Biorą udział:
Prof. dr hab. Krzysztof Turlejski - Polska Akademia Nauk (PAN) Instytut Biologii Doświadczalnej im. Marcelego Nenckiego
Prof. dr hab. Bogdan Lesyng - Uniwersytet Warszawski Interdyscyplinarne Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego
Prof. dr hab. Mieczysław Gogacz - Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego Wydział Filozofii Chrześcijańskiej Katedra Filozofii Starożytnej i Średniowiecznej
Prof. dr hab. Andrzej Jerzmanowski - Uniwersytet Warszawski Wydział Biologii Instytut Biologii Eksperymentalnej Roślin
Ksiądz prof. Ryszard Rubinkiewicz - Katolicki Uniwersytet Lubelski
Dyskutowane problem:
1. Rozdźwięk między nauką i wiarą co do istoty duszy; prof. Gogacz - dusza wg teologa i filozofa, nawiązanie do tekstów św. Tomasza z Akwinu; definicja duszy: samodzielny byt zależny od samoistnego istnienia, stwarza ją Bóg; istota duszy jest kształtowana przez substancję niematerialną - anioły; prof. K. Turlejski: spór poglądów pomiędzy Tomaszem z Akwinu a Arystotelesem (kiedy dusza wciela się w ciało?); dusza a ewolucja, dusza człowieka upośledzonego a dusza wysoko rozwiniętego ssaka.
2. Debata nad istotą duszy: dusza a ewolucja, czas stworzenia, komunikowanie się duszy z mózgiem, poznawanie świata poprzez tworzenie modeli np. sieci neuronowej mózgu; model duszy ułatwiłby jej poznanie fizykom; dusza jako substancja; mózg człowieka a mózg zwierząt; rozumienie wyróżnia człowieka. Trzy typy dusz: wegetatywna, zmysłowa - posługiwanie się władzami, umysłowa - rozumienie. Prof. Turlejski: przykład z szympansami - czy zwierzęta rozumieją?
3. Wykładnia nauki kościoła na temat duszy. Problem wolnej woli. Dusza w rozumieniu biologa - element żywego świata, konsekwencja ewolucji. Mit mezopotamski a dusza. Powiązania człowieka ze światem materialnym, wielkość i struktura mózgu a jego zdolność do funkcjonowania.
4. Dyskusja nad zależnościami pomiędzy duszą a mózgiem. Istnienie siły wyższej kierującej naszym życiem. Problem - czy zdolność do rozróżniania dobra i zła została nam dana od Boga, czy można się tego rozróżniania nauczyć? Próba odpowiedzi na pytanie, gdzie przebiega granica pomiędzy historycznym człowiekiem-zwierzęciem a człowiekiem posiadającym duszę? Problem wiary i nauki, ich odmiennego podejścia do sposobów poznawania świata. Próby odnalezienia przez naukowców genu religijności. Czy wszystko można zbadać?
5. Kwestia modyfikacji genetycznych, które mogą być rozumiane jako wątpliwe moralnie ingerencje w plany Boga wobec ludzi. Relacja pomiędzy duszą a człowiekiem i człowieczeństwem.