Religioznawstwo
Zagadnienia Religijne
Europa Pogańska
Azja
Hinduizm i odłamy
Judaizm i odłamy
Chrześcijaństwo i odłamy
Islam i odłamy
Afryka
Ameryka
Australia i Oceania

Religie a filozofia - John Locke o Bogu

John Locke o Bogu


O naszej wiedzy o istnieniu Boga

§ 1. Jakkolwiek Bóg nie dał nam idei wrodzonej samego siebie, jakkolwiek nie wyrył w naszych duszach pierwotnych znaków, z których moglibyśmy odczytać jego byt, to jednak, obdarowawszy nas zdolnościami będącymi naszym duchowym wyposażeniem, nie pozostawił nas bez świadectwa o sobie: mamy przecież doznanie zmysłowe, postrzeżenie, rozum, i dopóki możemy myśleć o samym sobie, nie może nam brakować jasnego dowodu jego istnienia. Nie możemy też słusznie utyskiwać na swą niewiedzę w sprawie tak ogromnej wagi, skoro Bóg tak hojnie wyposażył nas w środki, które pozwalają nam znaleźć go i poznać, o ile to niezbędne dla osiągnięcia celu naszego istnienia i dla tak doniosłej sprawy naszej szczęśliwości. Lecz chociaż jest to prawda najoczywistsza ze wszystkich, jakie rozum wykrywa, i chociaż jej pewność (jeśli nie jestem w błędzie) równa jest pewności matematycznej, to przecież trzeba w tej sprawie namysłu i uwagi, a umysł musi włożyć wysiłek w to, aby prawdę tę wyprowadzić poprawnie z jakiegoś poznania intuicyjnego; w przeciwnym bowiem razie pozostawalibyśmy co do tego zdania w niepewności i niewiedzy, podobnie jak co do innych zdań, których można dowieść w jasny sposób. Aby więc pokazać, że jesteśmy zdolni wiedzieć, to znaczy: mieć pewność, iż Bóg jest, i jaką drogą możemy dojść do tej pewności, nie musimy, moim zdaniem, sięgać poza siebie i poza tę niewątpliwą wiedzę, jaką mamy o swym własnym istnieniu.

§ 2. Sądzę, że nie ulega wątpliwości, iż każdy z nas ma jasną ideę własnego swego istnienia; każdy wie z pewnością, że istnieje i jest czymś. Nie zwracam się do tego, kto ma wątpliwości, czy jest czymś, czy nie jest; tak samo jak nie dysputowałbym z czystą nicością ani nie usiłował przekonać nicości, że jest czymś. Jeśli ktoś pozuje na takiego sceptyka, że aż zaprzecza własnemu istnieniu (bo rzeczywiście o tym wątpić nie sposób), to niechaj się raduje tak miłym dlań szczęściem, że jest niczym, póki głód lub inna dolegliwość nie upewni go, że sprawa ta przedstawia się inaczej. Sądzę więc, że wolno mi uznać za prawdę to, co każdy uznaje, dzięki swej wiedzy pewnej wątpić o tym nie mogąc: mianowicie, że jest czymś, co faktycznie istnieje.

§ 3. Człowiek wie dalej z pewnością intuicyjną, że czyste nic tak samo nie może wytworzyć jakiegoś bytu realnego, jak nie może być równe dwu kątom prostym. Jeśli ktoś nie wie, że nicość, czyli nieobecność wszelkiego bytu, nie może być równa dwu kątom prostym, to niemożliwe, by znał i rozumiał jakikolwiek z dowodów Euklidesa. Jeśli więc wiemy, że istnieje pewien byt realny i że niebyt żadnego bytu realnego wytworzyć nie zdoła, to jest to oczywistym dowodem, że coś trwa od wieków; bo co odwiecznie nie istniało, miało początek, a co miało początek, to musi być tworem czegoś innego.

§ 4. Następnie jest rzeczą oczywistą, że to, co swój byt i początek wzięło z czegoś innego, musi czemuś innemu zawdzięczać także to wszystko, czym jest i co należy do jego bytu. Wszystkie władze, jakie posiada, z tego pochodzą źródła i przez nie są udzielane. A zatem to wieczne źródło wszelkiego bytu musi być zarazem źródłem i początkiem wszelkiej mocy; tak więc ten byt wieczny musi być również bytem najpotężniejszym.

§ 5. Wreszcie człowiek znajduje w sobie samym postrzeżenie i poznanie. Stwierdzając to, zrobiliśmy dalszy krok naprzód i teraz jesteśmy pewni, że nie tylko istnieje w świecie jakiś byt, lecz że jest to istota posiadająca inteligencję i wiedzę. Był więc kiedyś czas, kiedy nie było żadnej istoty poznającej i kiedy poznawanie się rozpoczęło; albo też od wieków istniała istota poznająca. Jeśli ktoś powie, że był taki czas, kiedy żadna istota nie posiadała wiedzy, kiedy ta odwieczna istota nie miała żadnego rozumienia rzeczy, to odrzeknę, że w takim razie niemożliwe byłoby, by kiedykolwiek powstała jakaś wiedza: boć tak samo nie może być, by rzeczy całkowicie pozbawione wiedzy, działające na ślepo i niezdolne postrzegać, miały wytworzyć istotę wiedzącą, jak jest niemożliwe, by trójkąt sprawił, aby suma trzech jego kątów była większa od dwu prostych. Jest bowiem równie niezgodne z ideą nieświadomej materii, by miała obudzić w sobie wrażliwość zmysłową, zdolność postrzegania i poznawania, jak jest niezgodne z ideą trójkąta, by miał sam sobie zdobyć kąty o sumie większej niż dwa proste.

§ 6. Tak tedy, wychodząc z rozważania naszego ja i z tego, co nieomylnie odnajdujemy we własnej swej strukturze, rozum prowadzi nas do poznania owej pewnej i oczywistej prawdy, że istnieje istota wieczna, ponad wszystko potężna i posiadająca największą wiedzę. Czy istotę tę zechcemy nazwać Bogiem, nie odgrywa to żadnej roli. Sama rzecz jest oczywista i z tej idei, należycie rozważonej, z łatwością dają się wyprowadzić wszystkie inne atrybuty, jakie wiecznej tej istocie powinniśmy przypisać. Wszelako, gdyby znalazł się ktoś tak bezsensownie zuchwały, by przyjmować, że jedynie człowiek posiada wiedzę i mądrość, lecz że jest niemniej wytworem nieświadomych sił i przypadku, oraz że w całym pozostałym wszechświecie wszystko dzieje się tylko mocą ślepego przypadku, to pozostawiam jego rozwadze w wolnej chwili bardzo rozumną i dobitną nauczkę, jaką daje Cyceron w księdze drugiej De legibus: "Co może być głupszym i bardziej niestosownym zuchwalstwem, niż gdy człowiek myśli, że posiada duszę i rozum, ale że w całym świecie poza nim nic takiego nie istnieje? Albo że te rzeczy, które przy największym wysiłku swego rozumu zaledwie może pojąć, miałyby bez udziału rozumu być poruszane i kierowane?"
    Z tego, co było powiedziane, jest dla mnie rzeczą jasną, że o istnieniu Boga posiadamy wiedzę pewniejszą niż o czymkolwiek innym, czego zmysły nie odsłaniają przed nami bezpośrednio. Myślę, co więcej, że wolno mi powiedzieć, iż z większą pewnością wiemy, że Bóg jest, niż że jest poza nami cokolwiek innego. Kiedy mówię, że wiemy, mam na myśli, iż wiedza taka jest dla nas osiągalna i że nie możemy jej nie posiąść, jeżeli tylko wysilimy nasz umysł w tym kierunku tak, jak to czynimy w różnych innych dociekaniach.
 

*

Fragment książki: John Locke - Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego


Data utworzenia: 15/06/2018 @ 00:16
Ostatnie zmiany: 21/07/2018 @ 01:07
Kategoria : Religie a filozofia
Strona czytana 15933 razy


Wersja do druku Wersja do druku

 

Komentarze

Nikt jeszcze nie komentował tego artykułu.
Bądź pierwszy!

 
Trzecie Oczko


islam-wnuk.jpg
eisenberg.jpg
rozmowy-z-diablem.jpg
historia-mali-tymowski.jpeg
nowe-ateny.jpg
polskie-n.jpg
40-piesni-r.png
cyw-zyd.jpg
odrodzenie-2000-44.png
krotka-hi-islamu.png
erman-mity-s.jpg
trevel-his-a.jpg
mysli-sw-jana-chr.png
klucz-niebieski-k.jpg
Narody dawnej.jpg
hinduizm_-k.jpg
kaligula.jpg
MACHIAVELLI-Ksiaze-1917.jpg
mieszko-I-strzelczyk-1992.jpg
watykan-zd.jpg
zapomniane-n-strzelczyk.jpg
Leeuw-fenomonologia.png
lengauer-religijnosc.jpg
polska-X-XI.jpg
ogarek-czoj.jpg
baschwitz-czarownice_dzieje.jpg
pilarczyk-literatura-zydowska.jpg
egipt-i-biblia-p-montet.jpeg
apokryfy-nowego-testamentu.jpg
kultura-smierci-1.jpg
edda-lelewel-1828.jpg
d-bog-urojony.jpg
demony-r.jpeg
historia-kosciola-2-600-1500.jpeg
etyka-prot-weber.jpg
heinemann-eunuchy.png
his-b-w.jpg
szrejter-mitologia.bmp
mitologia-l-tur.jpg
bronk-podstawy-nauk-o-religii.jpg
grabski-mieszko.jpg
margul-mity-z-pieciu.png
haidit-prawy-umysl.jpg
monarsze-sekrety-jankowski.jpeg
camus-eseje.jpg
o-duszy.jpg
graves-mity-gr.jpg
zli-papieze-c.jpg
COLLECTANEA-PHILOLOGICA-XX-2017.jpg
putek-1966-mroki-s.jpg
nieznane-arch-mis.jpg
101-tore-murphy.jpg
niwinski-mity-symbole.jpg
ency-archeo-z-s.jpg
swieci-nie-swieci.jpg
100_filmow_Lis.jpg
Historia-sztuki-eu_Meyer.png
jerzy-adamski-historia-l-f.jpg
meczenstwo_w_islamie.jpg
prawo-koscielne-kat.jpg
psychologia-religii-bernhard-grom.jpg
tocqueville.jpg
judyta-postac-b-granic.jpg
magia-i-religia.jpg
czary-i-czarty-polskie-tuwim.jpg
tajemnice-smim.jpg
od-abrahama-do-ch.jpg
ewolucja-boga.jpg
100-punk-zap.jpg
historia-irlandii.jpg
labuda-m.jpg
chrzescjianstwo-rusi-k.jpg
fuld-krotka.jpg
markus-chrzesc.jpg
rozmyslania-marek-a 1913.jpg
bravo.jpg
bancroft-wspolczesni.png
girard-koziol.jpg
chrystianizacja-europy-kosciol.jpg
amsterd-abc.jpg
pascal-mysli.jpg
sachs_muzyka-wswieciestar.jpg
Historia bez cenzury - Hartwig.jpeg
krewzkrwijezusa.jpg
religierzymu.jpg
Chiny-nowe.jpg
pod-sztandarem-nieba-wiara-ktora-zabija-w-iext43267118.jpg
in-god-we-trust.png
Tako rzecze-zaratustra-1922-Nietzsche.jpeg
upaniszady-ut.jpg
wzory-kultury-b.jpg
malinowski-zsdzikich.jpg
podstaw-wiedzy-muzulmanskiej.PNG
babilonskie-zaklecia.jpg
ap06.jpg
swity-koszmar-haught.jpeg
Saga-o-Nibelungach-Treumund.png
wilson-krwawiacy.png
estreicher-zarys.jpg
kartezjusz-roz.jpg
hall-heretycy.jpg
jero.jpg
burszta-asteriks.png
religie-sw.jpg
his-euro.jpg
drioton-egipt-faraonow-2.jpg
klengel-his-sy.jpg
delitsh-babilon-i.jpg
butterwick.jpg
zbikowski-legendy.jpg
ilustrowany-slownik-terminow-lit.jpg
czarn-mwxxw.jpg
przeinaczanie-jezusa-bart-ehrman.jpg
wewior-wstepujac-w.jpg
megalomania-narodowa-by.png
STUDIA-RELIGIOLOGICA-39_2006.jpg
religia-a-wspolczesne-stosunki-miedzynarodowe.jpeg
milczenie-1-2012.jpg
przeglad-religioznawczy.png
his-p-k.jpg
etnologia-religii-szyjewski.jpg
bogowie-slowian-m.jpg
ramadan-i-kurban.png
listy-prof.jpg
polska_mieszka_i1.jpg
konstytucja-laidler.jpg
leksykon-re.jpg
pliniusz-h-n.jpeg
Szyszko-Hinduizm-buddyzm-islam.jpg
IDEA-XIX-2007.png
Mieszko_Pierwszy_Tajemniczy.jpg
saggs.jpg
u-schylku-starozytnosci-2014-a.jpg
de-mello.jpg
Jasienica-slowianski rodowod-1961.jpg
NAPISY--1994.jpg
e-jastrzebowska.jpg
1908-o-wolnosci.png
hyperborea-religia-grekow-gebura.jpg
stern-zlote-mysli.png
Szalenstwo w rel-swiata.jpg
zarys-h-sz.jpg
historia-pow-sredniowiecza-zientara.jpeg
mity-skandynawskie-ma.jpg
wiek-propagandy.jpg
mit-azteko1.jpg
prawo-wyznaniowe-2011.png
kissinger_dyplomacja.jpg
mitoznawstwo-porownawcze.jpg
anatomia hybrydy.jpg
tylak-bog.jpg
bugaj-hermetyzm.jpg
psychoanaliza-i-religia.jpg
polityka-jako-wyraz-lub-nastepstwo.jpg
kompendium-nauki-sk.jpg
niemcy500.jpg
Collectanea Theologica 83-2013-nr 4.jpg
Historia Czechoslowacji - Heck-Orzech.jpg
od-mojzesza-do-mahometa-ke.jpg
studia-theologica-varsaviensia-1977-1.jpg
historia-wenecji_norwich.jpeg
pales.jpg
dogon-ya-gali.jpg
Malinowski-Wierzenia_pierwotne.jpg
znak-1994-2-465.jpeg
nor-davies-boze-igrzysko.jpg
Zycie-Buddy_1927.jpg
historya-pow-h-3a.gif
dynastia-piastow-ba.jpg
Rodzima wiara ukrainska - Lozko.jpg

Rel-Club
Sonda
Czy jest Bóg?
 
Tak
Nie
Nie wiem
Jest kilku
Ja jestem Bogiem
Ta sonda jest bez sensu:)
Prosze zmienić sondę!
Wyniki
Szukaj



Artykuły

Zamknij => WISZNUIZM <<==

Zamknij - Japonia

Zamknij BUDDYZM - Lamaizm

Zamknij BUDDYZM - Polska

Zamknij BUDDYZM - Zen

Zamknij JUDAIZM - Mistyka

Zamknij NOWE RELIGIE

Zamknij NOWE RELIGIE - Artykuły Przekrojowe

Zamknij NOWE RELIGIE - Wprowadzenie

Zamknij POLSKA POGAŃSKA

Zamknij RELIGIE WYMARŁE - Archeologia

Zamknij RELIGIE WYMARŁE - Bałtowie

Zamknij RELIGIE WYMARŁE - Manicheizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Konfucjanizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Satanizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Sintoizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Taoizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Zaratustrianizm

-

Zamknij EUROPA I AZJA _ _ JAZYDYZM* <<==

Nasi Wierni

 8770390 odwiedzający

 1 odwiedzających online