Religioznawstwo
Zagadnienia Religijne
Europa Pogańska
Azja
Hinduizm i odłamy
Buddyzm i odłamy
Judaizm i odłamy
Chrześcijaństwo i odłamy
Islam i odłamy
Afryka
Ameryka
Australia i Oceania

=> Rzymskokatolicki - Kuria Rzymska

Kuria Rzymska
Sykstus V Sykstus V (1521 - 1590) Kuria Rzymska stanowi niezwykle ważną instytucję, przy pomo­cy której Papież załatwia sprawy Kościoła powszechnego; ona też, w jego imieniu oraz jego autorytetem wykonuje zadania dla do­bra i służby Kościołem (por. kan. 360).

W 1988 roku minęło 400 lat od momentu kiedy to Papież Sykstus V Konstytucją Apostol­ską Immensa aeterni Dei (22.1.1588.) ustanowił Kurię Rzymską jako zorganizowaną już instytucję, obejmującą wówczas piętnaście Kongregacji.

Jak każda ludzka instytucja, Kuria Rzymska podlegała w ciągu wieków modyfikacjom, trzeba było ją reformować, aby stała się organem sprawnie działającym w określonych warunkach życia. Dzieła tego dokonywali papieże.

Do reformatorów Kurii Rzymskiej zalicza się: św. Piusa X (1908 r.), Pawła VI (1967 r.) i Jana Pawła II (1988 r.).  Prawie w 400-lecie utworzenia Kurii Rzymskiej, obecny Papież doprowadził do końca soborową odnowę tej instytu­cji, Apostolską Konstytucją Pastor bonus, z dnia 28 czerwca 1988 roku.

Celem niniejszego opracowania jest ukazanie Kurii Rzymskiej w świetle powyższej Konstytucji Apostolskiej. Mając jednak na uwadze całościowe przedstawienie tematu, uwzględniono również krótko historię tej instytucji, do czego upoważnia sam dokument papieski, który nie pomija tego aspektu. Szczególną uwagę zwró­cono na posoborową odnowę Kurii Rzymskiej, która ma swoją bogatą i ciekawą historię.
I. Historia Kurii Rzymskiej do Vaticanum II
Tej czcigodnej i wielce zasłużonej instytucji poświęcono wiele opracowań monograficznych, które wystarczająco ukazują aspekt historyczny, zarówno całej instytucji, jak i poszczególnych wcho­dzących w jej skład dykasterii. Korzystając z tego bogatego do­robku, wystarczy ogólnie zarysować aspekt historyczny.

1. Od początków Kościoła do KPK 1917 r.

Biskupi Rzymscy, jako Następcy Piotra, od samego początku wy­konywali w jakiś sposób władzę pasterską nad całym Kościołem. Różny był jednak zakres tych spraw „powszechnych”. Początkowo (zwłaszcza w okresie prześladowań) niewielki, stąd wystarczyło skorzystać z pomocy pojedynczych doświadczonych osób, i to w po­szczególnych wypadkach.

Z wieku V mamy świadectwa stwierdzające, że notariusze rzymscy (najwcześniejsi pomocnicy papieża) otrzymywali do wypełnienia określone misje o charakterze powszechnym.

Obok notariuszy pojawili się „defensorzy”, czyli obrońcy (adwo­kaci) praw Kościoła oraz osób biednych. Funkcje te wypełniali naj­pierw świeccy, potem duchowni, na ogół niższych stopni. Gdy idzie o pierwszą dykasterię, to stała się nią Kancelaria Apostolska (IV w.), której głównym zadaniem było przygotowywanie pism apo­stolskich.

Znacznie później (XII w.) pojawiła się Kamera Apostol­ska, której Biskupi Rzymscy zlecili sprawy gospodarczo-finansowe Kościoła. W niedługich od siebie odstępach czasu powstały trybunały kościelne: najpierw Rota Rzymska (XIII/XIV w.), po niej Penitencjaria Apostolska (jw.) i wreszcie Sygnatura Apostolska (XV w.).

Należy osobno wspomnieć o roli jaką odegrał konsystorz kardynałów. W XI wieku stał się ostatecznie organem doradczym Papieża w miejsce całego prezbiterium rzymskiego. W różny spo­sób załatwiał on sprawy zlecane przez Ojca świętego. Gdy były bardziej skomplikowane zaczęto tworzyć komisje kardynalskie, któ­re działały już jako stałe organy. Ponieważ ich członkowie syste­matycznie się zbierali dla załatwienia spraw, stąd nazwano je kon­gregacjami.

Paweł III Paweł III (1468 - 1549) Postępująca centralizacja rządów Kościoła, zwiększała ustawi­cznie ilość spraw załatwianych przez Stolicę Apostolską, co stało się szczególnie widoczne w XVI wieku (po soborze trydenckim). Gdy już sam konsystorz nie był w stanie załatwić wszystkich kie­rowanych do niego spraw, nawet na wspomnianych komisjach, Bi­skupi Rzymscy zaczęli z nich tworzyć osobne organy, które otrzy­mały oficjalną nazwę kongregacji: I tak w 1542 roku Paweł III powołuje Święte Oficjum, a po nim Pius IV ustanawia (1564 r.) Kongregację Soboru, powierzając jej przede wszystkim zadanie autentycznego wyjaśniania kanonów Soboru Trydenckiego, Pius V zaś Kongregację Indeksu (1571 cc.), a Grzegorz XIII Kongregację Spraw Biskupów (1572 r.).

Prawdziwym wszakże organizatorem i autorem Kurii Rzymskiej stał się Sykstus V (1585 — 1590), który w dniu 22 stycznia 1588 roku ogłosił w tej sprawie Konstytucję Apostolską Immens aaeterni Dei. Do pięciu już istniejących (piątą sam powołał w 1586 r.) do­łączył dziesięć nowych kongregacji. W ten sposób w ramach Kurii Rzymskiej zaczęło działać piętnaście kongregacji.

Następcy Sykstusa V powoływali nowe kongregacje lub inne dykasterie, znosili wcześniej powołane. Grzegorz XV ustanowił w 1622 roku Kongregację Rozkrzewiania Wiary, a Pius VII w 1814 roku Kongregację Nadzwyczajnych Spraw Kościelnych. Okres ja­ki upłynął od pontyfikatu Sykstusa V do początku dwudziestego wieku sprawił, że Kuria Rzymska — coraz bardziej rozbudowywa­na — potrzebowała gruntownej odnowy.

Dzieła tego podjął się św. Pius X, w ramach kodyfikacji pra­wa kościelnego, rozpoczętej w 1904 roku. Stało się ono częściową kodyfikacją, zakończoną Konstytucją Apostolską Sapienti consilio z 29 czerwca 1908 roku. Przystępując do reformy Papież zamie­rzał przede wszystkim dwa cele: 1° dokonać bardziej precyzyjne­go rozgraniczenia pomiędzy resortem administracyjnym i sądo­wym, oraz 2° dokładniej określić kompetencję poszczególnych dy­kasterii.

Cel pierwszy osiągnął przez reorganizację (przywrócenie) Roty Rzymskiej, czyniąc z niej trybunał apelacyjny, jak również wskrze­szenie trybunału Sygnatury Apostolskiej, która otrzymała uprawnienia najwyższego trybunału. Natomiast cel drugi osiągnął przez ustanowienie Kongregacji Sakramentów, zniesienie Kongregacji Spraw Biskupów i przeniesienie jej uprawnień na Kongregację Konsystorialną oraz przez bardziej precyzyjne określenie uprawnień urzędów Kurii Rzymskiej.

Zreformowana przez Piusa X Kuria Rzymska obejmowała nastę­pujące grupy dykasterii: 1. Kongregacje (świętego Oficjum, Konsy­storialna, Sakramentów, Soboru, Zakonów, Rozkrzewiania Wiary, Indeksu, Obrzędów, Ceremonii, Nadzwyczajnych spraw Kościel­nych i Studiów kościelnych); 2. Trybunały (Penitencjaria, Rota i Sygnatura Apostolska); 3. Urzędy (Kancelaria Apostolska, Da­taria, Kamera Apostolska, Sekretariat Stanu, Sekretariat Brewiów do panujących oraz sporządzania pism łacińskich).

Przed promulgacją Kodeksu Benedykt XV poczynił dalsze zmia­ny. Ustanowił Kongregację Seminariów (1915 r.), z którą połączył dotychczasową Kongregację studiów. W ten sposób powstała Kon­gregacja Seminariów i Uniwersytetów. Tenże Papież wydzielił z Kongregacji Rozkrzewiania Wiary dotychczasową jej sekcję, two­rząc odrębną dykasterię: Kongregacja Kościoła Wschodniego. Po­nadto, w tym samym roku zniósł Kongregację Indeksu. W tak zmienionej formie Kuria Rzymska weszła do Kodeksu z 1917 roku.

2. Kuria Rzymska w świetle KPK 1917 r.

Normy dotyczące Kurii Rzymskiej zostały zamieszczone w kan. 242—264, w osobnym rozdziale (V) tytułu VII (gdzie jest mowa o najwyższej władzy oraz o tych, którzy uczestniczą w niej na pod­stawie prawa kościelnego) księgi II (traktującej o osobach). W tytule tym jest kolejno mowa: O Papieżu (r. I), O Soborze powszech­nym (r. II), O kardynałach (r. III) i O Kurii Rzymskiej (r. IV)...

Zgodnie z postanowieniem kan. 242 Kuria Rzymska składała się z Kongregacyj, Trybunałów i Urzędów. Zachowano zatem układ wprowadzony przez Piusa X. Kongregacjom przewodniczył Kardynał Prefekt, z wyjątkiem trzech, na czele których stał sam Papież (Św. Oficjum, Konsystorialna i Kościoła Wschodniego). Ponadto w skład kongregacji wchodzili kardynałowie w charakterze człon­ków mianowanych przez Biskupa Rzymskiego. Każda Kongregacja zatrudniała ponadto zespół potrzebnych urzędników (kan. 246).

W ramach Kurii Rzymskiej działały następujące Kongregacje:

1° Kongregacja Świętego Oficjum, której przewodniczył Papież (w jego imieniu kongregacją kierował Sekretarz) — jej głów­nym zadaniem było strzeżenie wiary i moralności (por. kan. 247).
2° Kongregacja Konsystorialna, również z Papieżem na czele, otrzymała kompetencję w sprawach dotyczących diecezji i bisku­pów (por. kan. 248).
3° Kongregacja Sakramentów — załatwiała spraw y w zakresie dyscypliny siedmiu sakramentów (por. kan. 249).
4° Kongregacja Soboru — była kompetentna w sprawach dyscy­pliny duchowieństwa i wiernych (por. kan. 250).
5° Kongregacja Spraw Zakonnych — objęła swoją kompetencją zakony (por. kan. 251).
6° Kongregacja Rozkrzewiania Wiary — miała kompetencję w sprawach głoszenia Ewangelii w krajach misyjnych (por. kan. 252).
7° Kongregacja Obrzędów — załatwiała sprawy odnoszące się bezpośrednio do obrzędów w Kościele łacińskim oraz sprawy bea­tyfikacji i kanonizacji (por. kan. 253).
8° Kongregacja Ceremonii — której powierzono kierowanie cere­moniami w kaplicy sykstyńskiej i na dworze papieskim, a także świętym i czynnościami sprawowanym i przez kardynałów poza pa­pieską kaplicą (por. kan. 254).
9° Kongregacja Nadzwyczajnych Spraw Kościelnych, której pre­fektem był Kardynał Sekretarz Stanu — załatwiała sprawy erygo­wania i obsadzania diecezji, gdy konieczne było porozumienie z władzami świeckimi, a także inne sprawy zlecone jej przez Papieża za pośrednictwem Sekretarza Stanu (por. kan. 255).
10° Kongregacja Seminariów i Uniwersytetów — przejęła spra­wy związane z Seminariami Duchownym i (gdy nie podlegały Kon­gregacji Rozkrzewiania Wiary) oraz uniwersytetami i wydziałami kościelnym i zależnym i od Kościoła (por. kan. 256).
11° Kongregacja Kościoła Wschodniego, której przewodniczył sam Papież — zastrzeżono jej wszystkie sprawy katolickich Kościołów Wschodnich, tak co do osób, jak i co do karności oraz obrzędów (por. 257).

Na drugim miejscu Kodeks wyliczał trybunały:

1° Penitencjaria Apostolska — załatwiała sprawy zakresu we­wnętrznego, zarówno sakramentalnego jak i pozasakramentalnego, a także dotyczące odpustów (por. kan. 258). Pius XI, znosząc do­tychczasowe przepisy, na nowo określił strukturę tej dykasterii oraz sposób załatwiania przez nią spraw.
2° Rota Rzymska — stanowiła trybunał apelacyjny (por. kan. 1598).
3° Sygnatura Apostolska — była sądem kolegialnym (podobnie jak Rota) powołanym do załatwiania spraw bądź na mocy władzy zwyczajnej, bądź delegowanej (por. kan. 1603).
Należy dodać, że również Święte Oficjum i Kongregacja Obrzędów traktowane były w Kodeksie jako trybunały, w sprawach im właściwych.

Trzecią grupę dykasterii stanowiły urzędy:

1° Kancelaria Apostolska — przygotowywała pisma apostolskie, głównie w formie bulli (por. kan. 260).
2° Dataria Apostolska, kierowana przez Kardynała Datariusza — badała zdatność osób, które miały otrzymać beneficja niekonsystorskie i przygotowywała dla nich pisma nadające wspomniane benefi­cja (por. kan. 261).
3° Kamera Apostolska — troszczyła się o dobra i prawa doczes­ne Stolicy Apostolskiej, zwłaszcza podczas jej opróżnienia (por. kan. 262).
4° Sekretariat Stanu, podzielony na trzy sekcje: a) pierwszej przewodniczył Sekretarz Kongregacji Nadzwyczajnych Spraw Ko­ścielnych, a załatwiała ona sprawy przedłożone powyższej Kongre­gacji; b) sekcja druga, pod przewodnictwem Substytuta załatwiała wszystkie sprawy tzw. zwyczajne i c) trzecia sekcja z Kanclerzem brewiów na czele zajmowała się wysyłaniem brewiów (por. kan. 263).
5° Sekretariaty brewiów do panujących i sporządzania pism ła­cińskich (por. kan. 264).

Ponadto w Kurii Rzymskiej działały Ko­misje kurialne:

1° Papieska Komisja Interpretacji Kodeksu prawa Kanonicznego ustanowiona przez Benedykta XV (15. 9.1917 r.).
2° Papieska Komisja Biblijna — powołana przez Leona X III (30.10.1902 r.).
3° Komisja popierania nauk historycznych, ustanowiona przez Leona X III (18. 8. 1883 r.).
II. Soborowa odnowa Kurii Rzymskiej
Wzrastające coraz szybciej tempo życia domagało się częstszego niż dawniej przystosowywania do zmienionych warunków życia struktur kościelnych. Nic przeto dziwnego, że w związku z ogólną odnową życia kościelnego zaprogramowaną przez Sobór Watykań­ski II, pojawiła się również sprawa reformy Kurii Rzymskiej. Tym razem jednak przybrała ona szczególny charakter, o czym będzie­my mogli się przekonać. Realizowana była licznym i aktami prawnymi przez długi okres czasu.

1. Postulaty soborowe pod adresem Kurii Rzymskiej

Już we wnioskach nadsyłanych do Stolicy Apostolskiej, w związ­ku z zapowiedzią soboru powszechnego, domagano się zreformowania Kurii Rzymskiej i dopuszczenia do niej biskupów diecezjal­nych. Musiało to znaleźć echo w pracach Komisji przygotowu­jących schematy dokumentów soborowych.

W pierwszej fazie pra­cy (1961 r.) pojawił się specjalny (niewielki) schemat; „Wzajemny stosunek biskupów i Kongregacji Kurii Rzymskiej. Spotykamy w nim jednak tylko propozycję o powoływaniu na konsultorów tych dykasterii biskupów, dobieranych z różnych krajów, za pośred­nictwem Konferencji Biskupich. Nie stanowiło to żadnej nowo­ści, ponieważ w owym czasie członkowie zespołów konsultorskich w kongregacjach reprezentowali różne kraje. W następnym schemacie (z 1962 r.) pojawiła się propozycja powoływania bisku­pów diecezjalnych również na członków kongregacyj. Bez istot­nych zmian weszła ona do schematu „o biskupach i zarządzie die­cezjami”.

Dyskusja nad powyższym schematem (2—15.11.1963) była bar­dzo ożywiona, ale pozostawała w fazie wstępnych rozważań, po­nieważ oczekiwano na ostateczne wnioski w dyskusji toczącej się nad schematem konstytucji dogmatycznej o Kościele, której nauka (zwłaszcza o kolegialności) stanowiła fundament dla praktycznych wniosków.

W nowym schemacie (1964 r.) o pasterskich zadaniach biskupów w Kościele, dość szeroko potraktowano sprawę „umiędzynarodo­wienia” Kurii Rzymskiej, w ramach ogólniejszego zagadnienia: Biskupi i Stolica Apostolska. Wyrażono tutaj również życzenie skie­rowane do Papieża, aby w Kurii Rzymskiej uczestniczyli biskupi w charakterze członków i konsultorów. Zamieszczona w tym sche­macie treść w omawianej materii weszła już bez zmian do dekretu o pasterskich zadaniach biskupów w Kościele. Oto pełna treść stwierdzeń i postulatów zamieszczonych w tym dokumencie sobo­rowym:

1° W wykonywaniu najwyższej, pełnej i bezpośredniej władzy nad całym Kościołem Biskup Rzymski posługuje się dykasteriam i Kurii Rzymskiej, które wobec tego w jego imieniu i mocą jego autorytetu pełnią swe obowiązki dla dobra Kościoła oraz posługi świętych pasterzy.
2° Ojcowie Soboru wyrażają życzenie, by te dykasterie, które wprawdzie świadczyły ogromną pomoc Biskupów i Rzymskiemu i pasterzom Kościoła, zostały zreorganizowane z większym przystoso­waniem do wymagań czasu, regionów i obrządków, zwłaszcza gdy chodzi o liczbę, nazwę, uprawnienia, własny tryb postępowania oraz koordynację prac... (n. 9).
3° Skoro te dykasterie ustanowiono dla dobra całego Kościoła, wyraża się życzenie (optatur), by ich członkowie, urzędnicy i konsultorzy .... byli w miarę możliwości w większym stopniu dobiera­ni z różnych regionów Kościoła, dla ukazania naprawdę powszech­nego charakteru urzędów Kościoła katolickiego, czyli jego central­nych organów. Pożądaną jest również rzeczą, by na członków dy­kasterii dobierać niektórych biskupów, zwłaszcza diecezjalnych, którzy mogliby obszerniej zdawać sprawę papieżowi z nastawienia, pragnień i potrzeb wszystkich Kościołów. Wreszcie Ojcowie soboro­wi uważają, że będzie bardzo pożyteczne, jeżeli wspomniane dykasterie dadzą więcej posłuchu świeckim, odznaczającym się cnotą i doświadczeniem, tak żeby i oni mieli odpowiedni udział w spra­wach Kościoła” (n. 10).

A zatem postulaty Ojców dotyczyły przede wszystkim dwóch spraw, w ramach których wysunięto bardziej szczegółowe dezyde­raty. Najpierw domagano się przeprowadzenia reorganizacji Kurii Rzymskiej, następnie zaś jej „umiędzynarodowienia”. Reorganizacja miała w szczególności dotyczyć: 1° liczby dykasterii, 2° ich naz­wy, 3° uprawnień i własnego trybu postępowania oraz 4° koordy­nacji pracy. W zakresie umiędzynarodowienia domagano się w szczególności: 1° umiędzynarodowienia personelu na wszystkich szczeblach, 2° dopuszczenia biskupów w charakterze członków dy­kasterii i 3° liczenia się ze zdaniem wiernych świeckich.

2. Droga realizacji soborowych postulatów

Jak widzimy Sobór wysunął szereg konkretnych postulatów w zakresie odnowy Kurii Rzymskiej. Należy pamiętać o tym, że nie były to wszystkie postulaty. Znacznie głębsze i ważniejsze zwią­zane były z ogólnym duchem Vaticanum II, który pod adresem wszystkich instytucji w Kościele wyrażał się przede wszystkim w przyjęciu postawy służby — „diaconia” . Niełatwo było zrealizo­wać pierwszą grupę postulatów, jednak znacznie trudniej było znaleźć drogę odnowy w drugim wypadku.

A. Odnowa podjęta przez Pawła VI

Paweł VI doprowadził do szczęśliwego końca jedno z najwięk­szych wydarzeń w życiu Kościoła, jakim stał się ostatni sobór. Na jego też barki spadł ciężar realizacji pierwszej fazy odnowy soborowej. W zakresie odnowy Kurii Rzymskiej sprawa okazała się bardzo pilna w odniesieniu niektórych dykasterii.

Paweł VI Paweł VI (1897 - 1978) Podczas Soboru wielokrotnie atakowano imiennie Święte Oficjum, wysuwając pod jego adresem szereg postulatów. Stąd Papież, nie czekając na definitywne przyjęcie dekretu soborowego Christus Dominus (28.10.1965 r.), zapowiedział (18.10.1965 r.) w najbliższym czasie reformę Świętego Oficjum. Dokonał jej przez motu proprio Integrae servandae z dnia 7 grudnia 1965 roku.

Punktem wszakże kulminacyjnym w realizacji soborowej odno­wy Kurii Rzymskiej przez Pawła VI była Konstytucja Apostolska Regimini Ecclesiae universae, z dnia 15 sierpnia 1967 roku. Kilka dni wcześniej (6 sierpnia) ukazało się motu proprio Pro comperto sane, dopuszczające niektórych biskupów diecezjalnych do kongregacyj w charakterze członków.

Odnowiona wspomnianą wyżej Konstytucją Apostolska Kuria Rzymska przedstawiała się nastę­pująco:

I. Papieski Sekretariat Stanu i Urząd Międzynarodowych Spraw Kościelnych.
II. Kongregacje: 1. Nauki Wiary, 2. Kościołów Wschodnich, 3. Biskupów, 4. Sakramentów , 5. Obrzędów, 6. Spraw Duchowień­stwa, 7. Zakonów i Instytutów Świeckich, 8. Nauczania Katolickie­ go (Formacji Katolickiej), 9. Ewangelizowania Narodów, czyli Rozkrzewiania Wiary.
III. Sekretariaty: 1. Jedności Chrześcijan, 2. Dla Spraw Niechrze­ścijan, 3. Dla Niewierzących.
IV. Rada Świeckich i Papieska Komisja studiów „lustitia et Pax!”
V. Trybunały: 1. Sygnatura Apostolska, 2. Rota Rzymska i 3. Penitencjaria Apostolska.
VI. Urzędy: 1. Kancelaria Apostolska, 2. Zarząd Spraw Gospo­darczych Stolicy Apostolskiej, 3. Kamera Apostolska, 4. Admini­stracja Państwa Watykańskiego, 5. Zarząd Domu Papieskiego i 6. Główny Urząd Statystyczny.

Gdy idzie o ogólne uwagi na temat tej wielkiej niewątpliwie reformy, to trzeba najpierw podkreślić, że na pierwszy plan wy­sunięto Papieski Sekretariat Stanu i umieszczono obok niego dykasterię, która była z nim już od dawna związana, mianowicie dawną Kongregację Nadzwyczajnych Spraw Kościoła, zmieniając odpowiednio jej nazwę.

Duże zmiany wprowadzono w podstawowym członie Kurii Rzymskiej tj. w kongregacjach. Dotyczyły one nazwy, struktury i kompetencji. Widoczna jest następnie różnica w liczbie, ponieważ Ko­deks z 1917 roku wyliczał 11 kongregacji, podczas gdy Paweł VI pozostawił tylko dziewięć. Nowością stały się trzy Sekretariaty, jak również Rada Świeckich i Papieska Komisja studiów Iustitia et Pax. Niemałe modyfikacje wprowadzono w odniesieniu do urzę­dów Kurii Rzymskiej, niewielkie natomiast w odniesieniu do trybunałów.

Powyższa odnowa stała się pierwszą generalną odpowiedzią prze­de wszystkim na postulaty Vaticanum II dotyczące reorganizacji Kurii Rzymskiej i jej „umiędzynarodowienia” . Dodajmy, że motu proprio Pro cemperto sane dopuściło do poszczególnych kongregacyj, w charakterze członków, po siedmiu biskupów diecezjal­nych.

Jak na początku tego stulecia Konstytucja Apostolska Sapienti consilio (1908 r.) nie zakończyła reformy, podobnie Konstytucja Regimini Ecclesiae universae nie dała pełnej odpowiedzi na postu­laty wysunięte przez Vaticanum II. Co więcej, obecnie dzieło od­ nowy tej instytucji nastręczyło znacznie więcej trudności, urosło do miary dużego problemu.

Paweł VI uznał za wskazane kontynuowanie reorganizacji Kurii Rzymskiej. W dniu 8 maja 1969 roku, Konstytucją Apostolską Sacra Rituum Congregatio podzielił Kongregację Obrzędów na dwie odrębne: Spraw Kultu Bożego i Spraw Kanonizacyjnych. Wskutek tego liczba kongregacyj wzrosła do dziesięciu. Nie trwało to jednak długo, bo już 11 lipca 1975 roku tenże Papież dokonał połączenia Kongregacji Spraw Kultu Bożego z Kongregacją Sakra­mentów, tworząc z nich jedną o nazwie: Kongregacja Sakramentów i Spraw Kultu Bożego. Do tej sprawy wypadnie nam jeszcze powrócić, bo Jan Paweł II rozdzielił te Kongregacje (1984 r.), a po­tem z powrotem je połączył. Mamy w tym jeden z przykładów jak trudne były decyzje w zakresie podejmowania reorganizacji Kurii Rzymskiej.

Motu proprio Quo apitus (27.2.1973 r .)  zniosło Kancelarię Apostolską, przenosząc jej zadania na Papieski Sekretariat Stanu. W ten sposób przestała istnieć najstarsza dykasteria, której zadania już wcześniej przejął w znacznej części Sekretariat Stanu. Z kolei Paweł VI dokonał (10.12.1976 r.) reorganizacji Rady Świec­kich i Papieskich Komisji studiów Iustitia et Pax, tworząc dwa odrębne organy: Papieska Rada Świeckich i Papieska Komisja Iustitia et Pax. Nieco wcześniej (11.1.1973 r.) w ramach Rady Świeckich powołał Papież Radę d/s Rodziny.

Paweł VI, którego słusznie trzeba nazwać jednym z wielkich reformatorów Kurii Rzymskiej, zdawał sobie z tego sprawę, że to czego dokonał nie jest jeszcze pełnym rozwiązaniem sprawy. Były to przede wszystkim doraźne rozwiązania, mające na uwadze sprawniejsze i bardziej przystosowane do współczesnych warunków dzia­łanie tej wielkiej instytucji. Wciąż konieczne potrzebne były gruntowniejsze zmiany, sięgające bardziej dogłębnie podstaw tej in­stytucji. W 1974 roku Paweł VI powołał specjalną Komisję, ce­lem przygotowania takiej zasadniczej odnowy. Podjęła ona pracę, ale nie doprowadziła jej do końca za pontyfikatu tego Papieża.

B. Kontynuacja odnowy przez Jana Pawła II

Jan Paweł II, łącząc w swoim imieniu imiona dwóch swoich wiel­kich poprzedników, chciał tym samym zaznaczyć, że będzie kon­tynuował podjęte przez nich dzieło. Zawierało się ono przede wszystkim w słowach „odnowa życia kościelnego”. Zaczął więc również realizować odnowę Kurii Rzymskiej, pragnąc doprowadzić ją do szczęśliwego końca. W tym działaniu można wskazać jakby dwa odcinki. Podejmował więc w dalszym ciągu konkretne akty usprawniające i poszerzające działalność tej instytucji, obok zaś tego zabiegał o kontynuowanie prac Komisji przygotowującej tę bardziej zasadniczą odnowę. Najpierw zapoznamy z konkretnym i aktami papieskim i dotyczącymi pierwszego odcinka.

Trzymając się wedle możliwości chronologii, trzeba najpierw wskazać na dykasterię zajmującą się sprawami rodziny. Jak po­przednio wspomniano Paweł VI powołał w 1973 roku Radę d/s Ro­dziny. Wprawdzie od początku była ona odrębnym organem, ale związana została z Radą Świeckich i miała wspólnego z nią prze­wodniczącego. Jan Paweł II nadał samodzielność tej dykasterii (9.5.1981 r.) powołując ją jako Papieską Radę Rodzin (Pontifi­cium Consilium pro Familia).

Otrzymała ona własnego Kardynała Przewodniczącego, wspomaganego przez Sekretarza oraz przez Wiceprzewodniczącego Papieskiej Rady Świeckich. Członkami tej in­stytucji stali się wierni świeccy (mężczyźni i kobiety), zwłaszcza żyjący w małżeństwie, dobrani przez Papieża z różnych części świata. Przydzielono jej również własny zespół konsultorów, wśród których są przede wszystkim eksperci w sprawach rodziny. Głów­nym zadaniem Rady jest troska o duszpasterstw o i apostolstwo ro­dzin, w oparciu o naukę i wskazania Magisterium Kościoła.

Papież powołał kilka nowych organów ogólnokościelnych. Pis­mem skierowanym do Sekretarza Stanu 20. 5. 1982 r. ustanowił Papieską Radę d/s Kultury (Pontificium Consilium pro Cultura). Obejmuje ona Prezydium, Komitet Wykonawczy i Radę Międzyna­rodową. Głównym jej zadaniem jest ożywiać Kościół w stale od­nawianym spotkaniu zbawczego orędzia Ewangelii z wielością kul­tur oraz poszukiwanie nowych dróg dialogu kulturowego i utrzymywanie łączności z wszystkimi ludźmi dobrej woli.

Na terenie Państw a Watykańskiego została powołana (22. 10. 1983 r.) instytucja zwana Watykańskie Centrum Telewizyjne (Cen­trum Televisificum Vaticanum), którego głównym celem jest roz­wój telewizji watykańskiej, aby mogła podjąć na szeroką skalę działalność zgodnie z myślą Kościoła. W związku z promulgacją nowego Kodeksu Jan Paweł II powołał Papieską Komisję Inter­pretacji Kodeksu Prawa Kanonicznego (2.1.1984 r.).

W dniu 5 kwietnia 1984 roku Papież podjął decyzję podzielenia na dwie odrębne Kongregacji Sakramentów i Spraw Kultu Bożego, tj. na Kongregację Sakramentów i Kongregację Spraw Kultu Bo­żego. Przypomnijmy że połączenia tych dykasterii dokonał kilka la t wcześniej (1975 r.) Paweł VI. W krótkim Piśmie Apostolskim (hirograf) Jan Paweł II ogólnie tylko zaznaczył, że wymagają tego względy pastoralne. Nie jest wykluczone, że w pływ na tę decyzję miał projekt zawarty w schemacie odnowy Kurii Rzymskiej z 1985 roku, który na pewno był już wcześniej wysuwany przez Ko­misję.

Przez motu proprio Dolentium hominum (11.2.1985 r.) Ojciec święty ustanowił Papieską Komisję Apostolstwa Służby Zdrowia. Została ona połączona z Papieską Radą Świeckich ,zachowując jednak własną naturę i charakter w podejmowaniu i kierowaniu powierzoną jej działalnością.

Kuria Rzymska oraz inne instytucje centralne są bezwzględnie konieczne do kierowania Kościołem powszechnym. Niełatwe jed­nak okazuje się przystosowanie ich do zmieniających się warunków życia. Podejmowane w pierwszym okresie posoborowym akty związane z odnową Kurii Rzymskiej miały charakter głównie do­raźnych rozwiązań, nie zaś bardziej gruntownych zmian sięgają­cych podstaw tej instytucji. Jak już wspomniano zdawał sobie z tego sprawę Paweł VI, skoro w 1974 roku powołał specjalną Komisję celem przygotowania takiej zasadniczej odnowy. Podjęła ona działalność, ale za jego pontyfikatu nie doprowadzono prac do zamierzonego celu.

Jan Paweł II podjął rozpoczęte dzieło. Sprawa ta stała się przedmiotem konsultacji na dwóch konsystorzach: w 1979 i 1982 roku. Pism em skierowanym do Sekretarza Stanu, Ojciec św ięty powołał (12.11.1983 r.) Komisję na czele której stanął kard. Aure­lio Sabattani. Wyznaczono jej zadanie dogłębnego przeanalizowa­nia Konstytucji Apostolskiej Pawła VI Regim ini Ecclesiae univer­sae, w oparciu o sugestie wysunięte na wspomnianych konsysto­rzach. Również sam Papież podał szereg wskazówek co do kierunku odnowy tej instytucji.

Komisja rozpoczęła swoje prace 9 lutego 1984 roku i odbyła 53 posiedzeń, które objęły w sumie około 220 godzin pracy kole­gialnej. Jej owocem stał się schemat Prawo szczególne dotyczące Kurii Rzymskiej (Schema Legis peculiaris de Curia Romana). Jak zobaczymy nie był on ostatnim etapem prac nad odnową tej in­stytucji. Wypada jednak zapoznać się zwłaszcza z propozycjami dotyczącymi terminologii i struktury tego organu wspomagającego Papieża.

Schemat poprzedza obszerna relacja na temat rewizji Konsty­tucji Apostolskiej Regimini Ecclesiae universae (Relazione sulla revisione della Constituizione Apostolica Regim ini Ecclesiae uni­versae). Po niej następuje sam schemat prawa szczególnego. Na początku zamieszczono „Normy generalne” („Normae generales”) określające ogólną strukturę i działanie Kurii Rzymskiej (art. 1—31).

Z kolei schemat wylicza poszczególne dykasterie, określając ich strukturę i kompetencję. Jest charakterystyczne, że nie zostały one ujęte — co miało miejsce dotychczas — w pewne grupy, co zawsze zaznaczał tytuł, np. Kongregacje, Trybunały itd. Wyliczono 30 następujących dykasterii:
 

1. Sekretariat Apostolski — Secretaria Apostolica.
2. Kongregacja Nauki Wiary — Congregatio de Doctrina Fidei.
3. Kongregacja Posługi Biskupów — Congregatio de episcopo­ rummunere.
4. Kongregacja Kościołów Wschodnich — Congregatio de Eccle­siis Orientalibus.
5. Kongregacja Ewangelizowania Narodów czyli Rozkrzewiania Wiary — Congregatio de G entium Evangelizatione seu de Propa­ ganda Fide.
6. Kongregacja Stosunków z Państwami — Congregatio de Ra­tionibus cum Civitatibus.
7. Kongregacja Posługi Prezbiterów i Diakonów — Congregatio de Presbyterorum et Diaconorum munere.
8. Kongregacja Życia konsekrowanego i Apostolskiego — Con­gregatio de Vita Consecrata et Apostolica.
9. Kongregacja Apostolstwa Świeckich — Congregatio de Laicorum Apostolatu.
10. Kongregacja Sakramentów — Congregatio de Sacramentis.
11. Kongregacja Spraw Kultu Bożego — Congregatio de Cultu Divino.
12. Kongregacja Formacji Katolickiej — Congregatio de Insti­tutione Catholica.
13. Kongregacja Spraw Kanonizacji Świętych — Congregatio de Causis Canonizationis Sanctorum. 
14. Penitencjaria Apostolska — Paenitentiaria Apostolica.
15. Najwyższa Dykasteria Sprawiedliwości czyli Trybunał Sy­gnatury Apostolskiej — Supremum Iustitiae Dicasterium seu Tri­bunal Signaturae Apostolicae.
16. Apostolski Trybunał Apelacyjny czyli Rota Rzymska — Tribunal Apostolicum Appellationis seu Rota Romana.
17. Papieska Rada Interpretacji Prawa — Pontificium Consi­lium de Legibus Interpretandis.
18. Papieska Rada Jedności Chrześcijan — Pontificium Consi­lium ad Unitatem Christianorum Fovendam.
19. Papieska Rada Dialogu między Religiami — Pontificium Consilium pro Dialogo inter Religiones.
20. Papieska Rada dla Niewierzących — Pontificium Consilium pro non Credentibus.
21. Papieska Rada Rodzin — Pontificium Consilium pro Fami­lia.
22. Papieska Rada Sprawiedliwości, Pokoju i Chrześcijańskiej Miłości — Pontificium Consilium de Iustitia, Pace et Christiana Caritate.
23. Papieska Rada Kultury — Pontificium Consilium pro Cul­tura.
24. Papieska Rada Środków Społecznego Przekazu — Pontifi­cium Consilium pro Communicationibus Socialibus.
25. Papieska Komisja Opieki Duchowej nad Migrantami i Pod­różnymi — Pontificia Commisio pro Spirituali Migratorum atque Itinerantium Cura.
26. Papieska Komisja Apostolstwa Służby Zdrowia — Pontificia Commissio de Apostolatu pro Valetudinis Administris.
27. Kamera Apostolska — Camera Apostolica.
28. Prefektura Domu Papieskiego — Praefectura Pontificalis Domus.
29. Prefektura Spraw Gospodarczych Stolicy Świętej — Prafectura Rerum Oeconomicarum Sanctae Sedis.
30. Administracja Państwa Watykańskiego — Administratio Pa­trimonii Sedis Apostolicae.
 

Wypada uczynić kilka spostrzeżeń, które się wprost narzucają gdy mamy w pamięci dotychczasowe nazewnictwo i układ Kurii Rzymskiej. W kilku wypadkach spotykamy zupełnie nową terminologię. Dotyczy to zwłaszcza trzech następujących Kongregacji: 1° Kongregacja Posługi Biskupów (dotychczas: Kongregacja Biskupów), 2° Kongregacja Posługi Prezbiterów Diakonów (dotychczas: Kongregacja Spraw Duchowieństwa), 3° Kongregacja Życia Konsekrowanego i Apostolskiego (dotychczas: Kongregacja Zakonów i Instytutów Świeckich). Nazwa trzeciej z wyliczonych wyżej została jedynie dostosowana do terminologii już wcześniej przyjętej. Dwie pierwsze propozycje wydają się ciekawe, zwłaszcza z racji wprowadzenia słowa „posługa” — munus. Próbowano nawiązać w ten sposób do ducha Soboru Watykańskiego II.

Jeśli idzie o układ, to trzeba zwrócić uwagę na to, że sprawy dotyczące wiernych świeckich proponuje się tutaj przekazać Kongregacji Apostolstwa Świeckich (dotychczas stanowiły one kompetencję Rady Świeckich). W takim układzie wszystkie grupy rozróżniane w ramach Ludu Bożego (duchowni, „zakonnicy” i wierni świeccy) miałyby swoje dykasterie wśród kongregacyj. Inna ważna modyfikacja dotyczy utworzenia nowej Kongregacji de Rationibus cum Civitatibus — „Stosunków z Państwami”. W tej sytuacji mamy powrót do stanu jaki był w Kodeksie z 1917 roku. Powyższa bowiem dykasteria jest odpowiednikiem „Kongregacja nadzwyczajnych Spraw Kościelnych — Congregatio pro negotiis ecclesiasticis extraordinariis (кап. 255).

Zaprezentowany wyżej Schemat odnowy Kurii Rzymskiej, nie uzyskał aprobaty. Został poddany ocenie wielu osób i instytucji, w tym także plenarnym u zebraniu kardynałów w 1985 roku i nadzwyczajnej sesji Synodu Biskupów, która się zebrała dla uczczenia XX rocznicy zakończenia Soboru Watykańskiego II.

Z kolei Jan Paweł II powołał Komisję Kardynalską, aby rozważyła wszystkie uwagi i wnioski, jakie napłynęły w związku ze wspomnianą wyżej konsultacją a także opinie niektórych osób prywatnych. Owocem tych prac stał się nowy projekt Prawa szczególnego Kurii Rzymskiej, bardziej dostosowany do nowego Kodeksu praw a kanonicznego. Ten właśnie elaborat został promulgowany Konstytucją Apostolską Pastor bonus (28.6.1088 r.) — w czterechsetną rocznicę ogłoszenia Konstytucji Apostolskiej Sykstusa V Immensa aeterni Dei, w osiem dziesięciolecie Konstytucji św. Piusa X Sapienti nosilio i w niedługim czasie po upływie dwudziestolecia od wydania Konstytucji Pawła VI Regimini Ecclesiae universae, z którą obecna Konstytucja Jana Pawła II ściśle się łączy, ponieważ obydwie w jakiś sposób mają swój początek w Soborze Watykańskim ” .
(...)

***

 

Fragment artykułu: Edward Sztafrowski - Kuria Rzymska Jana Pawła II
Prawo Kanoniczne : kwartalnik prawno-historyczny 33/1-2, 21-81 -1990
Cały artykuł można przeczytać na stronie:https://www.czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/pk/article/view/5181


Data utworzenia: 06/02/2025 @ 18:30
Ostatnie zmiany: 11/02/2025 @ 23:46
Kategoria : => Rzymskokatolicki
Strona czytana 1754 razy


Wersja do druku Wersja do druku

 

Komentarze

Nikt jeszcze nie komentował tego artykułu.
Bądź pierwszy!

 
Trzecie Oczko


wewior-wstepujac-w.jpg
drioton-egipt-faraonow-2.jpg
Historia Czechoslowacji - Heck-Orzech.jpg
przeglad-historyczny-87-1996.jpg
zli-papieze-c.jpg
psychologia-religii-bernhard-grom.jpg
eisenberg.jpg
megalomania-narodowa-by.png
labuda-m.jpg
mitologia-l-tur.jpg
psychoanaliza-i-religia.jpg
odrodzenie-2000-44.png
chrystianizacja-europy-kosciol.jpg
joga-eliade.jpg
de-mello.jpg
wiek-propagandy.jpg
dynastia-piastow-ba.jpg
wu-wei-plyn-z-pradem-zycia-Fischer.jpg
nowe-ateny.jpg
przeinaczanie-jezusa-bart-ehrman.jpg
lengauer-religijnosc.jpg
czarn-mwxxw.jpg
historya-pow-h-3a.gif
100_filmow_Lis.jpg
ilustrowany-slownik-terminow-lit.jpg
studia-theologica-varsaviensia-1977-1.jpg
krotka-hi-islamu.png
niemcy500.jpg
etyka-prot-weber.jpg
historia-wenecji_norwich.jpeg
Szyszko-Hinduizm-buddyzm-islam.jpg
Rodzima wiara ukrainska - Lozko.jpg
baschwitz-czarownice_dzieje.jpg
pod-sztandarem-nieba-wiara-ktora-zabija-w-iext43267118.jpg
his-euro.jpg
d-bog-urojony.jpg
nor-davies-boze-igrzysko.jpg
historia-mali-tymowski.jpeg
monarsze-sekrety-jankowski.jpeg
bugaj-hermetyzm.jpg
Chiny-nowe.jpg
historia-irlandii.jpg
milczenie-1-2012.jpg
znak-1994-2-465.jpeg
camus-eseje.jpg
rozmowy-z-diablem.jpg
Mieszko_Pierwszy_Tajemniczy.jpg
margul-mity-z-pieciu.png
maly-slownik-religiozna.jpg
bronk-podstawy-nauk-o-religii.jpg
wzory-kultury-b.jpg
religia-a-wspolczesne-stosunki-miedzynarodowe.jpeg
Szalenstwo w rel-swiata.jpg
ap06.jpg
polskie-n.jpg
e-jastrzebowska.jpg
Zycie-Buddy_1927.jpg
heinemann-eunuchy.png
upaniszady-ut.jpg
ency-archeo-z-s.jpg
krewzkrwijezusa.jpg
hinduizm_-k.jpg
bancroft-wspolczesni.png
pilarczyk-literatura-zydowska.jpg
COLLECTANEA-PHILOLOGICA-XX-2017.jpg
klucz-niebieski-k.jpg
swity-koszmar-haught.jpeg
1908-o-wolnosci.png
rzeczpospolita_topolski.jpg
tocqueville.jpg
od-abrahama-do-ch.jpg
pliniusz-h-n.jpeg
konstytucja-laidler.jpg
przeglad-religioznawczy.png
etnologia-religii-szyjewski.jpg
watykan-zd.jpg
wilson-krwawiacy.png
100-punk-zap.jpg
kartezjusz-roz.jpg
Historia bez cenzury - Hartwig.jpeg
historia-pow-sredniowiecza-zientara.jpeg
o-duszy.jpg
Collectanea Theologica 83-2013-nr 4.jpg
religierzymu.jpg
malinowski-zsdzikich.jpg
podstaw-wiedzy-muzulmanskiej.PNG
watykan.jpg
STUDIA-RELIGIOLOGICA-39_2006.jpg
saggs.jpg
estreicher-zarys.jpg
polska-X-XI.jpg
girard-koziol.jpg
tajemnice-smim.jpg
jero.jpg
40-piesni-r.png
egipt-i-biblia-p-montet.jpeg
grabski-mieszko.jpg
IDEA-XIX-2007.png
ramadan-i-kurban.png
Historia-sztuki-eu_Meyer.png
zbikowski-legendy.jpg
kompendium-nauki-sk.jpg
niwinski-mity-symbole.jpg
czary-i-czarty-polskie-tuwim.jpg
dogon-ya-gali.jpg
anatomia hybrydy.jpg
historia-kosciola-2-600-1500.jpeg
Malinowski-Wierzenia_pierwotne.jpg
bogowie-slowian-m.jpg
rozmyslania-marek-a 1913.jpg
NAPISY--1994.jpg
Jasienica-slowianski rodowod-1961.jpg
pales.jpg
amsterd-abc.jpg
sachs_muzyka-wswieciestar.jpg
szrejter-mitologia.bmp
haidit-prawy-umysl.jpg
stern-zlote-mysli.png
klengel-his-sy.jpg
putek-1966-mroki-s.jpg
bravo.jpg
mitoznawstwo-porownawcze.jpg
jerzy-adamski-historia-l-f.jpg
butterwick.jpg
prawo-koscielne-kat.jpg
mieszko-I-strzelczyk-1992.jpg
tylak-bog.jpg
u-schylku-starozytnosci-2014-a.jpg
Tako rzecze-zaratustra-1922-Nietzsche.jpeg
Narody dawnej.jpg
ewolucja-boga.jpg
zarys-h-sz.jpg
leksykon-re.jpg
judyta-postac-b-granic.jpg
Medzat_Studia Egiptologiczne-2-13-1.jpg
mysli-sw-jana-chr.png
islam-wnuk.jpg
pascal-mysli.jpg
his-p-k.jpg
hall-heretycy.jpg
listy-prof.jpg
od-mojzesza-do-mahometa-ke.jpg
burszta-asteriks.png
religie-sw.jpg
polityka-jako-wyraz-lub-nastepstwo.jpg
ogarek-czoj.jpg
trevel-his-a.jpg
fuld-krotka.jpg
swieci-nie-swieci.jpg
magia-i-religia.jpg
prawo-wyznaniowe-2011.png
his-b-w.jpg
graves-mity-gr.jpg
apokryfy-nowego-testamentu.jpg
erman-mity-s.jpg
markus-chrzesc.jpg
nieznane-arch-mis.jpg
101-tore-murphy.jpg
in-god-we-trust.png
Leksykon_duchowosci_katolickiej.jpg
edda-lelewel-1828.jpg
delitsh-babilon-i.jpg
hyperborea-religia-grekow-gebura.jpg
kissinger_dyplomacja.jpg
chrzescjianstwo-rusi-k.jpg
zapomniane-n-strzelczyk.jpg
kaligula.jpg
mity-skandynawskie-ma.jpg
Leeuw-fenomonologia.png
cyw-zyd.jpg
kultura-smierci-1.jpg
meczenstwo_w_islamie.jpg
MACHIAVELLI-Ksiaze-1917.jpg
slowianie-mitologie-swiata.jpg
polska_mieszka_i1.jpg
Saga-o-Nibelungach-Treumund.png
babilonskie-zaklecia.jpg
demony-r.jpeg
mit-azteko1.jpg

Rel-Club
Sonda
Czy jest Bóg?
 
Tak
Nie
Nie wiem
Jest kilku
Ja jestem Bogiem
Ta sonda jest bez sensu:)
Prosze zmienić sondę!
Wyniki
Szukaj



Artykuły

Zamknij => WISZNUIZM <<==

Zamknij - Japonia

Zamknij BUDDYZM - Lamaizm

Zamknij BUDDYZM - Polska

Zamknij BUDDYZM - Zen

Zamknij JUDAIZM - Mistyka

Zamknij NOWE RELIGIE

Zamknij NOWE RELIGIE - Artykuły Przekrojowe

Zamknij NOWE RELIGIE - Wprowadzenie

Zamknij POLSKA POGAŃSKA

Zamknij RELIGIE WYMARŁE - Archeologia

Zamknij RELIGIE WYMARŁE - Bałtowie

Zamknij RELIGIE WYMARŁE - Manicheizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Konfucjanizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Satanizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Sintoizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Taoizm

Zamknij RELIGIE ŻYWE - Zaratustrianizm

-

Zamknij EUROPA I AZJA _ _ JAZYDYZM* <<==

Nasi Wierni

 9954917 odwiedzający

 299 odwiedzających online