Religioznawstwo
Zagadnienia Religijne
Europa Pogańska
Azja
Hinduizm i odłamy
Judaizm i odłamy
Chrześcijaństwo i odłamy
Islam i odłamy
Afryka
Ameryka
Australia i Oceania

<< ARCHEOLOGIA - Objawienie Gabriela

Archangel Michael - looks after Israel. In a Victorian representation in Goodrich, HerefordshireSensacyjne objawienie Gabriela

Jeśli uczeni się nie mylą, niepozorny kawałek kamienia może przyczynić się do zmiany poglądów – zarówno popularnych, jak również naukowych – na osobę Jezusa. Może się okazać, że historia śmierci i zmartwychwstania, taka jak jego, już wcześniej była częścią żydowskiej tradycji.
 

Blisko metrowej długości tablica zawiera 87 linijek tekstu po hebrajsku. Powstała prawdopodobnie najdalej kilkadziesiąt lat przed narodzeniem Chrystusa, a dziś wywołuje coraz większe zamieszanie wśród biblistów i archeologów. Wszystko wskazuje na to, że zapisany na niej tekst mówi o nadchodzącym mesjaszu, który powstanie z martwych po trzech dniach od śmierci.

Tablica, znaleziona prawdopodobnie w Jordanii w okolicach Morza Martwego, to zdaniem niektórych naukowców rzadki przypadek kamienia z inskrypcjami wykonanymi atramentem. Coś jak zwoje z Qumran, ale tu użyto innego materiału. Tekst napisany jest w dwóch kolumnach, podobnie jak Tora. Niestety, kamień jest pęknięty, a niektóre fragmenty wyblakły, toteż uczeni zastanawiają się, jakie naprawdę były tam słowa.

Na razie nie ma zastrzeżeń co do autentyczności tablicy. Pozwala to przypuszczać, że może być ona bardzo pomocna w zrozumieniu korzeni chrześcijaństwa wyrastających z głębokiego politycznego kryzysu, jaki w tamtych czasach przeżywał judaizm. Wykładowca kultury talmudycznej na University of California w Berkeley Daniel Boyarin uważa, że to jeszcze jeden przyczynek do twierdzenia,  iż osobę i czyny Jezusa najlepiej zrozumieć można analizując dokładnie ówczesną historię Żydów.

– Niektórzy chrześcijanie mogą przeżyć szok, bo to poważne wyzwanie dla tezy o unikalności chrześcijańskiej teologii – mówi uczony. – Ale inni będą zadowoleni z faktu, że ich wiara wynika bezpośrednio z judaizmu.

Biorąc pod uwagę, jakie emocje wywołują znaleziska archeologiczne związane z czasami Jezusa – zarówno wśród wyznawców obu religii, jak i w kręgach naukowych – a także ostrożność uczonych znających już przypadki fałszerstw i oszustw, można założyć, że minie jeszcze dużo czasu, zanim zrozumiemy w pełni znaczenie tego odkrycia. Od znalezienia zwojów z Qumran minęło już sześćdziesiąt lat, a do dziś wywołują one wiele sporów i kontrowersji.

Pisma te – odkryte w grotach niedaleko ruin Qumran na Zachodnim Brzegu Jordanu – zawierają teksty biblijne, między innymi jedyne sprzed I wieku naszej ery. Poza cytatami z ksiąg biblijnych opisują wiele praktyk religijnych i wierzeń judaistycznej sekty z czasów Jezusa. Na ile są reprezentatywne i co mówią nam o epoce, w której powstały? Owe pytania wciąż budzą wiele kontrowersji. Nie wiadomo, czy autorzy byli rzeczywiście członkami jakiejś monastycznej sekty, czy raczej plasowali się w głównym nurcie judaizmu.

Co ciekawe, kamienna tablica wcale nie jest odkryciem nowym, lecz sprzed dziesięciu lat. Izraelsko-szwajcarski kolekcjoner kupił ją od jordańskiego handlarza i przez dłuższy czas przechowywał w swoim domu w Zurychu. Kilka lat temu kamień zbadała uczona z Izraela, która później napisała na jego temat artykuł. Zainteresowanie tablicą zaczęło rosnąć. Dziś istnieje już wiele artykułów na ten temat, a w ciągu najbliższych miesięcy mają się ukazać kolejne.

– Kiedy zdobyłem tę tablicę, nie wiedziałem, co jest na niej napisane – mówi David Jeselsohn, właściciel zabytku. – Nie zdawałem sobie sprawy z jej znaczenia, dopóki nie pokazałem jej Adzie Yardeni specjalizującej się w piśmie starohebrajskim. Była pod wrażeniem: „Masz w domu zwoje z Qumran spisane na kamieniu!” – powiedziała.

Duża część tekstu to wizja apokalipsy przekazywanej przez anioła Gabriela, wyraźnie bazująca na prorokach Starego Testamentu, przede wszystkim na księgach Daniela, Zachariasza i Aggeusza.

Pani Yardeni, która badała kamień wspólnie z Binyaminem Elitzurem, jest specjalistką w dziedzinie pism hebrajskich, zwłaszcza pochodzących z czasów króla Heroda, który zmarł w 4 r. p.n.e. Ponad rok temu opublikowali szczegółową analizę tablicy w hebrajskojęzycznym kwartalniku „Cathedra” poświęconym historii i archeologii Izraela. Stwierdzili tam między innymi, że na podstawie języka i kształtu pisma tekst można datować na koniec pierwszego wieku przed naszą erą.

Wkrótce w jednym z pism naukowych ukaże się także chemiczna analiza kamienia i użytego atramentu, którą przeprowadził Yuval Goren, profesor archeologii z uniwersytetu w Tel Awiwie, specjalista w dziedzinie starożytnych znalezisk. Profesor nie chce zdradzać szczegółów wyników swoich badań przed ich publikacją, ale twierdzi, że nie ma żadnych danych sugerujących, że tablica nie jest autentyczna.
 
Kontrowersyjny profesor Israel Knohl, wykładowca wydziału studiów biblijnych na Uniwersytecie Hebrajskim w Jerozolimie o kamieniu dowiedział się właśnie z artykułu w kwartalniku „Cathedra”, w którym Yardeni i Elitzur nadają tablicy tytuł „Objawienie Gabriela”. Knohl już w książce opublikowanej w 2000 roku pisał o idei cierpiącego mesjasza, znanej jeszcze przed czasami Jezusa, analizując literaturę rabiniczną, wczesne apokalipsy i zwoje z Qumran. Jednak jego teoria nie wstrząsnęła chrystologią tak, jak tego oczekiwał – przede wszystkim dlatego, że nie mógł podać żadnych dowodów w postaci tekstów sprzed narodzenia Jezusa. Kiedy przeczytał o „Objawieniu Gabriela, zrozumiał, że ma wreszcie coś, co pomoże scalić całą jego teorię, ogłosił więc nowy artykuł w ostatnim wydaniu pisma „Journal of Religion”.

Prof. Knohl jest przedstawicielem szerszego ruchu naukowców skupiających się na politycznej atmosferze, jaka panowała w czasach Jezusa, i za jej pomocą tłumaczących mesjańskiego ducha tamtych czasów. Knohl twierdzi, że po śmierci Heroda buntujący się Żydzi próbowali zrzucić z siebie rzymskie jarzmo i obalić wspieraną przez Rzymian monarchię. W takiej sytuacji każdy nowy żydowski przywódca nabierał – zwłaszcza z historycznej perspektywy – rysów mesjańskich.

Według Knohla postać mesjasza opisana na tablicy może być obrazem niejakiego Szymona, zabitego przez jednego z dowódców armii Heroda – historię tę opisuje Józef Flawiusz, historyk żydowski z I wieku. Uczony sądzi, że autorami tekstu na tablicy byli właśnie wyznawcy Szymona.

Zabójstwo Szymona – czy inne przypadki cierpienia mesjasza – uznawane były za drogę do wyzwolenia narodu. O tym właśnie mówią – zdaniem Knohla – wersy 19-21 tekstu spisanego na tablicy: „W ciągu trzech dni okaże się, że dobro pokona zło”. Także inne fragmenty wspominają o krwi i śmierci jako drodze do sprawiedliwości.

Szczególnie ważny z punktu widzenia Knohla jest wers 80., zaczynający się od hebrajskich słów „L’shloshet yamin”, co dosłownie znaczy „w ciągu trzech dni” czy też „trzeciego dnia”. Następujące potem słowo przez Yardeni i Elitzura zostało uznane za niepewne, ale Knohl – specjalista w dziedzinie języka Biblii i Talmudu – uważa, że chodzi o wyraz „hayeh”, czyli czasownik „żyć” w trybie rozkazującym. Jego pisownia jest dosyć niezwykła, ale mieści się w standardach epoki. Potem następują kolejne dwa trudne do przeczytania słowa, lecz Knohl twierdzi, że zdołał je odcyfrować. W jego interpretacji cały tekst brzmi zatem następująco: „Trzeciego dnia ożyjesz – ja, Gabriel rozkazuję ci!”.

Do kogo jednak mówi anioł? W następnej linijce znajdujemy słowa „Sar hasarin”, czyli „książę książąt”. Księga Daniela – która pozostaje jednym z głównych źródeł dla tekstu z „Objawienia Gabriela” – także mówi o Gabrielu i o „księciu książąt”. Knohl twierdzi, że cały tekst dotyczy śmierci żydowskiego przywódcy, który zmartwychwstanie w ciągu trzech dni. Podkreśla także, że taki obraz cierpiącego mesjasza znacząco różni się od tradycyjnej w judaizmie wizji mesjasza zwycięskiego, potężnego potomka króla Dawida.

– To zmienia nasze spojrzenie na tradycję chrześcijańską – komentuje Knohl. – Motyw zmartwychwstania po trzech dniach od śmierci okazuje się bowiem znany już przed czasami Jezusa, co stoi w sprzeczności z dużą częścią dotychczasowych poglądów naukowych. To, co opisuje Nowy Testament, zostało zaadaptowane przez Jezusa i jego uczniów, którzy znali wcześniejsze historie mesjańskie.

Pani Yardeni przyznaje, że lektura tekstu Knohla zrobiła na niej wrażenie i że rzeczywiście bardzo prawdopodobne jest, iż nieczytelne słowo to „hayeh”, czyli „życie”. Dużo ostrożniej traktuje jednak tezę, że chodzi o Szymona i jego mesjańska rolę.

Moshe Bar-Asher, prezes Izraelskiej Akademii Języka Hebrajskiego i emerytowany profesor hebrajskiego oraz aramejskiego na Uniwersytecie Hebrajskim szczegółowo analizował tekst i uznał jego autentyczność. Jego zdaniem tablica pochodzi z pierwszego wieku przed naszą erą. On także odnosi się do tez Knohla z szacunkiem, ale i dużą ostrożnością. – Jest jeden problem – mówi. – W najważniejszych częściach brakuje tekstu. Rozumiem tendencje do szukania na tej tablicy klucza do czasów przedchrześcijańskich, ale nie możemy zapominać, że w dwóch czy trzech kluczowych linijkach tekstu brakuje wielu słów.

Profesor Moshe Idel, wykładowca myśli żydowskiej na Uniwersytecie Hebrajskim przypomina, że nawet najmniejszy fragment pozostałości z tamtych czasów zawsze staje się tematem mnóstwa artykułów i książek – a zatem także „Objawienie Gabriela” i analiza Knohla zasługują na szczególną uwagę. – Mamy konkretny kamień z konkretnym tekstem – mówi. – Warto dokładnie go zbadać.

Knohl twierdzi, że mniej istotne jest to, czy tekst rzeczywiście mówi o Szymonie jako mesjaszu. Ważniejsze, że sugeruje, iż idea zbawiciela, który umiera i zmartwychwstaje po trzech dniach, była znana już w czasach Jezusa. Knohl podkreśla, że na kartach Ewangelii Chrystus wielokrotnie przepowiada swoją mękę i wspomina o zmartwychwstaniu, co badacze Nowego Testamentu uznawali za dowód, iż słowa te zostały dodane przez późniejszych redaktorów Ewangelii, bo w czasach Jezusa takich idei nie znano. Ale to nieprawda – jak dowodzi właśnie „Objawienie Gabriela”.

– Jego misja polegała na tym, że musiał zostać skazany na śmierć i stracony przez Rzymian, aby jego krew stała się znakiem odrodzenia – mówi Knohl. – To miał być znak syna Józefa. Tak widział swoją rolę Jezus. Nadaje to zupełnie nowe znaczenie całej Ostatniej Wieczerzy: krew Jezusa nie miała być wylana za grzechy ludzi, ale dla odrodzenia Izraela.
 
 Ethan Bronner - 2008-07-15 - The New York Times

Data utworzenia: 16/07/2008 @ 19:29
Ostatnie zmiany: 10/08/2011 @ 03:34
Kategoria : << ARCHEOLOGIA
Strona czytana 18751 razy


Wersja do druku Wersja do druku

 

Komentarze

Nikt jeszcze nie komentował tego artykułu.
Bądź pierwszy!

 
Trzecie Oczko


ewolucja-boga.jpg
watykan-zd.jpg
tajemnice-smim.jpg
Saga-o-Nibelungach-Treumund.png
malinowski-zsdzikich.jpg
Mieszko_Pierwszy_Tajemniczy.jpg
lengauer-religijnosc.jpg
rozmyslania-marek-a 1913.jpg
wiek-propagandy.jpg
his-p-k.jpg
Historia bez cenzury - Hartwig.jpeg
100-punk-zap.jpg
prawo-wyznaniowe-2011.png
STUDIA-RELIGIOLOGICA-39_2006.jpg
krewzkrwijezusa.jpg
historia-irlandii.jpg
IDEA-XIX-2007.png
ency-archeo-z-s.jpg
etyka-prot-weber.jpg
monarsze-sekrety-jankowski.jpeg
Tako rzecze-zaratustra-1922-Nietzsche.jpeg
polityka-jako-wyraz-lub-nastepstwo.jpg
hyperborea-religia-grekow-gebura.jpg
Rodzima wiara ukrainska - Lozko.jpg
krotka-hi-islamu.png
o-duszy.jpg
hall-heretycy.jpg
psychoanaliza-i-religia.jpg
czary-i-czarty-polskie-tuwim.jpg
odrodzenie-2000-44.png
wzory-kultury-b.jpg
szrejter-mitologia.bmp
edda-lelewel-1828.jpg
margul-mity-z-pieciu.png
mieszko-I-strzelczyk-1992.jpg
Historia Czechoslowacji - Heck-Orzech.jpg
putek-1966-mroki-s.jpg
kissinger_dyplomacja.jpg
trevel-his-a.jpg
Jasienica-slowianski rodowod-1961.jpg
klengel-his-sy.jpg
bronk-podstawy-nauk-o-religii.jpg
ap06.jpg
znak-1994-2-465.jpeg
magia-i-religia.jpg
zbikowski-legendy.jpg
stern-zlote-mysli.png
delitsh-babilon-i.jpg
40-piesni-r.png
MACHIAVELLI-Ksiaze-1917.jpg
Szyszko-Hinduizm-buddyzm-islam.jpg
Chiny-nowe.jpg
historia-pow-sredniowiecza-zientara.jpeg
eisenberg.jpg
ilustrowany-slownik-terminow-lit.jpg
babilonskie-zaklecia.jpg
markus-chrzesc.jpg
Narody dawnej.jpg
zli-papieze-c.jpg
tocqueville.jpg
mysli-sw-jana-chr.png
listy-prof.jpg
mit-azteko1.jpg
niwinski-mity-symbole.jpg
od-abrahama-do-ch.jpg
his-b-w.jpg
pales.jpg
historya-pow-h-3a.gif
podstaw-wiedzy-muzulmanskiej.PNG
historia-wenecji_norwich.jpeg
klucz-niebieski-k.jpg
mitoznawstwo-porownawcze.jpg
pod-sztandarem-nieba-wiara-ktora-zabija-w-iext43267118.jpg
Malinowski-Wierzenia_pierwotne.jpg
dynastia-piastow-ba.jpg
historia-mali-tymowski.jpeg
dogon-ya-gali.jpg
egipt-i-biblia-p-montet.jpeg
fuld-krotka.jpg
sachs_muzyka-wswieciestar.jpg
COLLECTANEA-PHILOLOGICA-XX-2017.jpg
labuda-m.jpg
his-euro.jpg
hinduizm_-k.jpg
jerzy-adamski-historia-l-f.jpg
de-mello.jpg
prawo-koscielne-kat.jpg
ramadan-i-kurban.png
swity-koszmar-haught.jpeg
religie-sw.jpg
Leeuw-fenomonologia.png
przeinaczanie-jezusa-bart-ehrman.jpg
saggs.jpg
in-god-we-trust.png
kartezjusz-roz.jpg
kultura-smierci-1.jpg
tylak-bog.jpg
heinemann-eunuchy.png
chrzescjianstwo-rusi-k.jpg
rozmowy-z-diablem.jpg
polskie-n.jpg
milczenie-1-2012.jpg
swieci-nie-swieci.jpg
niemcy500.jpg
apokryfy-nowego-testamentu.jpg
erman-mity-s.jpg
wilson-krwawiacy.png
pascal-mysli.jpg
leksykon-re.jpg
camus-eseje.jpg
chrystianizacja-europy-kosciol.jpg
bancroft-wspolczesni.png
baschwitz-czarownice_dzieje.jpg
konstytucja-laidler.jpg
pilarczyk-literatura-zydowska.jpg
polska_mieszka_i1.jpg
Collectanea Theologica 83-2013-nr 4.jpg
megalomania-narodowa-by.png
mitologia-l-tur.jpg
przeglad-religioznawczy.png
zapomniane-n-strzelczyk.jpg
100_filmow_Lis.jpg
bugaj-hermetyzm.jpg
cyw-zyd.jpg
e-jastrzebowska.jpg
amsterd-abc.jpg
drioton-egipt-faraonow-2.jpg
grabski-mieszko.jpg
d-bog-urojony.jpg
nowe-ateny.jpg
Szalenstwo w rel-swiata.jpg
meczenstwo_w_islamie.jpg
graves-mity-gr.jpg
mity-skandynawskie-ma.jpg
kaligula.jpg
islam-wnuk.jpg
studia-theologica-varsaviensia-1977-1.jpg
od-mojzesza-do-mahometa-ke.jpg
haidit-prawy-umysl.jpg
wewior-wstepujac-w.jpg
Zycie-Buddy_1927.jpg
jero.jpg
etnologia-religii-szyjewski.jpg
bogowie-slowian-m.jpg
nor-davies-boze-igrzysko.jpg
pliniusz-h-n.jpeg
u-schylku-starozytnosci-2014-a.jpg
girard-koziol.jpg
religia-a-wspolczesne-stosunki-miedzynarodowe.jpeg
upaniszady-ut.jpg
judyta-postac-b-granic.jpg
butterwick.jpg
nieznane-arch-mis.jpg
anatomia hybrydy.jpg
Historia-sztuki-eu_Meyer.png
psychologia-religii-bernhard-grom.jpg
1908-o-wolnosci.png
czarn-mwxxw.jpg
historia-kosciola-2-600-1500.jpeg
NAPISY--1994.jpg
zarys-h-sz.jpg
bravo.jpg
religierzymu.jpg
kompendium-nauki-sk.jpg
polska-X-XI.jpg
estreicher-zarys.jpg
demony-r.jpeg
ogarek-czoj.jpg
101-tore-murphy.jpg
burszta-asteriks.png

Rel-Club
Sonda
Czy jest Bóg?
 
Tak
Nie
Nie wiem
Jest kilku
Ja jestem Bogiem
Ta sonda jest bez sensu:)
Prosze zmienić sondę!
Wyniki
Szukaj



Artykuły

Zamknij => WISZNUIZM <<==

Zamknij - Japonia

Zamknij BUDDYZM - Lamaizm

Zamknij BUDDYZM - Polska

Zamknij BUDDYZM - Zen

Zamknij JUDAIZM - Mistyka

Zamknij NOWE RELIGIE

Zamknij NOWE RELIGIE - Artykuły Przekrojowe

Zamknij NOWE RELIGIE - Wprowadzenie

Zamknij POLSKA POGAŃSKA

Zamknij RELIGIE WYMARŁE - Archeologia

Zamknij RELIGIE WYMARŁE - Bałtowie

Zamknij RELIGIE WYMARŁE - Manicheizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Konfucjanizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Satanizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Sintoizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Taoizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Zaratustrianizm

-

Zamknij EUROPA I AZJA _ _ JAZYDYZM* <<==

Nasi Wierni

 8769207 odwiedzający

 105 odwiedzających online