Religioznawstwo
Zagadnienia Religijne
Europa Pogańska
Azja
Hinduizm i odłamy
Judaizm i odłamy
Chrześcijaństwo i odłamy
Islam i odłamy
Afryka
Ameryka
Australia i Oceania

Synagoga - Historia Wielkiej Synagogi na Tłomackiem

Historia Wielkiej Synagogi na Tłomackiem

Nie rozbrzmiewają już modły rabinów Wielkiej Synagogi na Tłomackiem, nie słychać śpiewu słynnego w przedwojennej Warszawie chóru świątyni, ale pamięć o tym niezwykłym miejscu trwa i jest przekazywana kolejnym pokoleniom warszawian. "Wielka Synagoga na Tłomackiem wyrosła na fali haskali - ruchu hebrajskiego oświecenia, który zapoczątkowany został pod koniec XVIII wieku w Europie Zachodniej" - wyjaśnia dr Eleonora Bergman z Żydowskiego Instytutu Historycznego.

Najważniejszym ośrodkiem haskali był Berlin, w którym aktywnie działał Moses Mendelssohn. Zgromadzeni wokół niego Żydzi propagowali m.in. nowoczesne świeckie nauczanie, podejmowanie pracy w zawodach nie związanych z handlem i rzemiosłem, domagali się także emencypacji kobiet i unowocześnienia własnej kultury.

Jak wyjaśnia Elonora Bergman, także w Warszawie zwolennicy haskali chcieli utworzyć swój własny dom modlitwy, dystansując się w ten sposób od ortodoksyjnych wyznawców judaizmu, licznie zamieszkujących stolicę.

"Pierwszy dom modlitwy "oświeceni" utworzyli w 1802 roku na ulicy Daniłowiczowskiej, za ówczesnym ratuszem znajdującym się na placu Teatralnym. W 1843 roku wznieśli na tym miejscu większy budynek. Jednak i ta budowla okazała się po kilkunastu latach zbyt mała" - mówi dr Bergman.

Ponieważ wśród modlących się w tej bożnicy byli przede wszystkim bardzo zamożni ludzie - bankierzy, właściciele drukarń, prawnicy i lekarze, postanowili oni wybudować znacznie większą synagogę w innym miejscu Warszawy. W 1872 roku zakupiono pod budowę nowej synagogi plac na Tłomackiem, w sąsiedztwie ówczesnego Placu Bankowego.

Opisując wygląd okolicy synagogi, dr Bergman przypomina, że prostokątny obecnie plac Bankowy miał wtedy kształt trójkątny, a z zespołu mieszkalnego Tłomackie, na którym stała istniejąca do dzisiaj Gruba Kaśka, wychodziły dwie ulice - Leszno i Bielańska.

"W 1873 roku rozpisano konkurs architektoniczny na synagogę, jednak Komitet Budowy, niezadowolony z jego rezultatów, zdecydował się na powierzenie opracowania projektu znanemu warszawskiemu architektowi Leandrowi Marconiemu" - mówi Eleonora Bergman. Budowę rozpoczęto na wiosnę 1876 roku, a uroczyste otwarcie nastąpiło 26 września 1878 roku w święto Rosz Ha-Szana - żydowski Nowy Rok.

W uroczystości wziął udział m.in. rosyjski dygnitarz, gubernator hr. Paweł Kotzebue, który jak przypomina Eleonora Bergman, nie zaprotestował, gdy kaznodzieja Izaak Cylkow wygłosił kazanie po polsku, a nie po rosyjsku. Odczytane to zostało przez zgromadzonych jako pozwolenie na posługiwanie się językiem polskim w czasie zgromadzeń w synagodze. "Miało to niezwykłe znaczenie ze względu na restrykcje panujące w Królestwie Polskim po Powstaniu Styczniowym".

Budowla łączyła w sobie styl klasyczny i renesansowy. "Do synagogi wchodziło się przez czterokolumnowy klasycystyczny portyk. Po każdej ze stron schodów znajdowały się pięcioramienne świeczniki - menory. Hebrajski napis nad wejściem brzmiał +Imię, które w tym przybytku zagościło, imię Wszechmocnego, niechaj sprawia, aby zamieszkały wśród nas miłość, braterstwo, spokój i zgoda+" - przypomina dr Bergman.

Z przedsionka mężczyźni przechodzili do znajdującej się na parterze wielkiej sali modlitw, a kobiety przechodziły schodami na galerie znajdujące się po bokach tej sali. "Na wprost wejścia znajdowało się podwyższenie, a po dwóch jego stronach stały dwie kolumny korynckie, nawiązujące do kolumn istniejących przy wejściu do opisanej w Biblii Świątyni Jerozolimskiej" - mówi dr Bergman.

Synagoga była bogato zdobiona marmurem i tkaninami przetykanymi złotem i srebrem. Arka - najważniejsze miejsce synagogi, w którym przechowywano zwoje świętej księgi, Tory, wykonana była z drewna cedrowego sprowadzonego z Libanu. Arka (aron ha-kodesz - dosłownie: święta skrzynia) została podarowana przez rodzinę bankiera Natansona.

Nad półkolistą wnęką, w której znajdowała się Arka, było miejsce dla chóru - niewielka galeria arkadowa. "Chór występujący w Wielkiej Synagodze na Tłomackiem znany był w całej Warszawie. Występowali w nim słynni śpiewacy i dyrygowali doskonali muzycy, m.in. Dawid Ajzenszadt. Wiele osób, wśród nich także chrześcijanie, przychodziło na nabożeństwa tylko ze względu na występy chóru" - wyjaśnia Eleonora Bergman.

Synagoga na Tłomackiem była największym żydowskim domem modlitwy w przedwojennej Warszawie. W okresie międzywojennym czczono tu polskie święta narodowe, w tym 11 Listopada i 3 Maja czy dzień śmierci marszałka Piłsudskiego - 12 kwietnia. O patriotyzmie Żydów modlących się w tej synagodze świadczy m.in. napis umieszczony na tablicy wmurowanej w roku 1929 po remoncie synagogi - "Bogu jedynemu na chwałę gmach ten odnowiono w 50. roku jego zbudowania i 10 roku wskrzeszenia Rzeczypospolitej Polskiej".

Upadek synagogi nastąpił wraz z wybuchem II wojny światowej i polityką eksterminacji, którą hitlerowcy prowadzili wobec Żydów przede wszystkim na ziemiach polskich. Po utworzeniu w 1940 roku getta w Warszawie, synagoga znalazła się w jego granicach. Wiosną 1942 roku, gdy Niemcy zaczęli zmniejszać obszar dzielnicy żydowskiej, synagoga znalazła się poza nią. Wtedy Niemcy urządzili tu magazyn mebli, które zwozili z wyludnionych domów.

Tragiczny koniec synagogi wiąże się z wybuchem powstania w getcie warszawskim i postacią dowodzącego likwidacją getta gen. Juergena Stroppa. "Przygotowania do wysadzenia w powietrze Wielkiej Synagogi trwały kilka dni. 16 maja 1943 roku wieczorem Juergen Stropp za pomocą jednego przycisku dokonał detonacji ładunków wybuchowych" - mówi Eleonora Bergman.

Synagoga nie została odbudowana po wojnie. W końcu lat 50. podjęto decyzję o wybudowaniu tu wieżowca - prace rozpoczynano i przerywano. W końcu lat 80. powstał tu budynek nazywany przez warszawian Błękitnym Wieżowcem. "Wieżowiec, w którym Żydowski Instytut Historyczny ma swoją salę wystaw czasowych, znajduje się dokładnie w miejscu synagogi, a dodatkowo jest wysunięty na północ, w stronę +Grubej Kaśki+" - wyjaśnia dr Bergman.

********
O historii Wielkiej Synagogi na Tłomackiem opowiadała w ramach warszawskiego Festiwalu Nauki dr Eleonora Bergman. Wykład "Wielka Synagoga na Tłomackiem 26 września 1878 roku i później" dr Eleonora Bergman wygłosiła 24 września w ramach IX Festiwalu Nauki w siedzibie Żydowskiego Instytutu Historycznego ("błękitny wieżowiec", plac Bankowy, wejście od ulicy Tłomackie).

PAP - Nauka w Polsce, Bogusława Szumiec-Presch - 2005


Data utworzenia: 04/01/2008 @ 07:49
Ostatnie zmiany: 10/08/2011 @ 04:11
Kategoria : Synagoga
Strona czytana 16136 razy


Wersja do druku Wersja do druku

 

Komentarze

Nikt jeszcze nie komentował tego artykułu.
Bądź pierwszy!

 
Trzecie Oczko


chrzescjianstwo-rusi-k.jpg
polska_mieszka_i1.jpg
zarys-h-sz.jpg
znak-1994-2-465.jpeg
przeinaczanie-jezusa-bart-ehrman.jpg
d-bog-urojony.jpg
pilarczyk-literatura-zydowska.jpg
Szalenstwo w rel-swiata.jpg
polskie-n.jpg
estreicher-zarys.jpg
konstytucja-laidler.jpg
delitsh-babilon-i.jpg
mieszko-I-strzelczyk-1992.jpg
mitoznawstwo-porownawcze.jpg
religierzymu.jpg
grabski-mieszko.jpg
haidit-prawy-umysl.jpg
historia-kosciola-2-600-1500.jpeg
etyka-prot-weber.jpg
Rodzima wiara ukrainska - Lozko.jpg
his-p-k.jpg
erman-mity-s.jpg
islam-wnuk.jpg
historia-irlandii.jpg
jerzy-adamski-historia-l-f.jpg
krewzkrwijezusa.jpg
megalomania-narodowa-by.png
ency-archeo-z-s.jpg
de-mello.jpg
krotka-hi-islamu.png
wewior-wstepujac-w.jpg
Chiny-nowe.jpg
labuda-m.jpg
101-tore-murphy.jpg
fuld-krotka.jpg
Mieszko_Pierwszy_Tajemniczy.jpg
pascal-mysli.jpg
STUDIA-RELIGIOLOGICA-39_2006.jpg
dynastia-piastow-ba.jpg
odrodzenie-2000-44.png
drioton-egipt-faraonow-2.jpg
butterwick.jpg
saggs.jpg
ap06.jpg
niemcy500.jpg
monarsze-sekrety-jankowski.jpeg
rozmowy-z-diablem.jpg
ogarek-czoj.jpg
czarn-mwxxw.jpg
chrystianizacja-europy-kosciol.jpg
Jasienica-slowianski rodowod-1961.jpg
kartezjusz-roz.jpg
his-b-w.jpg
ilustrowany-slownik-terminow-lit.jpg
nor-davies-boze-igrzysko.jpg
IDEA-XIX-2007.png
niwinski-mity-symbole.jpg
listy-prof.jpg
Szyszko-Hinduizm-buddyzm-islam.jpg
milczenie-1-2012.jpg
studia-theologica-varsaviensia-1977-1.jpg
e-jastrzebowska.jpg
hall-heretycy.jpg
heinemann-eunuchy.png
pod-sztandarem-nieba-wiara-ktora-zabija-w-iext43267118.jpg
amsterd-abc.jpg
prawo-koscielne-kat.jpg
cyw-zyd.jpg
religie-sw.jpg
burszta-asteriks.png
judyta-postac-b-granic.jpg
hyperborea-religia-grekow-gebura.jpg
ewolucja-boga.jpg
o-duszy.jpg
Historia-sztuki-eu_Meyer.png
babilonskie-zaklecia.jpg
sachs_muzyka-wswieciestar.jpg
kissinger_dyplomacja.jpg
czary-i-czarty-polskie-tuwim.jpg
1908-o-wolnosci.png
etnologia-religii-szyjewski.jpg
40-piesni-r.png
Saga-o-Nibelungach-Treumund.png
tocqueville.jpg
historya-pow-h-3a.gif
camus-eseje.jpg
lengauer-religijnosc.jpg
tylak-bog.jpg
zbikowski-legendy.jpg
upaniszady-ut.jpg
dogon-ya-gali.jpg
Zycie-Buddy_1927.jpg
Malinowski-Wierzenia_pierwotne.jpg
baschwitz-czarownice_dzieje.jpg
wzory-kultury-b.jpg
in-god-we-trust.png
MACHIAVELLI-Ksiaze-1917.jpg
kaligula.jpg
polska-X-XI.jpg
mit-azteko1.jpg
bravo.jpg
nieznane-arch-mis.jpg
watykan-zd.jpg
psychoanaliza-i-religia.jpg
wiek-propagandy.jpg
magia-i-religia.jpg
his-euro.jpg
psychologia-religii-bernhard-grom.jpg
Historia Czechoslowacji - Heck-Orzech.jpg
religia-a-wspolczesne-stosunki-miedzynarodowe.jpeg
100_filmow_Lis.jpg
klengel-his-sy.jpg
Historia bez cenzury - Hartwig.jpeg
hinduizm_-k.jpg
girard-koziol.jpg
malinowski-zsdzikich.jpg
swity-koszmar-haught.jpeg
tajemnice-smim.jpg
ramadan-i-kurban.png
edda-lelewel-1828.jpg
kultura-smierci-1.jpg
graves-mity-gr.jpg
100-punk-zap.jpg
bronk-podstawy-nauk-o-religii.jpg
od-mojzesza-do-mahometa-ke.jpg
prawo-wyznaniowe-2011.png
historia-mali-tymowski.jpeg
historia-wenecji_norwich.jpeg
Collectanea Theologica 83-2013-nr 4.jpg
anatomia hybrydy.jpg
trevel-his-a.jpg
demony-r.jpeg
bogowie-slowian-m.jpg
pales.jpg
szrejter-mitologia.bmp
od-abrahama-do-ch.jpg
COLLECTANEA-PHILOLOGICA-XX-2017.jpg
pliniusz-h-n.jpeg
mity-skandynawskie-ma.jpg
u-schylku-starozytnosci-2014-a.jpg
egipt-i-biblia-p-montet.jpeg
leksykon-re.jpg
meczenstwo_w_islamie.jpg
margul-mity-z-pieciu.png
polityka-jako-wyraz-lub-nastepstwo.jpg
historia-pow-sredniowiecza-zientara.jpeg
mysli-sw-jana-chr.png
rozmyslania-marek-a 1913.jpg
mitologia-l-tur.jpg
nowe-ateny.jpg
kompendium-nauki-sk.jpg
eisenberg.jpg
klucz-niebieski-k.jpg
Leeuw-fenomonologia.png
markus-chrzesc.jpg
przeglad-religioznawczy.png
stern-zlote-mysli.png
putek-1966-mroki-s.jpg
NAPISY--1994.jpg
zli-papieze-c.jpg
bancroft-wspolczesni.png
podstaw-wiedzy-muzulmanskiej.PNG
swieci-nie-swieci.jpg
zapomniane-n-strzelczyk.jpg
Tako rzecze-zaratustra-1922-Nietzsche.jpeg
Narody dawnej.jpg
apokryfy-nowego-testamentu.jpg
jero.jpg
wilson-krwawiacy.png
bugaj-hermetyzm.jpg

Rel-Club
Sonda
Czy jest Bóg?
 
Tak
Nie
Nie wiem
Jest kilku
Ja jestem Bogiem
Ta sonda jest bez sensu:)
Prosze zmienić sondę!
Wyniki
Szukaj



Artykuły

Zamknij => WISZNUIZM <<==

Zamknij - Japonia

Zamknij BUDDYZM - Lamaizm

Zamknij BUDDYZM - Polska

Zamknij BUDDYZM - Zen

Zamknij JUDAIZM - Mistyka

Zamknij NOWE RELIGIE

Zamknij NOWE RELIGIE - Artykuły Przekrojowe

Zamknij NOWE RELIGIE - Wprowadzenie

Zamknij POLSKA POGAŃSKA

Zamknij RELIGIE WYMARŁE - Archeologia

Zamknij RELIGIE WYMARŁE - Bałtowie

Zamknij RELIGIE WYMARŁE - Manicheizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Konfucjanizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Satanizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Sintoizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Taoizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Zaratustrianizm

-

Zamknij EUROPA I AZJA _ _ JAZYDYZM* <<==

Nasi Wierni

 8770449 odwiedzający

 37 odwiedzających online