
Ameryka
Australia i Oceania

Ciekawostki - Kryzys Kościoła w Niemczech

Kryzys Kościoła w Niemczech

Kościół katolicki w Niemczech przeżywa kryzys, o czym coraz głośniej mówią jego hierarchowie. Nie ma jednak zgody co do tego, jak uzdrowić sytuację

Kościół Katolicki w Niemczech liczy ok. 26,5 miliona wiernych czyli ok. 32 proc. mieszkańców. Od czasu zjednoczenia kraju w 1989 roku stracił on już ponad półtora miliona członków. Każdego roku ponad 100 tysięcy Niemców decyduje się wystąpić z Kościoła katolickiego. Wiąże się to z zaprzestaniem płacenia tzw. podatku kościelnego, który wynosi od 8 do 10 proc. osobistego podatku dochodowego i jest ściągany przez państwo.

Wpływy do kasy Kościoła zmniejszają się również na skutek stale malejącej od lat liczby narodzin wśród katolików (podobny proces, nawet w większej skali, dotyczy też protestantów). Coraz więcej dzieci pojawia się za to w rodzinach muzułmańskich, które jednak na Kościół nie łożą.

Wszystko to powoduje, że Kościół w Niemczech zmuszony jest do drastycznych oszczędności. Sama diecezja berlińska ma dziurę budżetową wynoszącą 13 milionów euro, a jej długi w bankach i instytucjach kredytowych sięgają już ponad 150 milionów euro. W związku z tym kuria w Berlinie planuje likwidację 400 etatów, zamknięcie seminarium duchownego oraz pozbycie się 101 z istniejących obecnie 207 parafii. Świątynie mają zostać zamienione na galerie lub sale koncertowe albo wyburzone a działki, na których stały, sprzedane.

Podobne problemy nie omijają też uchodzącej za najbardziej katolicki region w Niemczech Bawarii. W archidiecezji bawarskiej opracowano już projekt likwidacji aż 500 z działających teraz 700 parafii. Brak pieniędzy to jednak nie jedyny powód tego typu decyzji. Brakuje również powołań, kapłanów oraz wiernych w kościołach.

O ile w 1990 roku w całych Niemczech w coniedzielnych mszach uczestniczyło 6,2 miliona katolików, o tyle w 2001 roku już tylko 4 miliony (z ogólnej liczby 26,5 miliona). W  Monachium rodzice tylko 5 proc. noworodków decydują się na chrzest swych dzieci. Z badań Instytutu Allensbacha wynika, że tylko 20 proc. niemieckich katolików czuje się związanych z Kościołem i jego nauczaniem, kolejnych 35 proc. uważa się za „katolików krytycznych”, tzn. przyznających się do Kościoła, lecz nie akceptujących jego nauczania, natomiast dla pozostałych 45 proc. Kościół to instytucja daleka i obojętna (wiąże ich z nim tylko fakt chrztu i podatku kościelnego). Co charakterystyczne, spośród wiernych najmocniej przywiązanych do Kościoła aż dwie trzecie to osoby powyżej 60. roku życia, zaś zaledwie 7 proc. to ludzie przed trzydziestką.

Duchowy kryzys

Spada też dramatycznie liczba powołań. W 1986 roku w niemieckich seminariach kształciło się ponad 3600 kleryków, dzisiaj jest ich już tylko 1128. Jeszcze w 1993 roku wyświęcono 288 kapłanów, dziesięć lat później zaledwie 159. Duchowieństwo starzeje się: już teraz niemal co trzeci aktywnie pracujący duchowny ma ponad 60 lat. Prognozy nie są optymistyczne – w ciągu najbliższych dziesięciu lat dwie trzecie istniejących obecnie parafii nie będzie mieć własnego proboszcza.

W społeczeństwie niemieckim spada też autorytet Kościoła jako nosiciela wartości duchowych. Z badań ośrodka badania opinii publicznej Emnid wynika, że w rankingu instytucji uznawanych za przekazujące wyższe wartości Kościół znalazł się na czwartym miejscu (37 proc. głosów) – za policją, partiami politycznymi i organizacją ekologiczną Greenpeace. Kardynał Joachim Meissner z Kolonii zarzucił swoim rodakom, że cierpią na „duchową impotencję”. Zmarły niedawno arcybiskup Fuldy Johannes Dyba żalił się natomiast, że nad Renem i Łabą przerost instytucjonalny Kościoła zabija jego ducha.

Trzeba bowiem wiedzieć, że Kościół w Niemczech jest – po państwie – drugim największym pracodawcą. Zatrudnieni w nim na etatach świeccy urzędnicy, od których nie wymaga się wiary w Boga, traktują Kościół jako takiego samego pracodawcę, jakim są koncerny, biura czy fabryki. Zdarzają się więc na przykład katecheci, którzy uczą w szkołach religii (w Niemczech katecheza jest obowiązkowa), ale sami nie wierzą w ogóle w prawdy chrześcijańskie, jakich nauczają. Często tacy niewierzący zasiadają też w różnych katolickich instytucjach czy radach świeckich mających wpływ na funkcjonowanie Kościoła.

Ów wspomniany przez arcybiskupa Dybę przerost instytucji nad duchem widać wyraźnie na przykładzie struktury zatrudnienia w niemieckim Kościele. Jeszcze kilkanaście lat temu w archidiecezji bawarskiej pracowało 500 osób w kurii, zaś 1200 w parafiach, obecnie natomiast w kurii jest już 1000 osób, a w parafiach tylko 900. Oszczędności, których Kościół zmuszony jest dokonywać, najczęściej odbywają się kosztem inicjatyw duszpasterskich, dzieł misyjnych oraz parafii. Ukazujący się w Trewirze miesięcznik katolicki „Imprimatur” alarmuje, że w miejscowej diecezji ofiarą szukania oszczędności padła większość programów duszpasterskich dla dzieci i młodzieży.

Malejące z roku na rok wpływy z podatku kościelnego odbiją się zapewne również na liczbie projektów misyjnych i charytatywnych na całym świecie. Kościół niemiecki, uznawany za najbogatszy na świecie, dofinansowuje bowiem każdego roku wiele chrześcijańskich inicjatyw w krajach mniej zamożnych. Sama tylko organizacja Kirche im Not (Kościół w Potrzebie) wydaje rocznie na ten cel ponad 80 milionów euro.

Czy to pomoże?

Niemieccy katolicy coraz bardziej zdają sobie sprawę z panującego kryzysu. Bardzo często starają mu się jednak zaradzić na sposób czysto świecki – tak jak usprawnia się działanie źle funkcjonującej firmy. Ulubionym sposobem jest organizowanie paneli, debat i dyskusji, podczas których wciąż roztrząsa się kwestię uzdrowienia sytuacji Kościoła. Najczęstsze głosy, jakie wówczas padają, mówią o potrzebie większej demokratyzacji i otwarcia w Kościele, o konieczności uznania pluralizmu i tolerancji, o rozwoju programów socjalnych i charytatywnych, o zmianie katolickiej nauki seksualnej itd.

Rzadko kiedy natomiast ktoś wypowiada się publicznie o konieczności osobistego nawrócenia, zawierzeniu swego życia Jezusowi, nowej ewangelizacji czy mocy sakramentów, zwłaszcza spowiedzi. Wydaje się, że wśród niemieckich katolików zanikła niemal świadomość sakramentalna – do komunii przystępują prawie wszyscy, podczas gdy spowiedź przestała być już powszechnie praktykowana.

Okrętem flagowym niemieckiego Kościoła jest organizowany każdego lata Katolikentag czyli Dzień Katolika. Składa się nań wiele dyskusji publicznych oraz imprez kulturalnych i artystycznych. Tego roku odbył się on w miasteczku Ulm i zgromadził ok. 14 tysięcy wiernych, głównie młodzieży. Wśród zaproszonych prelegentów znaleźli się m.in. Hans Küng (szwajcarsko-niemiecki teolog, któremu Stolica Apostolska zabroniła wypowiadać się w imieniu Kościoła katolickiego) oraz biskup Jacques Gaillot (francuski hierarcha usunięty przez Watykan z diecezji za popieranie związków homoseksualnych). Mając takich gości spotkanie mogło liczyć na zainteresowanie dziennikarzy i promocję w mediach, czy jednak rzeczywiście przyczyniło się do odnowy życia kościelnego?

Jeden z biskupów niemieckich skrytykował zresztą ideę organizowania Katolikentagów, twierdząc, że ograniczają się one jedynie do „bicia piany”, z którego nic nie wynika, a zarazem dają katolikom fałszywe poczucie, iż nie jest wcale tak źle, skoro udaje się doprowadzić do tak masowego spotkania (pojęcie „masowości” w niemieckim Kościele jest zresztą inne niż u nas – zwłaszcza jeśli się porówna 14 tysięcy osób w Ulm ze 140 tysiącami młodych w Lednicy).

Trzy czwarte katolików ankietowanych przez Instytut Allensbacha uważa, że znaczenie Kościoła w życiu niemieckiego społeczeństwa będzie systematycznie maleć. Zmiany te widać najwyraźniej w prawodawstwie, gdzie przeforsowano ostatnio legalizację związków homoseksualnych. W 1997 roku wspomniany arcybiskup Dyba w wywiadzie dla „Spiegla” mówił, że „ustawy stają się coraz bardziej pogańskie” i Niemcy są na najlepszej drodze, by stać się „republiką pogańską”. Od tamtego czasu, niestety, proces ten się pogłębił.

Grzegorz Górny

26.08.2004 - Przewodnik Katolicki


Data utworzenia: 03/08/2010 @ 01:32
Ostatnie zmiany: 12/04/2012 @ 04:47
Kategoria : Ciekawostki
Strona czytana 18574 razy


Wersja do druku Wersja do druku

 

Komentarze

Nikt jeszcze nie komentował tego artykułu.
Bądź pierwszy!

 
Trzecie Oczko


chrzescjianstwo-rusi-k.jpg
pascal-mysli.jpg
MACHIAVELLI-Ksiaze-1917.jpg
egipt-i-biblia-p-montet.jpeg
sachs_muzyka-wswieciestar.jpg
pilarczyk-literatura-zydowska.jpg
markus-chrzesc.jpg
religie-sw.jpg
ap06.jpg
polska-X-XI.jpg
krewzkrwijezusa.jpg
edda-lelewel-1828.jpg
podstaw-wiedzy-muzulmanskiej.PNG
zarys-h-sz.jpg
his-p-k.jpg
Malinowski-Wierzenia_pierwotne.jpg
Saga-o-Nibelungach-Treumund.png
historia-mali-tymowski.jpeg
wiek-propagandy.jpg
od-abrahama-do-ch.jpg
his-b-w.jpg
camus-eseje.jpg
dynastia-piastow-ba.jpg
hinduizm_-k.jpg
kultura-smierci-1.jpg
margul-mity-z-pieciu.png
Tako rzecze-zaratustra-1922-Nietzsche.jpeg
historia-pow-sredniowiecza-zientara.jpeg
trevel-his-a.jpg
100-punk-zap.jpg
meczenstwo_w_islamie.jpg
ogarek-czoj.jpg
niemcy500.jpg
czary-i-czarty-polskie-tuwim.jpg
listy-prof.jpg
psychoanaliza-i-religia.jpg
heinemann-eunuchy.png
amsterd-abc.jpg
Zycie-Buddy_1927.jpg
polskie-n.jpg
prawo-koscielne-kat.jpg
kompendium-nauki-sk.jpg
bronk-podstawy-nauk-o-religii.jpg
wewior-wstepujac-w.jpg
saggs.jpg
historia-irlandii.jpg
judyta-postac-b-granic.jpg
Narody dawnej.jpg
Jasienica-slowianski rodowod-1961.jpg
tocqueville.jpg
haidit-prawy-umysl.jpg
odrodzenie-2000-44.png
monarsze-sekrety-jankowski.jpeg
kartezjusz-roz.jpg
1908-o-wolnosci.png
nieznane-arch-mis.jpg
pliniusz-h-n.jpeg
prawo-wyznaniowe-2011.png
NAPISY--1994.jpg
chrystianizacja-europy-kosciol.jpg
Rodzima wiara ukrainska - Lozko.jpg
erman-mity-s.jpg
rozmyslania-marek-a 1913.jpg
upaniszady-ut.jpg
etyka-prot-weber.jpg
wzory-kultury-b.jpg
leksykon-re.jpg
konstytucja-laidler.jpg
babilonskie-zaklecia.jpg
Chiny-nowe.jpg
Historia Czechoslowacji - Heck-Orzech.jpg
IDEA-XIX-2007.png
swieci-nie-swieci.jpg
wilson-krwawiacy.png
zapomniane-n-strzelczyk.jpg
graves-mity-gr.jpg
szrejter-mitologia.bmp
u-schylku-starozytnosci-2014-a.jpg
girard-koziol.jpg
malinowski-zsdzikich.jpg
100_filmow_Lis.jpg
milczenie-1-2012.jpg
apokryfy-nowego-testamentu.jpg
od-mojzesza-do-mahometa-ke.jpg
hyperborea-religia-grekow-gebura.jpg
etnologia-religii-szyjewski.jpg
bravo.jpg
dogon-ya-gali.jpg
znak-1994-2-465.jpeg
mieszko-I-strzelczyk-1992.jpg
mit-azteko1.jpg
Historia-sztuki-eu_Meyer.png
rozmowy-z-diablem.jpg
psychologia-religii-bernhard-grom.jpg
demony-r.jpeg
in-god-we-trust.png
bancroft-wspolczesni.png
megalomania-narodowa-by.png
drioton-egipt-faraonow-2.jpg
historia-kosciola-2-600-1500.jpeg
tajemnice-smim.jpg
de-mello.jpg
lengauer-religijnosc.jpg
swity-koszmar-haught.jpeg
niwinski-mity-symbole.jpg
eisenberg.jpg
bogowie-slowian-m.jpg
klucz-niebieski-k.jpg
klengel-his-sy.jpg
czarn-mwxxw.jpg
Mieszko_Pierwszy_Tajemniczy.jpg
Collectanea Theologica 83-2013-nr 4.jpg
bugaj-hermetyzm.jpg
religierzymu.jpg
cyw-zyd.jpg
mitologia-l-tur.jpg
estreicher-zarys.jpg
watykan-zd.jpg
zbikowski-legendy.jpg
mysli-sw-jana-chr.png
mitoznawstwo-porownawcze.jpg
butterwick.jpg
nor-davies-boze-igrzysko.jpg
labuda-m.jpg
polityka-jako-wyraz-lub-nastepstwo.jpg
historya-pow-h-3a.gif
zli-papieze-c.jpg
krotka-hi-islamu.png
kissinger_dyplomacja.jpg
Szyszko-Hinduizm-buddyzm-islam.jpg
pod-sztandarem-nieba-wiara-ktora-zabija-w-iext43267118.jpg
mity-skandynawskie-ma.jpg
islam-wnuk.jpg
stern-zlote-mysli.png
baschwitz-czarownice_dzieje.jpg
STUDIA-RELIGIOLOGICA-39_2006.jpg
polska_mieszka_i1.jpg
ewolucja-boga.jpg
anatomia hybrydy.jpg
jerzy-adamski-historia-l-f.jpg
nowe-ateny.jpg
ramadan-i-kurban.png
tylak-bog.jpg
kaligula.jpg
COLLECTANEA-PHILOLOGICA-XX-2017.jpg
przeglad-religioznawczy.png
fuld-krotka.jpg
101-tore-murphy.jpg
Leeuw-fenomonologia.png
delitsh-babilon-i.jpg
Szalenstwo w rel-swiata.jpg
grabski-mieszko.jpg
hall-heretycy.jpg
putek-1966-mroki-s.jpg
religia-a-wspolczesne-stosunki-miedzynarodowe.jpeg
przeinaczanie-jezusa-bart-ehrman.jpg
his-euro.jpg
Historia bez cenzury - Hartwig.jpeg
pales.jpg
burszta-asteriks.png
historia-wenecji_norwich.jpeg
jero.jpg
ilustrowany-slownik-terminow-lit.jpg
ency-archeo-z-s.jpg
d-bog-urojony.jpg
o-duszy.jpg
magia-i-religia.jpg
40-piesni-r.png
studia-theologica-varsaviensia-1977-1.jpg
e-jastrzebowska.jpg

Rel-Club
Sonda
Czy jest Bóg?
 
Tak
Nie
Nie wiem
Jest kilku
Ja jestem Bogiem
Ta sonda jest bez sensu:)
Prosze zmienić sondę!
Wyniki
Szukaj



Artykuły

Zamknij => WISZNUIZM <<==

Zamknij - Japonia

Zamknij BUDDYZM - Lamaizm

Zamknij BUDDYZM - Polska

Zamknij BUDDYZM - Zen

Zamknij JUDAIZM - Mistyka

Zamknij NOWE RELIGIE

Zamknij NOWE RELIGIE - Artykuły Przekrojowe

Zamknij NOWE RELIGIE - Wprowadzenie

Zamknij POLSKA POGAŃSKA

Zamknij RELIGIE WYMARŁE - Archeologia

Zamknij RELIGIE WYMARŁE - Bałtowie

Zamknij RELIGIE WYMARŁE - Manicheizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Konfucjanizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Satanizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Sintoizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Taoizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Zaratustrianizm

-

Zamknij EUROPA I AZJA _ _ JAZYDYZM* <<==

Nasi Wierni

 8769168 odwiedzający

 66 odwiedzających online