Religioznawstwo
Zagadnienia Religijne
Europa Pogańska
Azja
Hinduizm i odłamy
Judaizm i odłamy
Chrześcijaństwo i odłamy
Islam i odłamy
Afryka
Ameryka
Australia i Oceania

CHRZEŚCIJAŃSTWO - Postacie Biblijne - Maria Magdalena - nawrócona grzesznica

Maria Magdalena pochodziła z Magdalii, miejscowości położonej między Kafarnaum a Tyberiadą, na zachodnim brzegu jeziora Genezaret. Była niezamężna, nie miała dzieci. Pozostawiła wszystko, co posiadała oraz całą swoją przeszłość i poszła za Jezusem. B. Witherington komentuje to następująco: „Nie było rzeczą niezwykłą, że kobiety wspierały rabbich i ich uczniów pieniędzmi, majętnościami czy strawą. Jednak opuszczenie przez kobietę domu i podróżowanie za rabbim było rzeczą nie tylko niespotykaną, lecz wręcz skandaliczną. Jeszcze bardziej skandaliczne było to, że kobiety zarówno powszechnie szanowane, jak i nie cieszące się dobrą reputacją, znajdowały się wśród podróżujących z Jezusem. Jezus zaakceptował tę jak na owe czasy nieprzyzwoitą wspólnotę uczniów złożoną z mężczyzn i kobiet jako zapowiedź nowej „rodziny”, którą chciał założyć. Dla Marii Magdaleny spotkanie z Chrystusem stało się przełomem. Był to przełom duchowy, jednak bardzo wcześnie zaczęto utożsamiać Marię Magdalenę z anonimową grzesznicą, ukazaną przez ewangelistę Łukasza, która odszukała Jezusa w domu faryzeusza i w zamian za swą pokorę i skruchę uzyskała odpuszczenie win. Połączono te dwie różne postacie a wizerunek Marii Magdaleny jako skruszonej jawnogrzesznicy zrobił w kulturze i sztuce zachodniego chrześcijaństwa zawrotną karierę.

Na obrazach uwiecznili ją: Tycjan, L. Le Nain, G. de La Toura, P. Puvis de Chavannes. Stała się bohaterką rozmaitych utworów literackich, np. Historii o chwalebnym zmartwychwstaniu Pańskim Mikołaja z Wilkowiecka, poematu Kazimierza Przerwy-Tetmajera Maria z Magdalii, jej postać wykorzystywali też Mikołaj Sęp–Szarzyński, Zbigniew Morsztyn, Szymon Szymonowic.

Maria Magdalena była obecna przy śmierci Jezusa i podczas złożenia Go do grobu: „Były tam również niewiasty, które przypatrywały się z daleka, między nimi Maria Magdalena, Maria, matka Jakuba Mniejszego i Józefa, i Salome.” (Mk 15, 40) Ona to właśnie jako pierwsza spotkała Jezusa po zmartwychwstaniu:

Maria Magdalena natomiast stała przed grobem płacząc. A kiedy płakała, nachyliła się do grobu i ujrzała dwóch aniołów w bieli, siedzących tam, gdzie leżało ciało Jezusa – jednego w miejscu głowy, drugiego w miejscu nóg. I rzekli do niej: Niewiasto, czemu płaczesz? Odpowiedziała im: Zabrano Pana mego i nie wiem, gdzie Go położono. Gdy to powiedziała, odwróciła się i ujrzała stojącego Jezusa, ale nie wiedziała, że to Jezus. Rzekł do niej Jezus: Niewiasto, czemu płaczesz? Kogo szukasz? Ona zaś sądząc, że to jest ogrodnik, powiedziała do Niego: Panie, jeśli ty Go przeniosłeś, powiedz mi, gdzie Go położyłeś, a ja Go wezmę. Jezus rzekł do niej: Mario! A ona obróciwszy się powiedziała do Niego po hebrajsku: Rabbuni, to znaczy: Nauczycielu! Rzekł do niej Jezus: Nie zatrzymuj Mnie, jeszcze bowiem nie wstąpiłem do Ojca. Natomiast udaj się do moich braci i powiedz im: Wstępuję do Ojca mego i Ojca waszego oraz do Boga mego i Boga waszego. Poszła Maria Magdalena, oznajmiając uczniom: Widziałam Pana i to mi powiedział”
(J 20, 11-18)

Jest to szczególne wyróżnienie dla Marii Magdaleny. Nazwano ją później „apostołką apostołów”. Jednak uczniowie Chrystusa nie uwierzyli w jej słowa. Wynikało to w głównej mierze z panujących wówczas zwyczajów. Świadectwo przedstawione przez kobietę nie miało mocy prawnej, kobiety nie mogły występować w roli świadka przed sądem. Apostołom nie mieściło się więc w głowie, że Jezus mógł powierzyć tak ważną misję kobiecie, choć Chrystus wielokrotnie udowadniał, iż nie zamierza się w tym względzie liczyć z obowiązującymi powszechnie zwyczajami. W historii zmartwychwstania Chrystusa zawarte jest, „oprócz podstawowej prawdy chrześcijaństwa i to dodatkowe przesłanie, że rygorystyczne uleganie powszechnym, uniwersalnym, z naszej oczywiście tylko perspektywy, normom, panującemu obyczajowi, może zamknąć nasze oczy i uszy na sprawy ważniejsze.” Apostołowie powoli wyzwalali się ze stereotypów, nawet kiedy Jezus przyszedł do nich musieli go dotknąć, by uwierzyć. Marii Magdalenie nie potrzebne były żadne „dowody”. Pobiegła, żeby zanieść uczniom radosną nowinę.

Naocznymi świadkami ukrzyżowania Jezusa i Jego pogrzebu były tylko kobiety. Uczniowie uciekli i ukrywali się. Było to w gruncie rzeczy zachowanie bardzo rozsądne. Okazywanie jawnej sympatii do skazanego na śmierć przez Rzymian mogło być niebezpieczne. Jak pisze Tacyt: „Ani krewnym, ani przyjaciołom nie było dane zbliżyć się, by opłakiwać ukrzyżowanego, nie wolno było nawet dłużej się mu przyglądać. Wokół stali wartownicy, którzy pilnowali, czy ktoś jakimś znakiem nie okazuje przypadkiem żalu.”

Kobiety czuły się w szczególny sposób związane z Jezusem. Ich gorliwość w okazywaniu Mu czci, także po utracie wszelkiej nadziei, sprawiła, że nie bały się żadnych kosztów, trudu, niebezpieczeństwa, czy niepewności w dotarciu do Niego. Łączność z Jezusem istniała dla nich w sposób oczywisty także po Jego śmierci i, jak zapewne myślały, po klęsce Jego misji. Dlatego próbowały uczynić coś przynajmniej dla Jego ciała. „Pomimo strachu nie chciały zrezygnować ze wspólnoty z Jezusem, kiedy On wisiał na krzyżu i pragnęły oddać Zmarłemu, tak jak to czyni zawsze rodzina, przynajmniej ostatnią posługę. Niewiasty także w beznadziejnej sytuacji nie odeszły od Jezusa i pierwsze oświadczyły, że On żyje.” Ich świadectwo mogło zostać zlekceważone, lecz na pewno nie niezauważone. Oczywiście ich tylko dyskretna obecność nie zmniejszyła poczucia osamotnienia Jezusa na krzyżu.

Pomimo, iż apostołami Jezusa byli sami mężczyźni, kobiety odgrywały w Jego działalności bardzo ważną rolę. Wprawdzie nie tworzyły najbliższego grona „współpracowników”, ale nie pozostawały też na uboczu. Ze względu na swoją zdolność empatii, brak niedowiarstwa, pełną akceptację dla czynów i słów swojego Nauczyciela, odgrywają jeżeli nie dominującą, to przynajmniej równorzędną rolę. Nie zmienił tego ani fakt redagowania tekstów Pisma św. przez mężczyzn, ani ówczesna kultura i obyczaje, zdecydowanie degradujące kobietę.

Największą tajemnicą Chrystusowej misji było zmartwychwstanie. Śmierć na krzyżu była odkupieniem ludzkich grzechów. Ale nie była końcem. Stała się początkiem. To dlatego chrześcijanie wierzą w życie pozagrobowe. Wierzą, że śmierć jest początkiem nowego, lepszego życia. Zanim jednak to zrozumieli musiało upłynąć sporo czasu. Tę niezrozumiałą dla ludzi prawdę Jezus objawia kobiecie. To dopiero ona zanosi ją apostołom. Charakterystyczna jest różnica w przyjęciu tej nowiny przez Marię Magdalenę i przez uczniów. Ona nie analizuje, nie sprawdza, nie docieka. Jej wiara jest tak wielka i tak szczera jak wiara dziecka. Ona kocha Jezusa. Może nie rozumie do końca, ale wierzy. Apostołowie nie wierzą. Dla nich Jezus jest człowiekiem i jako taki nie jest w stanie zmartwychwstać. Są „ślepi” na pewne sprawy. Dlatego Chrystus wybiera na „zwiastuna dobrej nowiny” kobietę. To niezwykłe wyróżnienie. Stanowi dowód na to, że płeć nie jest dla Jezusa istotna. Dla Niego istotna jest wiara.

W żadnym wypadku nie można więc stwierdzić, iż Pismo św. degraduje kobietę. Biorąc pod uwagę panujące wówczas zwyczaje trzeba by raczej powiedzieć o jej wywyższeniu. Maria Magdalena jest na to bardzo dobrym przykładem. Jej historia trwa do dnia dzisiejszego. Dzisiejszego symboliczny sposób Maria z Magdalii bierze udział w otwieraniu się każdego człowieka na dar wiary, będący darem miłości.

W świadomości ludzkiej trwa przeświadczenie o towarzyszących Jezusowi dwunastu apostołach. Na tej podstawie wyjaśnia się zakaz obejmowania godności kościelnych przez kobiety. Tymczasem ewangelista Łukasz zapisał: „Wędrował przez miasta i wsie, nauczając i głosząc Ewangelię o królestwie Bożym. A było z Nim Dwunastu oraz kilka kobiet, które uwolnił od złych duchów i od słabości: Maria, zwana Magdaleną, którą opuściło siedem złych duchów; Joanna, żona Chuzy, zarządcy u Heroda; Zuzanna i wiele innych, które im usługiwały ze swego mienia.” (Łk 8, 1-3)



Aleksandra Dudzisz - "Pozycja kobiety w Biblii" - fregment pracy magisterskiej

bibliografia:

Ks. W. Chrostowski, Rzeczywistość symbolika kobiety w Biblii, Pastorem, 14 (1) 2002, s. 20
M. Śnieciński, Od Ewy do Marii Magdaleny, Wrocław 1998, s. 180
A. Ohler, Postacie kobiet w Biblii, Kraków 1996, s. 172, 174

Paulina_____

Data utworzenia: 12/08/2007 @ 10:48
Ostatnie zmiany: 12/04/2012 @ 05:00
Kategoria : CHRZEŚCIJAŃSTWO - Postacie Biblijne
Strona czytana 20691 razy


Wersja do druku Wersja do druku

 

Komentarze


Komentarz #2 

autor : andrzej 05/03/2009 @ 13:29

szczesc boze.dlamnie osobisce cala strona chrzescijanstwie.jest bardzo interesujaco napisane.i lubie zgladac na tej stronie.

                   z powazaniem andrzej.

 


Komentarz #1 

autor : mix 16/10/2007 @ 19:11

uważam, że ten opis Marii Magdaleny jest bardzo zrozumiany i on ma w sobie dużo prawdy. Nic nie powinno nikogo zaskoczyć, ponieważ każdy kto uczy się religii powinien wiedzieć o takiej postaci jakby Maria Madgdalena.
 
Trzecie Oczko


Mieszko_Pierwszy_Tajemniczy.jpg
MACHIAVELLI-Ksiaze-1917.jpg
Tako rzecze-zaratustra-1922-Nietzsche.jpeg
baschwitz-czarownice_dzieje.jpg
ewolucja-boga.jpg
hyperborea-religia-grekow-gebura.jpg
mysli-sw-jana-chr.png
burszta-asteriks.png
malinowski-zsdzikich.jpg
znak-1994-2-465.jpeg
delitsh-babilon-i.jpg
Narody dawnej.jpg
kompendium-nauki-sk.jpg
religia-a-wspolczesne-stosunki-miedzynarodowe.jpeg
historia-kosciola-2-600-1500.jpeg
saggs.jpg
his-p-k.jpg
polska_mieszka_i1.jpg
putek-1966-mroki-s.jpg
Szyszko-Hinduizm-buddyzm-islam.jpg
wzory-kultury-b.jpg
kaligula.jpg
od-mojzesza-do-mahometa-ke.jpg
COLLECTANEA-PHILOLOGICA-XX-2017.jpg
eisenberg.jpg
etyka-prot-weber.jpg
IDEA-XIX-2007.png
szrejter-mitologia.bmp
lengauer-religijnosc.jpg
ilustrowany-slownik-terminow-lit.jpg
chrzescjianstwo-rusi-k.jpg
in-god-we-trust.png
kultura-smierci-1.jpg
psychologia-religii-bernhard-grom.jpg
konstytucja-laidler.jpg
STUDIA-RELIGIOLOGICA-39_2006.jpg
Saga-o-Nibelungach-Treumund.png
butterwick.jpg
swieci-nie-swieci.jpg
bancroft-wspolczesni.png
wiek-propagandy.jpg
judyta-postac-b-granic.jpg
odrodzenie-2000-44.png
bugaj-hermetyzm.jpg
e-jastrzebowska.jpg
sachs_muzyka-wswieciestar.jpg
Malinowski-Wierzenia_pierwotne.jpg
wewior-wstepujac-w.jpg
tocqueville.jpg
historya-pow-h-3a.gif
pod-sztandarem-nieba-wiara-ktora-zabija-w-iext43267118.jpg
tylak-bog.jpg
mitologia-l-tur.jpg
Szalenstwo w rel-swiata.jpg
amsterd-abc.jpg
bogowie-slowian-m.jpg
Chiny-nowe.jpg
upaniszady-ut.jpg
bronk-podstawy-nauk-o-religii.jpg
d-bog-urojony.jpg
demony-r.jpeg
polska-X-XI.jpg
kissinger_dyplomacja.jpg
krotka-hi-islamu.png
Leeuw-fenomonologia.png
Historia bez cenzury - Hartwig.jpeg
chrystianizacja-europy-kosciol.jpg
pilarczyk-literatura-zydowska.jpg
nieznane-arch-mis.jpg
islam-wnuk.jpg
przeglad-religioznawczy.png
mitoznawstwo-porownawcze.jpg
dogon-ya-gali.jpg
studia-theologica-varsaviensia-1977-1.jpg
jero.jpg
40-piesni-r.png
pascal-mysli.jpg
tajemnice-smim.jpg
drioton-egipt-faraonow-2.jpg
ramadan-i-kurban.png
babilonskie-zaklecia.jpg
girard-koziol.jpg
jerzy-adamski-historia-l-f.jpg
milczenie-1-2012.jpg
hall-heretycy.jpg
pales.jpg
ency-archeo-z-s.jpg
stern-zlote-mysli.png
ap06.jpg
his-euro.jpg
trevel-his-a.jpg
mit-azteko1.jpg
labuda-m.jpg
Zycie-Buddy_1927.jpg
Historia Czechoslowacji - Heck-Orzech.jpg
bravo.jpg
rozmyslania-marek-a 1913.jpg
etnologia-religii-szyjewski.jpg
nowe-ateny.jpg
niemcy500.jpg
krewzkrwijezusa.jpg
swity-koszmar-haught.jpeg
100-punk-zap.jpg
od-abrahama-do-ch.jpg
heinemann-eunuchy.png
ogarek-czoj.jpg
camus-eseje.jpg
apokryfy-nowego-testamentu.jpg
religierzymu.jpg
dynastia-piastow-ba.jpg
kartezjusz-roz.jpg
Jasienica-slowianski rodowod-1961.jpg
graves-mity-gr.jpg
erman-mity-s.jpg
1908-o-wolnosci.png
religie-sw.jpg
haidit-prawy-umysl.jpg
przeinaczanie-jezusa-bart-ehrman.jpg
fuld-krotka.jpg
Rodzima wiara ukrainska - Lozko.jpg
leksykon-re.jpg
o-duszy.jpg
Historia-sztuki-eu_Meyer.png
markus-chrzesc.jpg
prawo-wyznaniowe-2011.png
klengel-his-sy.jpg
rozmowy-z-diablem.jpg
de-mello.jpg
meczenstwo_w_islamie.jpg
margul-mity-z-pieciu.png
pliniusz-h-n.jpeg
cyw-zyd.jpg
anatomia hybrydy.jpg
zarys-h-sz.jpg
megalomania-narodowa-by.png
Collectanea Theologica 83-2013-nr 4.jpg
mieszko-I-strzelczyk-1992.jpg
wilson-krwawiacy.png
listy-prof.jpg
mity-skandynawskie-ma.jpg
NAPISY--1994.jpg
zli-papieze-c.jpg
klucz-niebieski-k.jpg
historia-wenecji_norwich.jpeg
his-b-w.jpg
historia-mali-tymowski.jpeg
estreicher-zarys.jpg
polityka-jako-wyraz-lub-nastepstwo.jpg
podstaw-wiedzy-muzulmanskiej.PNG
u-schylku-starozytnosci-2014-a.jpg
watykan-zd.jpg
grabski-mieszko.jpg
niwinski-mity-symbole.jpg
zbikowski-legendy.jpg
psychoanaliza-i-religia.jpg
prawo-koscielne-kat.jpg
historia-irlandii.jpg
hinduizm_-k.jpg
zapomniane-n-strzelczyk.jpg
czary-i-czarty-polskie-tuwim.jpg
101-tore-murphy.jpg
historia-pow-sredniowiecza-zientara.jpeg
czarn-mwxxw.jpg
monarsze-sekrety-jankowski.jpeg
polskie-n.jpg
edda-lelewel-1828.jpg
egipt-i-biblia-p-montet.jpeg
nor-davies-boze-igrzysko.jpg
100_filmow_Lis.jpg
magia-i-religia.jpg

Rel-Club
Sonda
Czy jest Bóg?
 
Tak
Nie
Nie wiem
Jest kilku
Ja jestem Bogiem
Ta sonda jest bez sensu:)
Prosze zmienić sondę!
Wyniki
Szukaj



Artykuły

Zamknij => WISZNUIZM <<==

Zamknij - Japonia

Zamknij BUDDYZM - Lamaizm

Zamknij BUDDYZM - Polska

Zamknij BUDDYZM - Zen

Zamknij JUDAIZM - Mistyka

Zamknij NOWE RELIGIE

Zamknij NOWE RELIGIE - Artykuły Przekrojowe

Zamknij NOWE RELIGIE - Wprowadzenie

Zamknij POLSKA POGAŃSKA

Zamknij RELIGIE WYMARŁE - Archeologia

Zamknij RELIGIE WYMARŁE - Bałtowie

Zamknij RELIGIE WYMARŁE - Manicheizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Konfucjanizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Satanizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Sintoizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Taoizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Zaratustrianizm

-

Zamknij EUROPA I AZJA _ _ JAZYDYZM* <<==

Nasi Wierni

 8769147 odwiedzający

 45 odwiedzających online