Watykan o zadaniach szkół katolickich i problemach oświaty
Watykan wyraził zaniepokojenie dominacją wśród młodzieży "indywidualizmu, relatywizmu moralnego i utylitaryzmu", a także poważnymi problemami oświaty, głównie na Zachodzie.
W dokumencie Kongregacji Wychowania Katolickiego podkreślono, że szkoły, zwłaszcza katolickie, powinny przygotować się tak, aby mogły skutecznie kształtować "silne osobowości, zdolne do oparcia się osłabiającemu relatywizmowi".
W dokumencie zatytułowanym "Edukować razem w szkole katolickiej" zwraca się uwagę na konieczność współpracy świeckich i duchownych w placówkach kościelnych. Watykan przypomina ponadto, że trzeba pomóc młodym ludziom zrozumieć, że życie to nie "zbiór doznań", ale "dzieło do zrealizowania".
Wśród najważniejszych zadań edukacji kongregacja wymienia wpojenie silnych zasad etycznych i "odejście od wizji człowieka, postrzeganego jako odizolowana jednostka".
Dokument zaprezentował prefekt Kongregacji Wychowania Katolickiego kardynał Zenon Grocholewski, który z niepokojem mówił , że "szkolna codzienność naznaczona jest przez poważne problemy", przede wszystkim rosnące zjwisko przemocy w szkole.
"W świecie szkolnym, zwłaszcza na Zachodzie - dodał - dostrzega się powszechne zmęczenie wśród nauczycieli, którzy nie czują się zmotywowani i widzą, że ich rola edukacyjna jest daremna".
Kardynał Grocholewski poinformował również, że w 250 tysiącach szkołach katolickich na świecie uczą się 42 miliony uczniów. SW
2007-11-21
PAP - Nauka w Polsce