Religioznawstwo
Zagadnienia Religijne
Europa Pogańska
Azja
Hinduizm i odłamy
Judaizm i odłamy
Chrześcijaństwo i odłamy
Islam i odłamy
Afryka
Ameryka
Australia i Oceania

Święta - 31 październik - Halloween

Skąd wzięły się Zaduszki, Dzień Wszystkich Świętych i Halloween


Melancholijna atmosfera panująca w Polsce w uroczystość Wszystkich Świętych - 1 listopada - wynika z przeniesienia na ten dzień nastroju, który właściwszy byłby 2 listopada, kiedy w kalendarzu liturgicznym przypada wspomnienie Wszystkich Wiernych Zmarłych (Zaduszki). W odróżnieniu od Wszystkich Świętych, 2 listopada poświęcony jest modlitwom za osoby zmarłe, które oczekują w czyśćcu na ostateczne pojednanie się z Bogiem.

"Martyrologium Rzymskie" - czyli spis wszystkich świętych i błogosławionych wpisanych do oficjalnego kalendarza Kościoła rzymskokatolickiego tak wyjaśnia istotę Dnia Zadusznego: "Kościół, wspólna i kochająca Matka, oddawszy należną cześć wszystkim swoim dzieciom, radującym się już w niebie, stara się teraz gorącymi modłami do Chrystusa, swego Pana i Oblubieńca, przyjść z pomocą wszystkim jeszcze w czyśćcu cierpiącym, aby jak najrychlej mogli dojść do społeczności z błogosławionymi w radości wiekuistej".

Dzień szczególnych modłów za dusze zmarłych - Zaduszki - po raz pierwszy w Kościele obchodzony był w X wieku (998 r.) z inicjatywy św. Odylona, piątego z kolei opata słynnego klasztoru benedyktynów w Cluny. Wkrótce wspomnienie Wszystkich Wiernych Zmarłych rozpowszechniło się, i w XIV wieku zostało wprowadzone do liturgii rzymskiej i upowszechnione w całym Kościele.

Natomiast 1 listopada obchodzona jest uroczystość Wszystkich Świętych.

Pierwsze oznaki kultu tak zwanych wyznawców - ludzi, którzy nie ponieśli śmierci męczeńskiej, ale żyli i umarli w opinii świętości, pojawiły się dopiero w IV stuleciu po Chrystusie. Początkowo kult poszczególnych świętych rozwijał się w gminach, które były świadkami ich męczeństwa lub świątobliwego życia, szybko jednak przekroczył granice lokalnych Kościołów.

Pomysł, aby wszystkim męczennikom, znanym i nieznanym, oddawać cześć w jednym dniu roku, zrodził się w IV wieku w Antiochii. Dzień ten obchodzono tam w niedzielę po Zesłaniu Ducha Świętego - a więc wiosną. W Syrii podobne święto zaczęto obchodzić w piątek po Wielkanocy, a w Edessie dniem wspominania wszystkich męczenników został 13 maja.

Dopiero w 834 roku papież Grzegorz IV wprowadził do Kościoła uroczystość Wszystkich Świętych w dniu 1 listopada. Odtąd tego dnia Kościół oddaje cześć wszystkim, którzy już dostąpili chwały zbawienia w niebie. Zarówno tym, których Kościół wyniósł na ołtarze przez kanonizacje i beatyfikacje, jak i tym, o których nie wiemy. Można powiedzieć, że dzień Wszystkich Świętych to wspomnienie wszystkich naszych patronów - powszechne imieniny.

Wspomnienie Wszystkich Świętych około roku 800 obchodzono w Irlandii, Bawarii i w Galii zgodnie z celtycką tradycją jesienią, w ostatni dzień roku. Według Celtów przypadał on na przełomie naszej jesieni i zimy.

W kalendarzu celtyckim 31 października był dniem przesilenia zimowego, a zarazem nazwą pierwszego miesiąca roku. Tego dnia obchodzono jedno z najważniejszych świąt - Samhain. Zgodnie z rytami odnowy wygaszano wtedy ogień na ołtarzach i zapalano nowy. W wigilię tego dnia obchodzono celtyckie święto zmarłych. Właśnie z tych celtyckich zwyczajów wywodzi się amerykański Halloween, który wraz z globalizacją zawojował świat. Większość przebrań halloweenowych to reminiscencja obrzędów druidycznego nowego roku.

Nazwa "Halloween" (wymowa: halo-łin) jest przeróbką angielskiego "All Hollows Eve" (ol-holołs-iw), co znaczy: Wigilia Wszystkich Świętych, w połączeniu z celtyckim Samhain (wymawiane: soł-łin).

Samhain świętowano aż dziewięć dni, a święto to rozpalało wyobraźnię Celtów. Na poziomie materialnym był to czas przygotowywania zapasów na zimę, czas powrotu do zimowych osad ludzi i bydła z letniego wypasu oraz pora wzmocnienia rodzinnych i towarzyskich więzów. Nastawał czas wspólnoty i opowieści. W przeddzień Samhain obchodzono Fleadh nan Mairbh - święto zmarłych, niezwykle ważne dla Celtów, dla których od samej śmierci znacznie większe znaczenie miała śmierć z honorem i życie w pamięci klanu.

W czasie Fleadh nan Mairbh zanikała bariera pomiędzy światem zmarłych i żywych, a duchy zmarłych oraz te, które jeszcze się nie narodziły się w ciele, miały - jak wierzyli Celtowie - przechadzać się wśród żywych. Tego szczególnego dnia nie należało pozostawać w samotności czy opuszczeniu.

W dniu 1 listopada - celtyckiego Nowego Roku, składano słońcu ofiarę - nie tylko ze zwierząt, ale nawet z ludzi. Rozpalano ogniska. Celtowie wierzyli bowiem, że w ten sposób mogą wspomóc boga słońca, który słabł ze schyłkiem lata i jesienią wydawał się słabszy niż bóg śmierci. Wierzyli też, że jasny ogień odpędzi złe duchy i skieruje je na inne drogi.

W wigilię Samhain Celtowie bali się bardziej niż jakiegokolwiek innego dnia - złe duchy krążyły wszędzie. I być może stąd wziął się zwyczaj zakładania halloweenowych masek lub malowania na czarno twarzy: aby nie zostać rozpoznanym i zabranym przez duchy. Mówiono również, że różnego rodzaju zaklęcia i czary podczas wigilii Samhain posiadały szczególną moc.

Kultywowane w USA podczas Halloween obyczaje zostały przeniesione przez imigrantów irlandzkich, w czasie największej fali imigracji z lat 40. XIX wieku, spowodowanej głodem ziemniaczanym w Irlandii.

W Polsce tradycja Dnia Zadusznego zaczęła się tworzyć już w wieku XII, a z końcem XV była znana w całym kraju. Liturgię mszy świętej uzupełniało kazanie z "wypominkami". Odprawiane na cmentarzach "wypominki" - modlitwy połączone z wywoływaniem imion i nazwisk zmarłych sięgają swymi korzeniami czasów apostolskich, a wzmianki o zapisywaniu w specjalnych księgach imion osób zmarłych znaleźć można w Piśmie Świętym Starego Testamentu.

Do innych zwyczajów katolickich związanych z dniami 1 i 2 listopada należy również możliwość uzyskania odpustu zupełnego, za pobożne odwiedzenie cmentarza w dniach między l a 8 listopada i jednoczesną modlitwę za zmarłych.

Z wierzeń mieszających chrześcijaństwo ze starszymi obrzędami pogańskimi przetrwały do XIX wieku w Polsce wierzenia, że w noc przed Zaduszkami dusze zmarłych zstępują na jeden dzień na ziemię z czyśćca, gdzie w płomieniach oczyszczają się ze swoich grzechów. Powracają tam, gdzie żyły w ciele i proszą o ofiary i modlitwy. Przypominają o sobie hałasowaniem: stukaniem, skrzypieniem furtek i sprzętów; ukazują się także jako cienie lub światełka. Pozostawiano im jedzenie i palono do późna w piecu, by zziębnięte mogły się ogrzać.

Duszyczkom czyśćcowym starano się nieść pomoc poprzez modlitwy i jałmużny dla ubogich. Tradycje te przetrwały - w formie rozdawnictwa chleba ubogim przed kościołami i cmentarzami w Dzień Zaduszny - aż do XX wieku. KLM

PAP - Nauka w Polsce - 2007


Data utworzenia: 04/01/2008 @ 02:39
Ostatnie zmiany: 12/04/2012 @ 07:21
Kategoria : Święta
Strona czytana 16142 razy


Wersja do druku Wersja do druku

 

Komentarze

Nikt jeszcze nie komentował tego artykułu.
Bądź pierwszy!

 
Trzecie Oczko


dynastia-piastow-ba.jpg
tocqueville.jpg
prawo-koscielne-kat.jpg
his-euro.jpg
psychologia-religii-bernhard-grom.jpg
mieszko-I-strzelczyk-1992.jpg
100-punk-zap.jpg
Chiny-nowe.jpg
o-duszy.jpg
fuld-krotka.jpg
religie-sw.jpg
cyw-zyd.jpg
historia-pow-sredniowiecza-zientara.jpeg
ogarek-czoj.jpg
historia-wenecji_norwich.jpeg
kissinger_dyplomacja.jpg
heinemann-eunuchy.png
kartezjusz-roz.jpg
ency-archeo-z-s.jpg
IDEA-XIX-2007.png
ap06.jpg
monarsze-sekrety-jankowski.jpeg
zarys-h-sz.jpg
nor-davies-boze-igrzysko.jpg
pliniusz-h-n.jpeg
klengel-his-sy.jpg
chrzescjianstwo-rusi-k.jpg
delitsh-babilon-i.jpg
historia-kosciola-2-600-1500.jpeg
bronk-podstawy-nauk-o-religii.jpg
his-p-k.jpg
bugaj-hermetyzm.jpg
bancroft-wspolczesni.png
polska-X-XI.jpg
eisenberg.jpg
psychoanaliza-i-religia.jpg
girard-koziol.jpg
megalomania-narodowa-by.png
1908-o-wolnosci.png
krotka-hi-islamu.png
listy-prof.jpg
his-b-w.jpg
Zycie-Buddy_1927.jpg
Leeuw-fenomonologia.png
edda-lelewel-1828.jpg
amsterd-abc.jpg
historia-irlandii.jpg
kompendium-nauki-sk.jpg
czary-i-czarty-polskie-tuwim.jpg
prawo-wyznaniowe-2011.png
Collectanea Theologica 83-2013-nr 4.jpg
przeinaczanie-jezusa-bart-ehrman.jpg
polityka-jako-wyraz-lub-nastepstwo.jpg
hall-heretycy.jpg
krewzkrwijezusa.jpg
jerzy-adamski-historia-l-f.jpg
podstaw-wiedzy-muzulmanskiej.PNG
upaniszady-ut.jpg
pod-sztandarem-nieba-wiara-ktora-zabija-w-iext43267118.jpg
estreicher-zarys.jpg
niwinski-mity-symbole.jpg
trevel-his-a.jpg
NAPISY--1994.jpg
judyta-postac-b-granic.jpg
sachs_muzyka-wswieciestar.jpg
bogowie-slowian-m.jpg
magia-i-religia.jpg
mity-skandynawskie-ma.jpg
wzory-kultury-b.jpg
nieznane-arch-mis.jpg
mitoznawstwo-porownawcze.jpg
egipt-i-biblia-p-montet.jpeg
przeglad-religioznawczy.png
hinduizm_-k.jpg
swity-koszmar-haught.jpeg
Malinowski-Wierzenia_pierwotne.jpg
STUDIA-RELIGIOLOGICA-39_2006.jpg
mit-azteko1.jpg
swieci-nie-swieci.jpg
Tako rzecze-zaratustra-1922-Nietzsche.jpeg
labuda-m.jpg
Historia Czechoslowacji - Heck-Orzech.jpg
nowe-ateny.jpg
Mieszko_Pierwszy_Tajemniczy.jpg
burszta-asteriks.png
rozmyslania-marek-a 1913.jpg
Szalenstwo w rel-swiata.jpg
in-god-we-trust.png
leksykon-re.jpg
niemcy500.jpg
szrejter-mitologia.bmp
polskie-n.jpg
znak-1994-2-465.jpeg
hyperborea-religia-grekow-gebura.jpg
COLLECTANEA-PHILOLOGICA-XX-2017.jpg
lengauer-religijnosc.jpg
wiek-propagandy.jpg
religia-a-wspolczesne-stosunki-miedzynarodowe.jpeg
milczenie-1-2012.jpg
graves-mity-gr.jpg
markus-chrzesc.jpg
pilarczyk-literatura-zydowska.jpg
dogon-ya-gali.jpg
historia-mali-tymowski.jpeg
erman-mity-s.jpg
religierzymu.jpg
babilonskie-zaklecia.jpg
jero.jpg
Narody dawnej.jpg
Historia bez cenzury - Hartwig.jpeg
zapomniane-n-strzelczyk.jpg
Rodzima wiara ukrainska - Lozko.jpg
bravo.jpg
pascal-mysli.jpg
Szyszko-Hinduizm-buddyzm-islam.jpg
malinowski-zsdzikich.jpg
101-tore-murphy.jpg
butterwick.jpg
grabski-mieszko.jpg
kaligula.jpg
studia-theologica-varsaviensia-1977-1.jpg
rozmowy-z-diablem.jpg
100_filmow_Lis.jpg
klucz-niebieski-k.jpg
camus-eseje.jpg
czarn-mwxxw.jpg
Historia-sztuki-eu_Meyer.png
haidit-prawy-umysl.jpg
polska_mieszka_i1.jpg
de-mello.jpg
islam-wnuk.jpg
tylak-bog.jpg
Saga-o-Nibelungach-Treumund.png
ewolucja-boga.jpg
od-abrahama-do-ch.jpg
anatomia hybrydy.jpg
pales.jpg
etnologia-religii-szyjewski.jpg
historya-pow-h-3a.gif
watykan-zd.jpg
Jasienica-slowianski rodowod-1961.jpg
e-jastrzebowska.jpg
saggs.jpg
tajemnice-smim.jpg
mysli-sw-jana-chr.png
konstytucja-laidler.jpg
odrodzenie-2000-44.png
etyka-prot-weber.jpg
putek-1966-mroki-s.jpg
od-mojzesza-do-mahometa-ke.jpg
ramadan-i-kurban.png
demony-r.jpeg
MACHIAVELLI-Ksiaze-1917.jpg
chrystianizacja-europy-kosciol.jpg
wewior-wstepujac-w.jpg
apokryfy-nowego-testamentu.jpg
drioton-egipt-faraonow-2.jpg
zli-papieze-c.jpg
kultura-smierci-1.jpg
zbikowski-legendy.jpg
u-schylku-starozytnosci-2014-a.jpg
d-bog-urojony.jpg
margul-mity-z-pieciu.png
40-piesni-r.png
baschwitz-czarownice_dzieje.jpg
meczenstwo_w_islamie.jpg
stern-zlote-mysli.png
wilson-krwawiacy.png
mitologia-l-tur.jpg
ilustrowany-slownik-terminow-lit.jpg

Rel-Club
Sonda
Czy jest Bóg?
 
Tak
Nie
Nie wiem
Jest kilku
Ja jestem Bogiem
Ta sonda jest bez sensu:)
Prosze zmienić sondę!
Wyniki
Szukaj



Artykuły

Zamknij => WISZNUIZM <<==

Zamknij - Japonia

Zamknij BUDDYZM - Lamaizm

Zamknij BUDDYZM - Polska

Zamknij BUDDYZM - Zen

Zamknij JUDAIZM - Mistyka

Zamknij NOWE RELIGIE

Zamknij NOWE RELIGIE - Artykuły Przekrojowe

Zamknij NOWE RELIGIE - Wprowadzenie

Zamknij POLSKA POGAŃSKA

Zamknij RELIGIE WYMARŁE - Archeologia

Zamknij RELIGIE WYMARŁE - Bałtowie

Zamknij RELIGIE WYMARŁE - Manicheizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Konfucjanizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Satanizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Sintoizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Taoizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Zaratustrianizm

-

Zamknij EUROPA I AZJA _ _ JAZYDYZM* <<==

Nasi Wierni

 8769099 odwiedzający

 39 odwiedzających online