Religioznawstwo
Zagadnienia Religijne
Europa Pogańska
Azja
Hinduizm i odłamy
Judaizm i odłamy
Chrześcijaństwo i odłamy
Islam i odłamy
Afryka
Ameryka
Australia i Oceania

ZAGADNIENIA OKOŁOREL. - Teozofia - Poszukiwacze prawdy

Poszukiwacze prawdy

Michał Karaszewicz-Tokarzewski Triumfalny pochód teozofii

Czy generał, kierownik Biura Personalnego Ministerstwa Spraw Wojskowych może wierzyć w wędrówkę dusz i "poszukiwać ezoterycznej prawdy"? Owszem. Kimś takim był Michał Karaszewicz-Tokarzewski, towarzysz Piłsudskiego z Legionów i jednocześnie nieformalny przywódca Towarzystwa Teozoficznego w Polsce, organizacji mającej wszystkie cechy sekty religijnej. Jak to możliwe, że doktryna będąca zlepkiem wierzeń hinduskich i buddyzmu, nazywana przez Mirceę Eliadego "wstrętną hybrydą duchową", zdołała zagnieździć się wśród elit politycznych Europy, Indii i II Rzeczypospolitej?

Dzieci mistycznej matki

Podróże ponoć kształcą. W wypadku Heleny Pawłowny Bławatskiej, młodej i nieco egzaltowanej żony wicegubernatora Kaukazu, okazały się na tyle twórcze, że można mówić wręcz o zmianie jej osobowości. Niewiasta ta odwiedziła Indie, być może Tybet, kilka lat spędziła w Egipcie, gdzie kontaktowała się z dziwacznymi hermetycznymi bractwami i koptyjskim cudotwórcą oraz magiem, niejakim Paulosem Mentamonem. Kiedy w 1873 roku przybyła do Nowego Jorku, była już pewna, że została wybrana przez świętych mędrców, aby przekazać światu zapomnianą Prawdę.

Elity społeczne tamtych czasów, przesiąknięte scjentyzmen i pozytywistycznymi ideami, odchodziły od chrześcijaństwa. Powstałą pustkę duchową zaczął wypełniać spirytyzm. Łatwiej było uwierzyć w "aury" i kręcące się talerzyki niż w zbawczą misję Chrystusa.

Helena BławatskaBławatska wraz z grupą przyjaciół z kręgu spirytystów założyła w 1875 roku Towarzystwo Teozoficzne. Badano w nim, komentowano i podawano do wierzenia teogonię egipską (bardzo wówczas modną), buddyjską ideę transmigracji, a przede wszystkim - indyjskie systemy religijne. Członkowie Towarzystwa przenieśli się nawet na pewien czas do Indii, gdzie nabyli niewielką posiadłość w Adyarze niedaleko Madrasu, która stała się z czasem centrum ruchu. Mimo krytyki działalności Bławatskiej ruch teozoficzny zyskiwał zwolenników, szczególnie za sprawą energicznej Annie Besant, następczyni Bławatskiej, przed "nawróceniem" znanej socjalistki i wojującej ateistki.

Ruch teozoficzny okazał się znaczący dla losów Indii. Początek działalności Besant zbiegł się z obecnością w Londynie grupy młodych Hindusów studiujących na angielskich uniwersytetach. Wśród nich znalazł się Mohandas Gandhi, adept prawa, z zapałem chłonący kulturę swoich imperialnych panów. Wkrótce miało się to jednak zmienić. "Pod koniec drugiego roku mojego pobytu w Anglii - pisał w swoich wspomnieniach - spotkałem dwóch teozofów, którzy przedstawili mnie pani Besant. Przeczytałem też Klucz do teozofii, który zachęcił mnie do studiowania książek o hinduizmie i otworzył mi oczy na fałszywość tezy forowanej przez misjonarzy, jakoby hinduizm był pełen zabobonów".

Besant i Gandhi stali się apostołami odrodzenia hinduizmu. Nowa przywódczyni teozofów uwierzyła, że w poprzednim wcieleniu była Hinduską, dlatego rozpoczęła wieloletnią walkę o wyzwolenie Indii. Przez pewien czas stała nawet na czele Indyjskiego Kongresu Narodowego. Kreowała również nowych przywódców hinduskich: to jej duchowym wychowankiem był późniejszy wieloletni premier Indii Jawaharlal Nehru. Kiedy w 1947 roku Anglicy wycofali się z subkontynentu, dziennikarze mieli prawo napisać, że nikt nie uczynił więcej dla wskrzeszenia indyjskiej dumy od Annie Besant. Republika Indii jest w dużym stopniu tworem teozofów.

W sojuszu z masonami...

Inaczej potoczyły się losy teozofów w Europie; swój rozwój i wpływy zawdzięczali sojuszowi z wolnomularstwem, a ściślej - jego niezbyt ortodoksyjną gałęzią Le Droit Humain (Prawo Człowieka).

Elita ruchu teozoficznego od początku usiłowała nawiązać ścisłe związki z wolnomularstwem. Na przeszkodzie stanęła jednak konstytucja doktora Andersona, uważanego za prawodawcę masonów wszystkich obrządków, która w artykule III mówi: "Niewolnicy, kobiety ani ludzie niemoralni i niehonorowi nie mogą być przyjęci do loży, lecz jedynie mężczyźni cieszący się dobrą opinią". A wśród teozofów kobiety dominowały zarówno liczebnie, jak i intelektualnie. Tymczasem pod koniec dziewiętnastego wieku ruch emancypacyjny czynił poważne postępy i wydawało się, że jest niemożliwe, aby przynajmniej niektórzy wolnomularze nie zrewidowali swoich poglądów.

Pierwszym z nich był francuski senator Georges Martin, który po konflikcie z Wielką Lożą Symboliczną Szkocką, której był członkiem, udzielił wtajemniczenia pierwszym trzynastu kobietom. Uroczystość odbyła się w marcu 1893 roku w paryskim salonie Marii de Vienne, założycielki Towarzystwa Karmienia Piersią Macierzyńską. Po przyjęciu jeszcze kilkunastu adeptek Martin utworzył Wielką Lożę Symboliczną Szkocką Mieszaną "Prawo Człowieka". Rok 1902 był niewątpliwie przełomowy dla nowego obrządku. Annie Besant, dowiedziawszy się o możliwości przyjmowania kobiet do wolnomularstwa, przybyła do Paryża wraz z sześcioma najbliższymi osobami. Wszystkim nadano pierwsze trzy stopnie. Po powrocie do Anglii założyli pierwszy warsztat obrządku mieszanego (Co - Masonery), który zyskał dużą popularność wśród tamtejszych teozofów. Za ich pośrednictwem rozpowszechnił się także w koloniach Imperium Brytyjskiego i w Ameryce Południowej. Besant osobiście założyła wpływową później lożę w Amsterdamie. W Stanach Zjednoczonych zaś Co - Masonery tworzyli głównie nowi imigranci z Europy, mający utrudniony dostęp do tradycyjnych lóż zdominowanych przez Anglosasów.

...i politykami

Na ziemiach polskich pierwsze kółka zwolenników Bławatskiej i Besant powstały dopiero w 1905 roku, i to wyraźnie z inspiracji teozofów rosyjskich. Sekretarzem pierwszej loży teozoficznej Alba został dyrektor Szkoły Sztuk Pięknych Kazimierz Strabowski. Wśród osób zainteresowanych wschodnim synkretyzmem byli znani literaci: Eliza Orzeszkowa, Tadeusz Miciński i Maria Rodziewiczówna. Obok nich znalazła się grupa wpływowych kobiet ze sfer mieszczańskich, inteligenckich, a nawet arystokracji. Pierwsza wojna światowa znacznie ograniczyła działalność teozofów; wielu z nich zajęło się działalnością niepodległościową.

W II Rzeczypospolitej teozofia i związane z nią kręgi masonerii uzyskały wręcz idealne warunki rozwoju. Wanda Dynowska, sekretarz Polskiego Towarzystwa Teozoficznego, i generał Michał Karaszewicz-Tokarzewski chcieli utworzyć w Polsce wolnomularstwo mieszane, skupiające w świecie tak wielu teozofów. Dynowska poinformowała o tym Józefa Piłsudskiego, który - wedle jej późniejszej relacji - "zainteresował się bardzo, wypytywał o wszystko, zastanawiał się długo, wreszcie powiedział, iż widzi nasze motywy, zgadza się z nimi, pozwala i zachęca, bylebym go zawsze o rozwoju prac informowała". Z takim poparciem teozofka wyjechała do Anglii, gdzie - wraz ze swoim towarzyszem z organizacji Tadeuszem Bibro - przystąpiła do loży obrządku mieszanego. Po powrocie do kraju utworzyła pierwsze kółko przekształcone wkrótce w lożę Orzeł Biały. Niebawem ruch zasiliła grupa oficerów-piłsudczyków zobowiązanych przez marszałka do wycofania się z masonerii innych rytów. Sam Piłsudski, według relacji Dynowskiej, bardzo interesował się nową formacją, wypytywał o członków, chciał być poinformowany o pracach i - jak sądzi autorka przekazu - lubił te relacje.

Deklaracja ideowa polskiej federacji Zakonu Zjednoczonego Wolnomularstwa "Prawo Człowieka" przygotowana w 1932 roku nosi wyraźne ślady wpływu teozofii. Autorzy piszą: "Zakon posiada swój system moralności, ukryty w alegoriach i przedstawiony w symbolach. Celem tego systemu jest dążenie, aby indywidualne osiągnięcia Jedynej Prawdy przejawiać w czynie zespołowego życia w szczupłym początkowo gronie Braci Zakonnych". Faktem jest jednak, że do polskiej federacji, oprócz teozofów, należeli również członkowie nie związani z tym ruchem. Niemniej loże Prawo Człowieka były ważnym miejscem propagowania idei Bławatskiej.

Towarzystwo Teozoficzne, którego pierwszoplanową postacią po przewrocie majowym stał się generał Karaszewicz-Tokarzewski (od lutego 1927 roku kierownik Biura Personalnego Ministerstwa Spraw Wojskowych), liczyło blisko 600 członków i dosyć regularnie wydawało swój periodyk Przegląd Teozoficzny. Być może to właśnie za sprawą Karaszewicza organizacja poparła rządy Piłsudskiego. Powoływanie się teozofów na wielką trójcę romantyczną, w szczególności na Słowackiego i jego Króla Ducha, współgrało z nastrojami elity piłsudczyków, deklaracje w rodzaju "wypowiedzieliśmy walkę wszystkiemu, co w Polsce małością jest i kłamstwem", były zgodne z hasłami moralnej sanacji. Dlatego też prasa piłsudczykowska w przychylnym tonie relacjonowała odczyty znanych teozofów, jak choćby Hindusa D. Rajagopala.

W podziemiu

Najpoważniejsze wpływy polityczne zdobyła loża Św. Graal, w której Bratem Czcigodnym przez kilka kadencji był właśnie generał Karaszewicz-Tokarzewski. Należał do niej również porucznik Zaćwilichowski, najbliższy współpracownik Kazimierza Bartla w czasach, gdy ten był premierem. Po przejściu do rezerwy pracował w MSZ i kilkakrotnie jeździł w ważnych misjach do Paryża i Genewy.

Pod koniec lat dwudziestych erygowano lożę Św. Michała Archanioła, do której należeli głównie wojskowi: komandor Bernard Miller, generał Pasłowski i Tadeusz Marceli Casperi-Chraszczewski z gabinetu wojskowego prezydenta. Teozofowie przywiązywali dużą wagę do zagadnień pedagogicznych, stąd też inna loża, Radosna Przyszłość, skupiająca siostry i braci zainteresowanych tymi problemami. Janusz Korczak, człowiek o poważnym dorobku pedagogicznym, lekarz i opiekun sierot, należał jednak do loży Gwiazda Morza i koncentrował swoje zainteresowania raczej na pracach kontemplacyjnych.

Trudno jest ocenić wpływ teozofii i związanego z nią obrządku wolnomularskiego na życie publiczne w Polsce międzywojennej, ale wydaje się, że był on mniejszy niż masonerii tradycyjnych rytów. Przypomnijmy jednak istotny epizod z początków okupacji. Po upadku Polski generał Karaszewicz-Tokarzewski został mianowany dowódcą konspiracyjnej organizacji Służba Zwycięstwu Polski i wykorzystał w jej działalności zaufanych ludzi z lóż ruchu Prawo Człowieka i Towarzystwa Teozoficznego. Gestapo o tym wiedziało i szczególnie interesowało się tymi organizacjami. Sam Karaszewicz-Tokarzewski czuł się na tyle związany z ruchem teozoficznym, że przebywając z armią polską na Środkowym Wschodzie, uzyskał od generała Andersa zgodę na odwiedzenie centrali ruchu w Adyarze.

Obecnie ruch liczy około 50 tysięcy członków (z czego ponad 5,5 tysiąca w USA) i ostatnio przejawia tendencję zniżkową. Ale jego idee wykazują ogromną i wciąż rosnącą siłę oddziaływania; idee teozoficzne wiążą się z nowymi prądami występującymi pod nazwą New Age.

Nowe Państwo: Andrzej Janecki - 14.09.2001

Data utworzenia: 28/11/2007 @ 13:03
Ostatnie zmiany: 12/04/2012 @ 05:31
Kategoria : ZAGADNIENIA OKOŁOREL.
Strona czytana 23550 razy


Wersja do druku Wersja do druku

 

Komentarze

Nikt jeszcze nie komentował tego artykułu.
Bądź pierwszy!

 
Trzecie Oczko


pliniusz-h-n.jpeg
bronk-podstawy-nauk-o-religii.jpg
apokryfy-nowego-testamentu.jpg
historia-irlandii.jpg
dogon-ya-gali.jpg
butterwick.jpg
IDEA-XIX-2007.png
NAPISY--1994.jpg
ramadan-i-kurban.png
stern-zlote-mysli.png
hinduizm_-k.jpg
anatomia hybrydy.jpg
mieszko-I-strzelczyk-1992.jpg
listy-prof.jpg
religierzymu.jpg
his-euro.jpg
girard-koziol.jpg
watykan-zd.jpg
pales.jpg
edda-lelewel-1828.jpg
markus-chrzesc.jpg
egipt-i-biblia-p-montet.jpeg
trevel-his-a.jpg
Jasienica-slowianski rodowod-1961.jpg
40-piesni-r.png
101-tore-murphy.jpg
polityka-jako-wyraz-lub-nastepstwo.jpg
chrzescjianstwo-rusi-k.jpg
Malinowski-Wierzenia_pierwotne.jpg
delitsh-babilon-i.jpg
u-schylku-starozytnosci-2014-a.jpg
zbikowski-legendy.jpg
Szyszko-Hinduizm-buddyzm-islam.jpg
putek-1966-mroki-s.jpg
przeinaczanie-jezusa-bart-ehrman.jpg
prawo-koscielne-kat.jpg
100-punk-zap.jpg
szrejter-mitologia.bmp
labuda-m.jpg
prawo-wyznaniowe-2011.png
Leeuw-fenomonologia.png
100_filmow_Lis.jpg
czarn-mwxxw.jpg
bravo.jpg
cyw-zyd.jpg
baschwitz-czarownice_dzieje.jpg
graves-mity-gr.jpg
nowe-ateny.jpg
1908-o-wolnosci.png
historia-pow-sredniowiecza-zientara.jpeg
his-p-k.jpg
psychoanaliza-i-religia.jpg
kissinger_dyplomacja.jpg
burszta-asteriks.png
ilustrowany-slownik-terminow-lit.jpg
od-mojzesza-do-mahometa-ke.jpg
niwinski-mity-symbole.jpg
nieznane-arch-mis.jpg
megalomania-narodowa-by.png
nor-davies-boze-igrzysko.jpg
Collectanea Theologica 83-2013-nr 4.jpg
czary-i-czarty-polskie-tuwim.jpg
leksykon-re.jpg
polska_mieszka_i1.jpg
ap06.jpg
historia-kosciola-2-600-1500.jpeg
Historia bez cenzury - Hartwig.jpeg
etnologia-religii-szyjewski.jpg
in-god-we-trust.png
pod-sztandarem-nieba-wiara-ktora-zabija-w-iext43267118.jpg
religie-sw.jpg
monarsze-sekrety-jankowski.jpeg
Mieszko_Pierwszy_Tajemniczy.jpg
krewzkrwijezusa.jpg
de-mello.jpg
eisenberg.jpg
fuld-krotka.jpg
margul-mity-z-pieciu.png
islam-wnuk.jpg
upaniszady-ut.jpg
erman-mity-s.jpg
niemcy500.jpg
polskie-n.jpg
haidit-prawy-umysl.jpg
etyka-prot-weber.jpg
mity-skandynawskie-ma.jpg
wiek-propagandy.jpg
ewolucja-boga.jpg
Saga-o-Nibelungach-Treumund.png
d-bog-urojony.jpg
Historia Czechoslowacji - Heck-Orzech.jpg
odrodzenie-2000-44.png
estreicher-zarys.jpg
bugaj-hermetyzm.jpg
historya-pow-h-3a.gif
podstaw-wiedzy-muzulmanskiej.PNG
pascal-mysli.jpg
ency-archeo-z-s.jpg
grabski-mieszko.jpg
lengauer-religijnosc.jpg
STUDIA-RELIGIOLOGICA-39_2006.jpg
bogowie-slowian-m.jpg
Rodzima wiara ukrainska - Lozko.jpg
ogarek-czoj.jpg
znak-1994-2-465.jpeg
wewior-wstepujac-w.jpg
zarys-h-sz.jpg
hall-heretycy.jpg
zli-papieze-c.jpg
wilson-krwawiacy.png
kultura-smierci-1.jpg
historia-mali-tymowski.jpeg
Szalenstwo w rel-swiata.jpg
klucz-niebieski-k.jpg
saggs.jpg
bancroft-wspolczesni.png
jero.jpg
mitologia-l-tur.jpg
o-duszy.jpg
mitoznawstwo-porownawcze.jpg
camus-eseje.jpg
milczenie-1-2012.jpg
swity-koszmar-haught.jpeg
Zycie-Buddy_1927.jpg
wzory-kultury-b.jpg
kompendium-nauki-sk.jpg
mysli-sw-jana-chr.png
mit-azteko1.jpg
heinemann-eunuchy.png
babilonskie-zaklecia.jpg
tylak-bog.jpg
klengel-his-sy.jpg
judyta-postac-b-granic.jpg
historia-wenecji_norwich.jpeg
e-jastrzebowska.jpg
polska-X-XI.jpg
COLLECTANEA-PHILOLOGICA-XX-2017.jpg
krotka-hi-islamu.png
tocqueville.jpg
malinowski-zsdzikich.jpg
religia-a-wspolczesne-stosunki-miedzynarodowe.jpeg
magia-i-religia.jpg
sachs_muzyka-wswieciestar.jpg
hyperborea-religia-grekow-gebura.jpg
zapomniane-n-strzelczyk.jpg
rozmyslania-marek-a 1913.jpg
rozmowy-z-diablem.jpg
Tako rzecze-zaratustra-1922-Nietzsche.jpeg
kaligula.jpg
przeglad-religioznawczy.png
konstytucja-laidler.jpg
swieci-nie-swieci.jpg
psychologia-religii-bernhard-grom.jpg
Historia-sztuki-eu_Meyer.png
demony-r.jpeg
meczenstwo_w_islamie.jpg
chrystianizacja-europy-kosciol.jpg
od-abrahama-do-ch.jpg
drioton-egipt-faraonow-2.jpg
Chiny-nowe.jpg
kartezjusz-roz.jpg
amsterd-abc.jpg
studia-theologica-varsaviensia-1977-1.jpg
Narody dawnej.jpg
jerzy-adamski-historia-l-f.jpg
tajemnice-smim.jpg
dynastia-piastow-ba.jpg
pilarczyk-literatura-zydowska.jpg
MACHIAVELLI-Ksiaze-1917.jpg
his-b-w.jpg

Rel-Club
Sonda
Czy jest Bóg?
 
Tak
Nie
Nie wiem
Jest kilku
Ja jestem Bogiem
Ta sonda jest bez sensu:)
Prosze zmienić sondę!
Wyniki
Szukaj



Artykuły

Zamknij => WISZNUIZM <<==

Zamknij - Japonia

Zamknij BUDDYZM - Lamaizm

Zamknij BUDDYZM - Polska

Zamknij BUDDYZM - Zen

Zamknij JUDAIZM - Mistyka

Zamknij NOWE RELIGIE

Zamknij NOWE RELIGIE - Artykuły Przekrojowe

Zamknij NOWE RELIGIE - Wprowadzenie

Zamknij POLSKA POGAŃSKA

Zamknij RELIGIE WYMARŁE - Archeologia

Zamknij RELIGIE WYMARŁE - Bałtowie

Zamknij RELIGIE WYMARŁE - Manicheizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Konfucjanizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Satanizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Sintoizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Taoizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Zaratustrianizm

-

Zamknij EUROPA I AZJA _ _ JAZYDYZM* <<==

Nasi Wierni

 8769273 odwiedzający

 170 odwiedzających online