Religioznawstwo
Zagadnienia Religijne
Europa Pogańska
Azja
Hinduizm i odłamy
Judaizm i odłamy
Chrześcijaństwo i odłamy
Islam i odłamy
Afryka
Ameryka
Australia i Oceania

- Ameryka Północna - Pejotyzm


Pejotyzm


W PEJOTYSTYCZNYM KODEKSIE MORALNYM NAJISTOTNIEJSZYMI ZASADAMI SĄ WSZECHOGARNIAJĄCA BRATERSKA MIŁOŚĆ, OPIEKOWANIE SIĘ RODZINĄ, LICZENIE TYLKO NA SIEBIE ORAZ NIEUŻYWANIE ALKOHOLU.

Indianie Ameryki Północnej, szczególnie plemiona zamieszkujące obszary Wielkich Równin, wyznają religię zwaną pejotyzmem. Jest to religia synkretyczna, a jej nazwa wywodzi się od słowa peyotl, meksykańskiej nazwy rośliny z rodziny kaktusowatych, której ojczyzną jest północny Meksyk - otrzymuje się z niej używkę, zwaną pejotl. Spożycie tej rośliny wywołuje w pierwszej fazie bóle głowy, nudności, ślinotok, natomiast w drugiej - ożywienie umysłowe, poczucie błogiego nastroju oraz stany halucynacyjne. Miejscowa ludność wykorzystywała ją nie tylko w swoich praktykach religijnych, ale także leczniczych.

Pejotyzm jako religia łącząca znaczną część Indian Ameryki Północnej mógł pojawić się dopiero wówczas, gdy doszło - w następstwie ekspansji napływowej ludności białej - do takich zasadniczych zmian w życiu krajowców, jak porzucenie koczowniczego i przejście do osiadłego trybu życia, przemieszczenie się różnych (nierzadko zantagonizowanych) plemion indiańskich, załamanie się tradycyjnej kultury indiańskiej oraz zaadaptowanie wielu elementów kultury ludności białej, narodzenie się świadomości ponadplemiennej, a także ideologii panindiańskiej.

Proces tych zmian szczególnie intensywnie przebiegał w XIX wieku. Klęska Siuksów pod Wounded Knee w 1890 roku wpłynęła na wzrost liczby zwolenników pejotyzmu, religii, która w swej doktrynie społecznej głosiła konieczność przystosowania się do istniejących warunków oraz koegzystencji z białymi. W końcu XIX i w pierwszych dziesięcioleciach XX wieku upowszechniła się wśród plemion Wielkich Równin. Do jej najwcześniejszych wyznawców należeli Indianie z plemion: Apaczów Meskalero, Apaczów Lipan, Kiowa, Komanczów i Czejenów. Liczebnemu wzrostowi zwolenników pejotyzmu towarzyszyły próby utworzenia jednolitej organizacji oraz oficjalnego przedstawicielstwa. W 1914 roku powołano w Oklahomie Kościół Pierworodny Indian Oto (podobne przedstawicielstwa utworzyły również inne plemiona). W 1918 roku w El Reno (Oklahoma) doszło do spotkania przedstawicieli gmin wyznaniowych Czejenów, Indian Oto, Kiowa, Osedżów, Komanczów i Apaczów, którzy powołali do istnienia Kościół Amerykański (Native American Church). Kościół ten został oficjalnie uznany przez władze Stanów Zjednoczonych; dzisiaj skupia zdecydowaną większość wyznawców pejotyzmu. Pomimo niechętnego, a niekiedy wręcz wrogiego stosunku białej ludności (jego członkom stawiano między innymi zarzuty kultywowania indiańskiego separatyzmu, praktykowania narkomanii, a nawet składania ofiar z ludzi), poszerzał on nieustannie swoje wpływy.



Pejotyzm szybko rozpowszechnił się wśród plemion indiańskich zamieszkujących Wielkie Równiny. Na zdjęciu - przedstawiciel plemienia Siuksów (Dakota/Lakota Sioux)
Dakota/Lakota Sioux

Fot. Leszek Opioła

W doktrynie pejotyzmu widoczne jest łączenie elementów tradycyjnych wierzeń indiańskich z wierzeniami chrześcijańskimi; niektórzy z wyznawców tej religii, na przykład Indianie z plemienia Ute, traktują ją jako indiańską odmianę chrześcijaństwa. W tradycji indiańskiej głęboko zakorzeniona była idea Wielkiego Ducha (Manitu), przenikającego całą rzeczywistość i sprawującego nieustanną kontrolę nad wszystkimi wydarzeniami - tutaj utożsamiany jest on z Bogiem Ojcem, przy czym w wierzeniach jednych plemion przypisywana jest mu rola stwórcy wszechrzeczy, w innych zaś odmawia się mu takich kreacyjnych zdolności. Zapożyczony z wierzeń indiańskich Ptak Wodny oraz Duch Pejotowy przyjmują wiele atrybutów chrześcijańskiego Ducha Świętego; Duch Pejotowy, a także Pejotowa Kobieta utożsamiane bywają z Jezusem. Pejotystyczny panteon bóstw i istot wyposażonych w nadprzyrodzone moce jest bogaty oraz zróżnicowany.

Główną rolę odgrywa w tej religii wiara w niezwykłą moc
peyotlu, rośliny, którą Indianie mieli otrzymać bezpośrednio od Boga w celu ulżenia ich doczesnym niedolom oraz wspomożenia w kontaktach z siłami nadprzyrodzonymi. Roślinie tej przypisywana jest również moc oświecania umysłu ludzkiego i pomagania w realizacji pejotystycznego kodeksu moralnego. Kodeks ten - określany mianem Pejotowej Drogi - ma u podstaw zasadę wszechogarniającej braterskiej miłości, bezwarunkowego opiekowania się rodziną, liczenia tylko na siebie oraz nieużywania alkoholu. Z bardziej szczegółowych wskazań wynika, że człowiek powinien być uczciwy, dobroczynny, łagodny, opanowany, pracowity, gospodarny i oszczędny (ale nie skąpy).

Przemieszanie elementów indiańskiej tradycji z elementami wiary chrześcijańskiej widoczne jest również w sferze pejotystycznej obrzędowości. Pomimo sporego zróżnicowania, ma ona wiele cech wspólnych wszystkim grupom wyznawców. Tak więc uroczystości religijne (nazywane "spotkaniami") zaczynają się zwykle w sobotę wieczorem i trwają do wieczora dnia następnego. Odbywają się one w specjalnie do tego celu przystosowanym namiocie, baraku lub czasami na wolnym powietrzu. W miejscu sakralnym Przywódca uroczystości wcześniej przygotowuje ołtarz - stanowi go kopczyk w kształcie półksiężyca usypany z ziemi, przed którym płonie ognisko. Do przedmiotów rytualnych należą: bęben, wachlarz z piór, grzechotka, laska, z reguły ozdobiona na końcu pękiem piór, gwizdek, a niekiedy również Biblia (kładziona jest na ołtarzu, obok woreczka z plastrami peyotlu).

Biorący udział w uroczystości wprowadzani są przez Przywódcę do świątyni lub na wyznaczony na wolnym powietrzu obszar sakralny i zajmują miejsca w półkolu. W czynnościach obrzędowych Przywódcy pomagają Główny Bębnista, Strażnik Kadzidła Cedrowego oraz Strażnik Ognia. Spożycie peyotlu poprzedzone jest kazaniem Przywódcy, wypaleniem rytualnego papierosa, indywidualnymi i zbiorowymi modlitwami oraz oczyszczeniem ust liściem szałwii.

Po spożyciu pierwszej porcji peyotlu (z reguły nie więcej niż czterech plasterków) następują rytualne śpiewy, w których nierzadko pojawiają się zapożyczenia z pieśni chrześcijańskich - towarzyszy im bicie w bęben oraz dźwięk grzechotki. Około północy zaczyna się tzw. ceremonia wody - jej rytualne picie - powtarzana nad ranem. Następuje kolejne spożycie peyotlu (w trakcie "spotkania" każdy z jego uczestników spożywa od 8 do 40 plasterków) oraz odmówienie kolejnych modlitw. Rano wszyscy uczestniczą we wspólnym śniadaniu, a po południu w obiedzie.

Na przełomie lat dwudziestych i trzydziestych wyznawcami pejotyzmu było ponad 30% wszystkich Indian zamieszkujących Amerykę Północną, a w latach sześćdziesiątych było ich już ponad 50% - około 250 tys. osób.

******
Zbigniew Drozdowicz - Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 6/1997

Prof. dr hab. ZBIGNIEW DROZDOWICZ, filozof i religioznawca, jest kierownikiem Zakładu Historii i Filozofii Religii Instytutu Filozofii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Data utworzenia: 28/11/2007 @ 15:08
Ostatnie zmiany: 06/08/2011 @ 18:35
Kategoria : - Ameryka Północna
Strona czytana 22728 razy


Wersja do druku Wersja do druku

 

Komentarze


Komentarz #1 

autor : Szalona_Kapibara 18/11/2024 @ 13:24

Bardzo pomógł mi ten artykuł, jestem wdzięcznak
 
Trzecie Oczko


saggs.jpg
szrejter-mitologia.bmp
bancroft-wspolczesni.png
jero.jpg
sachs_muzyka-wswieciestar.jpg
upaniszady-ut.jpg
stern-zlote-mysli.png
apokryfy-nowego-testamentu.jpg
islam-wnuk.jpg
Historia bez cenzury - Hartwig.jpeg
girard-koziol.jpg
zapomniane-n-strzelczyk.jpg
religie-sw.jpg
delitsh-babilon-i.jpg
kissinger_dyplomacja.jpg
Szalenstwo w rel-swiata.jpg
polska-X-XI.jpg
Narody dawnej.jpg
zli-papieze-c.jpg
podstaw-wiedzy-muzulmanskiej.PNG
bogowie-slowian-m.jpg
Zycie-Buddy_1927.jpg
eisenberg.jpg
pod-sztandarem-nieba-wiara-ktora-zabija-w-iext43267118.jpg
pliniusz-h-n.jpeg
Chiny-nowe.jpg
demony-r.jpeg
his-b-w.jpg
drioton-egipt-faraonow-2.jpg
bronk-podstawy-nauk-o-religii.jpg
101-tore-murphy.jpg
pascal-mysli.jpg
dogon-ya-gali.jpg
de-mello.jpg
nor-davies-boze-igrzysko.jpg
watykan-zd.jpg
Tako rzecze-zaratustra-1922-Nietzsche.jpeg
cyw-zyd.jpg
nowe-ateny.jpg
his-euro.jpg
wzory-kultury-b.jpg
edda-lelewel-1828.jpg
mysli-sw-jana-chr.png
wilson-krwawiacy.png
in-god-we-trust.png
jerzy-adamski-historia-l-f.jpg
MACHIAVELLI-Ksiaze-1917.jpg
ogarek-czoj.jpg
historya-pow-h-3a.gif
chrystianizacja-europy-kosciol.jpg
etyka-prot-weber.jpg
od-abrahama-do-ch.jpg
babilonskie-zaklecia.jpg
magia-i-religia.jpg
bugaj-hermetyzm.jpg
pales.jpg
kultura-smierci-1.jpg
zbikowski-legendy.jpg
rozmyslania-marek-a 1913.jpg
polska_mieszka_i1.jpg
tocqueville.jpg
graves-mity-gr.jpg
zarys-h-sz.jpg
listy-prof.jpg
heinemann-eunuchy.png
amsterd-abc.jpg
Rodzima wiara ukrainska - Lozko.jpg
Leeuw-fenomonologia.png
przeglad-religioznawczy.png
o-duszy.jpg
putek-1966-mroki-s.jpg
COLLECTANEA-PHILOLOGICA-XX-2017.jpg
burszta-asteriks.png
monarsze-sekrety-jankowski.jpeg
kompendium-nauki-sk.jpg
butterwick.jpg
przeinaczanie-jezusa-bart-ehrman.jpg
pilarczyk-literatura-zydowska.jpg
lengauer-religijnosc.jpg
grabski-mieszko.jpg
hinduizm_-k.jpg
klucz-niebieski-k.jpg
czarn-mwxxw.jpg
fuld-krotka.jpg
100-punk-zap.jpg
mity-skandynawskie-ma.jpg
studia-theologica-varsaviensia-1977-1.jpg
estreicher-zarys.jpg
anatomia hybrydy.jpg
ap06.jpg
baschwitz-czarownice_dzieje.jpg
historia-kosciola-2-600-1500.jpeg
mitologia-l-tur.jpg
haidit-prawy-umysl.jpg
leksykon-re.jpg
40-piesni-r.png
Saga-o-Nibelungach-Treumund.png
historia-pow-sredniowiecza-zientara.jpeg
NAPISY--1994.jpg
hyperborea-religia-grekow-gebura.jpg
niwinski-mity-symbole.jpg
milczenie-1-2012.jpg
Mieszko_Pierwszy_Tajemniczy.jpg
wiek-propagandy.jpg
Collectanea Theologica 83-2013-nr 4.jpg
etnologia-religii-szyjewski.jpg
konstytucja-laidler.jpg
kartezjusz-roz.jpg
nieznane-arch-mis.jpg
ramadan-i-kurban.png
tylak-bog.jpg
religierzymu.jpg
swity-koszmar-haught.jpeg
Historia-sztuki-eu_Meyer.png
1908-o-wolnosci.png
historia-wenecji_norwich.jpeg
hall-heretycy.jpg
chrzescjianstwo-rusi-k.jpg
niemcy500.jpg
mitoznawstwo-porownawcze.jpg
trevel-his-a.jpg
ewolucja-boga.jpg
historia-irlandii.jpg
czary-i-czarty-polskie-tuwim.jpg
krotka-hi-islamu.png
labuda-m.jpg
margul-mity-z-pieciu.png
tajemnice-smim.jpg
IDEA-XIX-2007.png
his-p-k.jpg
odrodzenie-2000-44.png
historia-mali-tymowski.jpeg
znak-1994-2-465.jpeg
prawo-wyznaniowe-2011.png
Jasienica-slowianski rodowod-1961.jpg
polskie-n.jpg
mit-azteko1.jpg
judyta-postac-b-granic.jpg
malinowski-zsdzikich.jpg
e-jastrzebowska.jpg
u-schylku-starozytnosci-2014-a.jpg
ency-archeo-z-s.jpg
meczenstwo_w_islamie.jpg
bravo.jpg
camus-eseje.jpg
psychoanaliza-i-religia.jpg
erman-mity-s.jpg
klengel-his-sy.jpg
d-bog-urojony.jpg
megalomania-narodowa-by.png
wewior-wstepujac-w.jpg
markus-chrzesc.jpg
ilustrowany-slownik-terminow-lit.jpg
rozmowy-z-diablem.jpg
psychologia-religii-bernhard-grom.jpg
STUDIA-RELIGIOLOGICA-39_2006.jpg
religia-a-wspolczesne-stosunki-miedzynarodowe.jpeg
Historia Czechoslowacji - Heck-Orzech.jpg
od-mojzesza-do-mahometa-ke.jpg
krewzkrwijezusa.jpg
mieszko-I-strzelczyk-1992.jpg
swieci-nie-swieci.jpg
Szyszko-Hinduizm-buddyzm-islam.jpg
kaligula.jpg
prawo-koscielne-kat.jpg
Malinowski-Wierzenia_pierwotne.jpg
polityka-jako-wyraz-lub-nastepstwo.jpg
egipt-i-biblia-p-montet.jpeg
dynastia-piastow-ba.jpg
100_filmow_Lis.jpg

Rel-Club
Sonda
Czy jest Bóg?
 
Tak
Nie
Nie wiem
Jest kilku
Ja jestem Bogiem
Ta sonda jest bez sensu:)
Prosze zmienić sondę!
Wyniki
Szukaj



Artykuły

Zamknij => WISZNUIZM <<==

Zamknij - Japonia

Zamknij BUDDYZM - Lamaizm

Zamknij BUDDYZM - Polska

Zamknij BUDDYZM - Zen

Zamknij JUDAIZM - Mistyka

Zamknij NOWE RELIGIE

Zamknij NOWE RELIGIE - Artykuły Przekrojowe

Zamknij NOWE RELIGIE - Wprowadzenie

Zamknij POLSKA POGAŃSKA

Zamknij RELIGIE WYMARŁE - Archeologia

Zamknij RELIGIE WYMARŁE - Bałtowie

Zamknij RELIGIE WYMARŁE - Manicheizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Konfucjanizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Satanizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Sintoizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Taoizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Zaratustrianizm

-

Zamknij EUROPA I AZJA _ _ JAZYDYZM* <<==

Nasi Wierni

 8769098 odwiedzający

 38 odwiedzających online